Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utmätning inte dragits på lön

Jo, men tror du inte att arbetsgivaren kommer begära pengarna av mig sen?

Vad hade du gjort i min situation? Har läst i forumet innan och sett ditt namn. Du verkar bra påläst.
Ingen aning hur dom löst det, en del kräver säkert. Tydligen kan facket bry sig en del då

Enklast är nog att du betalar in summan som skulle dra, ange beslutsnummer och personnummer som referens

Inget litet företag och har lönekontoret på helt annan ort i Sverige.

Så troligtvis har arbetsgivaren gjort fel om du skulle chansa på det?
Blir mest orolig att kronofogden skulle avsluta utmätningen utan att meddela något och fått för sig att jag kan betala på annat vis. Vilket det en gång redan kollat om jag kan, sitter varken med hus eller någon dyr bil.
Men då skulle jag ha fått information om det antar jag?

Antagligen är det mänskliga faktorn på lönekontoret som spökar, man har missat att skicka pengarna till fogden av nån anledning. När jag hade löneutmätning lyckades lönekontoret räkna fel på hur länge den varade och förlängde den en månad! Lite sur men alla kan ju göra fel och fogden skickade pengarna vidare till mig efter nån vecka.

Om du redan har löneutmätning och inga nya skulder tillkommit sen dess tror jag inte du behöver oroa dig över att fogden ska utmäta lösöre. Först och främst tar man ju av lönen för att man vill inte påverka människors liv mer än nödvändigt. De är faktiskt inte så farliga att ha och göra med om man vill göra rätt för sig, tvärt om.

Edit: såg nu att det har tillkommit en skuld, då kan det va en annan femma. Bäst är väl att ringa Kronofogden och få klarhet i frågan. Om det inte räcker med löneutmätning för att betala skulden inom en rimlig tid så kan man mycket väl ta en bil, värdepapper eller annat.

Senast ändrad:
Ingen aning hur dom löst det, en del kräver säkert. Tydligen kan facket bry sig en del då

Enklast är nog att du betalar in summan som skulle dra, ange beslutsnummer och personnummer som referens
Kvittningslagen går ju in i alla fall, vilket betyder att de inre kan dra nått i princip så länge utmätning pågår. Då man skall vara överens med AG om denna vill göra avdrag på lön, och då kan AG inte kräva att dra mer än att man överlever på resten.

En nyfiken fråga, ser arbetsgivaren totala skulden vid utmätning?

Antagligen är det mänskliga faktorn på lönekontoret som spökar, man har missat att skicka pengarna till fogden av nån anledning. När jag hade löneutmätning lyckades lönekontoret räkna fel på hur länge den varade och förlängde den en månad! Lite sur men alla kan ju göra fel och fogden skickade pengarna vidare till mig efter nån vecka.

Om du redan har löneutmätning och inga nya skulder tillkommit sen dess tror jag inte du behöver oroa dig över att fogden ska utmäta lösöre. Först och främst tar man ju av lönen för att man vill inte påverka människors liv mer än nödvändigt. De är faktiskt inte så farliga att ha och göra med om man vill göra rätt för sig, tvärt om.

Edit: såg nu att det har tillkommit en skuld, då kan det va en annan femma. Bäst är väl att ringa Kronofogden och få klarhet i frågan. Om det inte räcker med löneutmätning för att betala skulden inom en rimlig tid så kan man mycket väl ta en bil, värdepapper eller annat.

Har totalt 600 000 hos kronofogden, sjuk summa jag vet. Finns sjuka anledningar till detta men det hör väl inte till ämnet.
Så ja det är lång tid med 15 lax i månaden tills det är avbetalt. Fick en bonus på 12 lax förra månaden som jag betalade in extra plus att skatteåterbäringen åker direkt till fogden på 30 lax (inkl. Bensinavdrag)

Om något beslut om löneutmätningen ändras ska väl kronofogden informera om detta? Eller de behöver inte det?

Sparar såklart pengarna tills jag utrett detta, men ska vara ärlig att jag är bra sugen på att ta ut 5000 i buffert ifall något oförutsett händer..

Senast ändrad:

Att man lägger begränsingsbeslut, uteslutande pga att skulderna är små, och kan regleras med ett eller få avdrag.
Då står det typ
Gösta ska behålla 8000
Det ska dras av 3000
Beslutet upphör att gälla när 3000 är inbetalt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp