Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Värde på bil för att få behålla den

Gäller de här 35k även för en förmånsbil som företaget äger?

Om en egenföretagare som ensam anställd köper en bil på företaget och har som förmånsbil, blir den utmätt lika lätt som en vanlig privatbil?

Bilen ifråga behövs för att transportera arslet samt verktyg ut till olika kunder varje dag för att utföra jobb ute hos kund. Den används lite privat för att handla och annat eftersom skiten ändå är betald och kostar pengar när den står stilla.
haha va?
Skulle KFM begränsa någon utomstående tänker du? :)

Ofta leasas förmånsbilar, dessa är lite svårare att utmäta. Men det händer att företagsbilar blir utmätta. Tror dock oftast det är bilar som företaget äger och inte leasar.

haha va?
Skulle KFM begränsa någon utomstående tänker du? :)

Ofta leasas förmånsbilar, dessa är lite svårare att utmäta. Men det händer att företagsbilar blir utmätta. Tror dock oftast det är bilar som företaget äger och inte leasar.

Även om det är bilar som uppenbarligen behövs för att ens kunna utföra arbetet som inbringar intäkterna? Hade ju varit kolossalt korkat att ta en sådan bil från en person tycker man.

Tycker det är kolossalt korkat att en bil bara får vara värd 35k också. En bil för 35k kommer garanterat generera en jävla massa reparationskostnader och kanske total haverera och sedan står du där utan bil att utföra dina jobb med och utan pengar för allt går ju till skulderna...

Även om det är bilar som uppenbarligen behövs för att ens kunna utföra arbetet som inbringar intäkterna? Hade ju varit kolossalt korkat att ta en sådan bil från en person tycker man.

Tycker det är kolossalt korkat att en bil bara får vara värd 35k också. En bil för 35k kommer garanterat generera en jävla massa reparationskostnader och kanske total haverera och sedan står du där utan bil att utföra dina jobb med och utan pengar för allt går ju till skulderna...

Det är typ högsta domstolen som satt summan.

Det är typ högsta domstolen som satt summan.

Undrar när dom satte den. Förr i tiden så hade ju 35k varit alldeles lysande för att fixa en stabil kärra. Dagens begagnadmarknad är fruktansvärd om du ska försöka hitta något som du inte behöver oroa dig över konstant för 35k.

Men då har jag alltså noll extra skydd när jag åker ut till en kund i min förmånsbil som ägs av företaget jag jobbar för?

Jag hade lika gärna kunnat åka i en privatägd bil alltså..

Det är på 80talet tror jag,dom sa aldrig 35000 dom sa 60% av prisbasbeloppet.

Det är på 80talet tror jag,dom sa aldrig 35000 dom sa 60% av prisbasbeloppet.

Alright, det låter rimligare. Tror dock procentsatsen tyvärr är förlegad i dagens värld.

Om man ser till så företagsbilen är en 100%ig tjänstebil som aldrig används privat, har man sitt på det torra då? Eller är det fortfarande lika illa som med förmånsbil?

Vart har ni fått för er att förmånsbil är ett problem? :thinking:

Vart har ni fått för er att förmånsbil är ett problem? :thinking:

Jag var under uppfattningen att förmånsbilar blir utmätta stup i kvarten? Det var ju t.o.m något fall där en utländsk leasingfirma fick sin bil såld på auktion. Tror visserligen det var någon slags 700k+ bil och vet inte ens om personen behövde bil egentligen, men ändå!

Fast nu när du säger det så svarade aldrig Lasseman på någon av frågorna rörande förmånsbilen och det kan ju vara ett tecken på att han inte vill ge svaret för det svaret skulle vara musik för gäldenärernas öron, haha.

Men det låter som att du kör runt i en förmånsbil utan oro? Som kostar mer än 35k?

Jag var under uppfattningen att förmånsbilar blir utmätta stup i kvarten? Det var ju t.o.m något fall där en utländsk leasingfirma fick sin bil såld på auktion. Tror visserligen det var någon slags 700k+ bil och vet inte ens om personen behövde bil egentligen, men ändå!

Fast nu när du säger det så svarade aldrig Lasseman på någon av frågorna rörande förmånsbilen och det kan ju vara ett tecken på att han inte vill ge svaret för det svaret skulle vara musik för gäldenärernas öron, haha.

Men det låter som att du kör runt i en förmånsbil utan oro? Som kostar mer än 35k?

Ja, det är inga problem med en förmånsbil.
Kan den utmätas? Absolut, sker det ofta? Ingen aning, tror inte det @Lasseman har du någon statistik?
Sålänge allt görs korrekt så ska det inte vara någon konstighet. Dem få gånger jag sett något om det så har det varit ett bolag som ägt bilen. Och någon som inte tagit lön/betalat förmån osv som haft problem.

Min förmånsbil är med i KFMS kalkyl för förbehållsbelopp. Inga konstigheter.

Ja, det är inga problem med en förmånsbil.
Kan den utmätas? Absolut, sker det ofta? Ingen aning, tror inte det @Lasseman har du någon statistik?
Sålänge allt görs korrekt så ska det inte vara någon konstighet. Dem få gånger jag sett något om det så har det varit ett bolag som ägt bilen. Och någon som inte tagit lön/betalat förmån osv som haft problem.

Min förmånsbil är med i KFMS kalkyl för förbehållsbelopp. Inga konstigheter.
Nej det finns inte statistik på sånt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp