Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utslag=anmärkning?

Vänta med att skicka in delgivningskvittot, du kommer att få en påminnelse. Jag väntade ca 10 dagar innan jag skickade in påminnelsen. Så då kunde jag betala den dagen jag fick pengar. Huruvida det är lagligt eller inte att göra så... jag gjorde det för att inte få en anmärkning. En anmärkning skulle vara katastrof.
Samma här, har aldrig haft en o vill inte ha en! Så första lappen från kfm kan jag strunta i? O sen kommer en påminnelse som jag kan vänta med att skicka in, o när jag skickat in den skall jag meddela att jag betalat eller skall jag skriva på lappen att jag bestrider och att jag betalat?

Du har 10 dagar på dig efter påskrift att betala eller att bestrida.

Det är lite olika. Standard är väl ca. Två veckor. Skriver du inte på skickar de en delgivningsman någon vecka senare.

I mitt fall kom påminnelsen en vecka efter! Så det gäller att ha is i magen. Det är som du säger, har man inga anmärkningar sen tidigare så är oerhört olyckligt att dra på sig en! Det ställer till det i flera år framåt!
Jag tänkte lite baklänges när jag skickade in påminnelsen - jag utgick från när jag kunde betala, den 25 i mitt fall. Skickade in påminnelsen den 15 men skrev den 17 på kvittot. Efter tre dagar ringde jag Kfm och frågade vilket datum exakt går förklaringstiden ut. Tror de sa 27 så det är väldigt tajt och fordringsägaren skulle inte hinna få in pengarna OCH meddela Kfm. Därför mejlade jag kfm den 25 och bifogade kopia på betalningen och skrev: Bestrides! Fullt betalt (som Kfm rådde mig att göra!) På så sätt hinner betalningen registreras utan att utslag meddelas.

Jag var lite orolig ifall en delgivningsman skulle dyka upp men jag hade tur!

Har också fått skickat till kf av dem och tyvärr går de ej att prata med då de skickat , antar att det känns bra för dem att driva ärendena stenhårt och visst skulden har man ju

Avidas gangstermetoder kan jo knappast följa god inkassosed? Kanske dags att anmäla dessa oxå.. De kanske blir lite snällare då?

Avida har alltid varit väldigt strikta, både i hanteringen och i konversationen med dom. Dom har nyligen sålt två av mina äldre skulder till Gothia Inkasso, så jag har bara en skuld kvar hos Avida Inkasso nu :) Dom får gärna sälja den också så jag har det mesta samlat hos Svea Inkasso och hos Gothia Inkasso.

Att dom vill att det ska gå till utslag är för att dom vill ha en dom gällande den förfallna skulden. Dom litar antagligen inte på att full återbetalning kommer ske exempelvis baserat på inkomst och tidigare försök med avbetalningsplaner. Då är det bättre i deras ögon att ha en dom, innan man ger en avbetalningsplan, som man sedan kan skicka till utmätning när eller om betalningar på en avbetalningsplan upphör.

Vad nyttan är med en avbetalningsplan trots anmärkning? Att utslaget inte går till utmätning och man slipper utredning hos Kronofogden, vidare löneutmätning och utmätning av hem och bil exempelvis. Det kan även vara för att det är lättare att betala tillbaka enligt en avbetalningsplan för vissa och för att utmätningsbeslutet,om ett sådant skickas, kan dras tillbaka om man når en överenskommelse. Men kan sedan skickas in igen när det önskas eller när eller om betalningar slutar inkomma på avbetalningsplanen.

Poängen med att låta det ligga kvar för att få ett utslag är att man då kan ansöka om verkställighet om avbetalningsplanen följs. Förstår jag Yoyo rätt i "De säger att jag kan få en ny avbetalningsplan om det ger utslag," så har tidigare avbetalningsplan eller avbetalningsplaner missköts, och jag skulle gissa i att det är bakgrunden till att man nu vill ha en titel att kunna ansöka om verkställighet om betalningar missas igen.

Avida har alltid varit väldigt strikta, både i hanteringen och i konversationen med dom. Dom har nyligen sålt två av mina äldre skulder till Gothia Inkasso, så jag har bara en skuld kvar hos Avida Inkasso nu :) Dom får gärna sälja den också så jag har det mesta samlat hos Svea Inkasso och hos Gothia Inkasso.

Att dom vill att det ska gå till utslag är för att dom vill ha en dom gällande den förfallna skulden. Dom litar antagligen inte på att full återbetalning kommer ske exempelvis baserat på inkomst och tidigare försök med avbetalningsplaner. Då är det bättre i deras ögon att ha en dom, innan man ger en avbetalningsplan, som man sedan kan skicka till utmätning när eller om betalningar på en avbetalningsplan upphör.

Vad nyttan är med en avbetalningsplan trots anmärkning? Att utslaget inte går till utmätning och man slipper utredning hos Kronofogden, vidare löneutmätning och utmätning av hem och bil exempelvis. Det kan även vara för att det är lättare att betala tillbaka enligt en avbetalningsplan för vissa och för att utmätningsbeslutet,om ett sådant skickas, kan dras tillbaka om man når en överenskommelse. Men kan sedan skickas in igen när det önskas eller när eller om betalningar slutar inkomma på avbetalningsplanen.
Ja Gothia är bra att ha att göra med. Du kan ju hoppas.. :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp