Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Väntetid för besked om skuldsanering 2025 – hur lång är kötiden nu?

Är det någon här på forumet som vet hur lång väntetiden är för besked om skuldsanering? Jag skickade in min ansökan den 18/12 och då stod det att väntetiden var 6 månader. Varefter månaderna ha gått så har väntetiden ändrats till 7 mån enl KF hemsida. Nu står det att inga uppdateringar av väntetiden görs under v 27-31. Så jag undrar om ni vet hur lång kötiden är f n? Nu den 18/7 så har det gått 7månader. Tror ni det börjar närma sig att de ringer?
Jag har en bil värd ca 40.000 kr och ca 8-10 km tur och retur till jobbet varje dag utan att ha möjlighet till samåkning. Plus att jag har svår reumatism vilket gör det omöjligt att gå 4-5 km enkel väg morgon och kväll.
Jag undrar vad ni tror ang bilen. Kommer KF tycka det är bättre att jag säljer bilen till skulderna och istället säger upp mig från jobbet, eller räknas bilen av ringa värde och som en nödvändighet för att jag ska kunna fortsätta jobba?

Är det någon här på forumet som vet hur lång väntetiden är för besked om skuldsanering? Jag skickade in min ansökan den 18/12 och då stod det att väntetiden var 6 månader. Varefter månaderna ha gått så har väntetiden ändrats till 7 mån enl KF hemsida. Nu står det att inga uppdateringar av väntetiden görs under v 27-31. Så jag undrar om ni vet hur lång kötiden är f n? Nu den 18/7 så har det gått 7månader. Tror ni det börjar närma sig att de ringer?
Jag har en bil värd ca 40.000 kr och ca 8-10 km tur och retur till jobbet varje dag utan att ha möjlighet till samåkning. Plus att jag har svår reumatism vilket gör det omöjligt att gå 4-5 km enkel väg morgon och kväll.
Jag undrar vad ni tror ang bilen. Kommer KF tycka det är bättre att jag säljer bilen till skulderna och istället säger upp mig från jobbet, eller räknas bilen av ringa värde och som en nödvändighet för att jag ska kunna fortsätta jobba?
Ca 7 månader tills samtalet kommer.
Dem bör höra av sig "inom kort".

Pratade med dem häromdagen å ansökte 28 November 2024 så de lär ju inom kort höra av sig

Ja då verkar väntetiden vara mot 8 månader. Drygt....Sen blir det väntan efter samtalet några veckor om jag förstått det rätt.

Vad tror ni om bilen? Är det bättre att sälja den och säga upp sitt arbete? Det finns inga allmänna kommunikationer eller möjlighet till samåkning. Ej heller kan jag gå så långt pga min sjukdom.

Ja då verkar väntetiden vara mot 8 månader. Drygt....Sen blir det väntan efter samtalet några veckor om jag förstått det rätt.

Vad tror ni om bilen? Är det bättre att sälja den och säga upp sitt arbete? Det finns inga allmänna kommunikationer eller möjlighet till samåkning. Ej heller kan jag gå så långt pga min sjukdom.
Nej att säga upp dig för att få in en liten engångssumma på bilen är ingen bra idé och det ser inte bra ut inför en ev sanering, du kan ju sälja den du har för att köpa en billigare isåfall.
Är du hos KFM redan eller har inga skulder gått dit? Tänker om det har gjorts en tillgångsutredning där och vad de sa om bilen?
Jag har en bil som dock är värd lite mindre än din, värd ca 25k. Den hade inte utmätningsbart värde när KFM gjorde tillgångutredning och det hänvisade jag till sen när jag hade mitt samtal om skuldsanering. Och jag behöver inte bil för att ta mig till jobbet.
Så det är såklart svårt att veta vad de säger om din bil..

Säg absolut inte upp dej !! Du behöver kunna betala i en skuldsanering och då är det viktigt att du har ett arbete . Det ses som negativt om du säger upp dej och eftersom du har sjukdom i botten och det heller inte finns allmäna kommunikationsmedel så kommer du säkert få ha kvar bilen . När du ansökt så kommer du få ett samtal .. ta upp detta då så det inte blir några kalla kårar med avslag för att du inte klargjort detta med bilen direkt . Du kan även skriva ett personligt brev där du berättar detta .
Lycka till !

Säga upp sig från sitt jobb skulle jag gissa är lika med ingen skuldsanering i det fallet.
Håller med ovanstående, alternativet lär vara att du får sälja den och köpa en lite billigare bil. Har du svår reumatism så finns det ju dokumenterat hos läkare tänker jag och kan således styrkas om KFM skulle ha frågor? Vet att väntan är jobbig med försök andas och lite på processen. Håller tummarna!

Senast ändrad:
Tack för alla svar!
Finns det ingen med beviljad skuldsanering som fått behålla en bil av ringa värde?

Till mitt jobb finns inga allmänna kommunikationer ej heller någon jag kan samåka med. Jobbar ensam med oregelbundna tider.

Utan bil så tar jag mig inte till jobbet. I det skick min kropp är i så är det omöjligt att gå lite drygt 4 km enkel väg på både sommaren och i vinterkyla.

Jag skulle visserligen kunna finna en bil som kostar 10-15 tusen men jag vet ju att skicket kanske är hållbart en kort tid innan omfattande reparationer krävs och då kommer jag i ett svårt läge igen.

Jag har hört mig för hos olika bilfirmor vad jag skulle få för min nuvarande bil och det är mellan 25-30 tusen kronor. Privat kanske några tusenlappar till.

Därför undrar jag om ni som fått beviljad skuldsanering inte är ägare till någon bil?

Ibland tycks jag ha läst att någon med skuldsanering fått behålla sin villa trots att värdet är ganska högt i jämförelse med min bil.

Kanske skriver de över bilen på någon annan familjemedlem? Men det känns ju fel som att luras..

Svårt...Någon som varit i denna situation?

Nej att säga upp dig för att få in en liten engångssumma på bilen är ingen bra idé och det ser inte bra ut inför en ev sanering, du kan ju sälja den du har för att köpa en billigare isåfall.
Är du hos KFM redan eller har inga skulder gått dit? Tänker om det har gjorts en tillgångsutredning där och vad de sa om bilen?
Jag har en bil som dock är värd lite mindre än din, värd ca 25k. Den hade inte utmätningsbart värde när KFM gjorde tillgångutredning och det hänvisade jag till sen när jag hade mitt samtal om skuldsanering. Och jag behöver inte bil för att ta mig till jobbet.
Så det är såklart svårt att veta vad de säger om din bil..
Jag har några skulder hos KF men de har inte gått till utmätning än.

Nästa vecka har jag väntat i 7 månader sedan jag skickade in och är väl nära samtalet nu.

Går samtalet ut på att redogöra skuld för skuld med datum när lånen togs osv eller handlar samtalet om hur allt har gått 'överstyr'?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp