- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
Tack..jo så har jag oxå förstått det..utmätning måste vi absolut försöka undvika. Är det att man inte samarbetar med kfm som dom gör utmätning. Menar att med löneutmätning så betalar man så mkt man kan..och skriver under alla delgivningar etc..har försthör inne att jag kommer ha mer o klara mig på med löneutmätning än vad jag har nu.Löneutmätning blir aktuellt när man inte betalar sina skulder och dom går till kronofogden och fastställs där. Då tar kronofogden pengarna direkt av arbetsgivaren och du får bara ut ett litet belopp på lönen/inkomsten som ska täcka det nödvändigaste. Men kronofogden utmätning även annat, som bil, hus osv om det anses finnas pengar i det som kan läggas på dina skulder. Så är du påväg/hos kronofogden så läs på, sätt dig in i det. Hur jobbigt det än känns nu, så är kunskap makt. Ju mer du kan om det som väntar, ju bättre möjligheter att klara av det på bästa sätt.
Nej jag bor ensam. Din partner kan påverkas på många sätt. Allt i ert gemensamma hem kan kronofogden räkna som ditt och utmäta om det finns värdefulla saker. Om du får löneutmätning och din partner tjänar mer än dig så kommer det räknas att din partner betalar mer av hyra, mat osv och då utmätning dom desto mer av din lön. Så det finns många aspekter att ta hänsyn till.