Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Utmätning, hembesök av kronofogden

Min mans motorcyklar står på honom och de kan inte utmäta dom då han aldrig kan straffas för mina skulder. Så sade min handläggare
Man kan väl inte utmäta nåt som inte tillhör den som har skulden? Jag ringde KFM igen och frågade o fick samma svar, man kan bara mäta ut saker som står på den som har en skuld.

"står på den som har en skuld" det finns ju inte så jättemånga register som håller koll på sånt, jag tänker typ bilregistret och fartygsregistret. Fartyg är en egen avdelning, mycket special där som jag inte har en aning om, men en bils sakrättsliga ägare har inte så mycket med bilregistret att göra. Går att utmäta saker med lite olika lagstöd.

Men gud. Känner mig så hopplöst jagad av detta, precis som att jag var någon grovt kriminell människa.

Bilen sålde jag i början på Januari för att kunna betala åtminstone mina privata skulder jag hade på grund av mitt hopplösa spelande. Har inte ett skit av värde där hemma, de får gärna komma det är inte det. Bara det att jag ville veta om de hörde av sig i förväg så att jag kan vara hemma. Vill inte att mamma ska behöva stå där själv..

Med andra ord, just nu lånar jag en bil av en god vän, så kan dom ta den också? Måste ha en bil för att ta mig till jobbet, går inga bussar där jag bor. Har ju tänkt försöka skramla ihop till någon kärra men som sagt lånar just nu.

Några pengar på kontot har jag inte heller, det lilla jag hade har jag betalt mina privata skulder med.

Suck, mår så jäkla dåligt över detta. Fattar inte hur jag bara kunde spela sönder precis allting.

Om du bor i hyresrätt och det inte i några register hittas någon egendom skulle jag bli förvånad om någon skulle komma på förrättning och skulle dom ändå få för sig det så får du en kallelse innan..

Jag har inget syfte att skrämma upp någon alls, men när det kommer "tips " och annat som är rent utsagt galet och felaktigt så känner jag att en förklaring av de bestämmelser som finns är på sin platd

Om man tänker efter, visst vore det ganska konstigt om det bara gick att mäta ut saker som det finns någon sorts papper på ägaren till?

Ett exempel som förvisso är extremt men ändå kanske förklarande:

PE91 har pga spelande dragit på sig en väldig massa skulder hos kfm. Kfm kommer på besök och hittar bakom PE91s soffa en guldtacka. PE91 har egentligen vunnit sen på någon bettingsida, men tycker att han nog skulle vilja behålla guldtackan och säger att den faktiskt inte tillhör honom utan en person han inte riktigt minns vad han heter, men säger att personen bett PE91 att förvara guldtackan åt honom.. han har inga kontaktuppgifter till personen eller vet när tackan ska hämtas.

I det läget är nog chansen skaplig att guldtackan följer med till kfm.. och jag tycker inte det skulle vara så konstigt..

Jag har inget körkort så ingen risk jag blir stoppad. Och de har ju knappast rätt att stoppa nån och utmätta nåt från någon som inte har någon skuld att utmäta. Hade dock den vart registrerad på mig så vore det lite annorlunda. Skulder är personliga och skyddas av äktenskapsbalken. Där man inte blir straffad för den Andres skulder.
Jag googlade vidare på din artikeln och fick veta att KFM fick lämna tillbaks bilen och att ett misstag gjorts. De fick även en anmälan på sig för detta! Finns klantarslen på alla myndigheter!

Nej och det var ju inte fogden som stannade dom heller, det stod ju.

Ja skulderna är personliga om man inte har solidariska skulder men det gör inte att egendom i familjens hem är skyddad för utmätning.

Lagtexten som reglerar det hela, saxar från 4e kapitlet utsökningsbalken

17 § Lös egendom får utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären eller om han enligt 18 eller 19 § skall anses vara ägare.

18 § Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan.

I fråga om registrerat skepp eller registrerat luftfartyg gäller dock att egendomen anses tillhöra gäldenären, om denne är inskriven som ägare och det ej framgår att egendomen tillhör annan.

19 § Om gäldenären är gift och varaktigt sammanbor med sin make och de har lös egendom i sin gemensamma besittning, anses gäldenären som ägare till egendomen, om det ej görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt och det ej heller framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan. Detsamma gäller, när gäldenären varaktigt sammanbor med annan under äktenskapsliknande förhållanden.

Om gäldenären och annan än som avses i första stycket har lös egendom i sin gemensamma besittning, får egendomen eller andel däri utmätas endast om det framgår att egendomen eller andelen tillhör gäldenären.

Första och andra styckena gäller ej i fråga om registerat skepp eller registrerat luftfartyg.

Jag förstår precis hur du menar Lasseman! Tror inte du vill skrämma upp någon.

Nu känns det lite bättre i alla fall.
Ligger sömnlös om nätterna för all denna soppa jag ställt till med

Fråga bara, vad är en solidarisk skuld för något?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp