Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Värde på bil för att få behålla den

Vet det frågats innan men bilmarknaden har verkligen blivit sjuk senaste åren.
Idag får man knappt en körduglig bil för 20.000:-

Hur mycket kan min bil få vara värd år 2025 för att fogden inte ska ta den? Har löneutmätning och får avdrag för bensin då jag behöver bil till jobbet/barnen.

Man får ha bil om det behövs för ca 60% av prisbasbelopp. Ett prisbasbelopp är 59 200 kronor idag.

60% av det är 35 520 kr

Så om man kan motivera att man är i behov av det så går det bra att ha bil för upp till ca 35 000 kr

Tack!
Var hittar man denna infon? Hittar inget på kronofogdens hemsida och övriga sidor är luddiga i sitt svar.

Det handlar ju också om att KFM ska få ut något av värde genom att utmäta egendomen. Jag har en bil inköpt för ca 45 000 förra året och den har jag fått behålla. Skulle KFM mäta ut den och sälja den på auktion är det ju inte säkert att den skulle säljas för 45 000, sannolikt lägre. Om man då räknar bort deras kostnader och att jag ska få behålla 35 000 kr av försäljningspriset för att kunna skaffa en annan bil så blir det inte mycket kvar. Så jag skulle säga att den praktiska gränsen går högre än 60% av ett prisbasbelopp, men så klart inte hur mycket högre som helst.

Det handlar ju också om att KFM ska få ut något av värde genom att utmäta egendomen. Jag har en bil inköpt för ca 45 000 förra året och den har jag fått behålla. Skulle KFM mäta ut den och sälja den på auktion är det ju inte säkert att den skulle säljas för 45 000, sannolikt lägre. Om man då räknar bort deras kostnader och att jag ska få behålla 35 000 kr av försäljningspriset för att kunna skaffa en annan bil så blir det inte mycket kvar. Så jag skulle säga att den praktiska gränsen går högre än 60% av ett prisbasbelopp, men så klart inte hur mycket högre som helst.
I ditt scenario är det ju inte ens säkert att dem bryr sig om att du vill ha 35000 till en ny bil... Dem kan ju konstatera att det finns rishögar på blocket för 15. Köp en sådan istället.

I ditt scenario är det ju inte ens säkert att dem bryr sig om att du vill ha 35000 till en ny bil... Dem kan ju konstatera att det finns rishögar på blocket för 15. Köp en sådan istället.
Det är möjligt, men det svar jag tidigare fått är att man får behålla motsvarande 60% av ett prisbasbelopp för att ersätta bilen, om man bedöms ha behov av bil.

Det är möjligt, men det svar jag tidigare fått är att man får behålla motsvarande 60% av ett prisbasbelopp för att ersätta bilen, om man bedöms ha behov av bil.
Märkligt att det skulle vara så på det hållet.
När det kommer till allt annat så ska det motiveras tydligt vad/varför/hur mycket.

Vad är det som upplevs otydligt? 60% avser en andel, men den gäller under ett år.

Det finns bakgrund i rättspraxis där man valde att inte sätta en fast summa, vilket jag tycker var ett klokt beslut.

Vad är det som upplevs otydligt? 60% avser en andel, men den gäller under ett år.

Det finns bakgrund i rättspraxis där man valde att inte sätta en fast summa, vilket jag tycker var ett klokt beslut.

Gäller de här 35k även för en förmånsbil som företaget äger?

Om en egenföretagare som ensam anställd köper en bil på företaget och har som förmånsbil, blir den utmätt lika lätt som en vanlig privatbil?

Bilen ifråga behövs för att transportera arslet samt verktyg ut till olika kunder varje dag för att utföra jobb ute hos kund. Den används lite privat för att handla och annat eftersom skiten ändå är betald och kostar pengar när den står stilla.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp