Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utmätt bostad . Hoppas kunna rädda den

hej

Min bostadsrätt har blivit utmätt och igår var en värderingsman här. Mkt obehaglig situation för mig , men man mår väl som man förtjänar .

Om vi säger bostaden blir värderad till miljon och bostadslån finns på 700 lax , kan då en släkting till mig gå in med 300 lax och köpa 30 % innan exekutiv auktion ?

Jag äger därefter 70 % och han 30 % och jag kan fortsätta bo kvar här .

Detta kommer ju bli gynnsamt för alla parter men hur ser Kronofogden på det hela , vill dom jag ansöker om att sälja själv via mäklare först eller kan släktingen betala direkt till Kronofogden .

Nån som har varit med om liknande situation ?

Kommer även ringa Kronofogdens försäljnings-avdelning på måndag och fråga .

Fråga 2 :

När man ansöker om att sälja själv så måste man kontakta alla borgenärer och få deras godkännande,
Hur smidigt brukar det vara ?
Mina borgenärer är ganska många och jag är rädd att det inte godkänns av alla .

Tacksam för svar och all hjälp jag kan få i detta helvete

hej

Min bostadsrätt har blivit utmätt och igår var en värderingsman här. Mkt obehaglig situation för mig , men man mår väl som man förtjänar .

Om vi säger bostaden blir värderad till miljon och bostadslån finns på 700 lax , kan då en släkting till mig gå in med 300 lax och köpa 30 % innan exekutiv auktion ?

Jag äger därefter 70 % och han 30 % och jag kan fortsätta bo kvar här .

Detta kommer ju bli gynnsamt för alla parter men hur ser Kronofogden på det hela , vill dom jag ansöker om att sälja själv via mäklare först eller kan släktingen betala direkt till Kronofogden .

Nån som har varit med om liknande situation ?

Kommer även ringa Kronofogdens försäljnings-avdelning på måndag och fråga .

Fråga 2 :

När man ansöker om att sälja själv så måste man kontakta alla borgenärer och få deras godkännande,
Hur smidigt brukar det vara ?
Mina borgenärer är ganska många och jag är rädd att det inte godkänns av alla .

Tacksam för svar och all hjälp jag kan få i detta helvete
Hur tänker du då?
Är totala skulden 300000?
Det finns ju fortfarande övervärde i lägenheten.

Bolånet är på 700 000 och lägenhet kanske till miljon , blir 300 000 i övervärde

En överlåtelse efter utmätningen påverkar inte utmätningen.

Kanske blir det så att min släkting köper den på exekutiv auktion , vi får se

Bumpar tråden lite , hur brukar det vara när man ansöker om att få sälja utmätt bostadsrätt själv ?

De flesta borde väl bevilja det eftersom det blir en win-win men är det nån med egna erfarenheter?

Bumpar tråden lite , hur brukar det vara när man ansöker om att få sälja utmätt bostadsrätt själv ?

De flesta borde väl bevilja det eftersom det blir en win-win men är det nån med egna erfarenheter?

Det vanliga är att det beviljas, men alla sökande måste svara ja då. Om någon säger nej eller struntar i att svara är det nej.
Vissa är mer vanliga I sista gruppen

Hoppas det går vägen för mig , hänger på Gothia och Lowell

Nyss kom domen ifrån Tingsrätten på mail , nog aldrig varit så nervös , men efter lite scrollande så kunde jag läsa :

Tingsrätten upphäver kronofogdens beslut om utmätning .

Fy fan vad skönt .

Värderingen på min lägenhet sattes till 780 lax och det hade inte blivit mkt pengar över efter bolån och försäljnings-kostnader.
Svårt att se nån kommer överklaga domen.

Måste även säga ett jättetack till 2 personer som hjälpt mig under resans gång , Lasseman och Insatt , mina frågor på pm har varit många och är väldigt tacksam för ni har tagit er tid att svarat.

Vad skönt att du fick ett sådant beslut. Är det Tingsrätten som avgör om en utmätning blir av eller inte? Trodde det var KFM som fattade beslut om det?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp