Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Utmätning av fastighet - Hur göra nu?

Hjälp! Har nu i dagarna blivit delgiven om utmätning av hela vår fastighet pga min sambos skulder som jag fram tills nyligen varit helt ovetandes om. Det är två sökande som begär att fastigheten ska säljas, men han har tydligen betydligt mer skulder hos KF än så.
Som jag förstår det efter samtal med KF kan man ansöka om anstånd för att få sälja fastigheten själv för att undvika exekutiv auktion och att sökanden då behöver ge klartecken.
Nu till funderingarna:
- Kan vi sälja fastigheten till mig (alternativt till mig och släkting) efter värdering av mäklare eller måste den ut på öppna marknaden?
- Räcker det att skulderna till sökanden i just detta beslut täcks av försäljningen för att ”alla ska bli nöjda”?
- Om jag tar över ägandet helt kan det bli problem om min sambo fortfarande bor kvar? Tänker att Kronofogden ser det som samägt ändå om han är folkbokförd här.
- Kan vi söka rättelse och överklaga utmätningen parallellt med att söka anstånd eller sätter vi krokben för oss själva på något sätt då? Att det blir ett övervärde är högst tveksamt och vi har barn under NPF-utredning.

1 om utmätningssökande godtar det så går det bra.
2 Det räcker med de sökande i utmätningen. De som inte är med skulle få betalt i absolut sista hand om fastigheten går exekutivt.
3 jag har svårt att se att det skulle vara ett problem
4 ett anstånd vara eller inte vara påverkas väldigt lite av en överklagandeprocess. Har varit med om ett tillfälle där en sökande uttryckligen nekade anstånd pga gäldenärens "stora intresse för processande"

1 om utmätningssökande godtar det så går det bra.
2 Det räcker med de sökande i utmätningen. De som inte är med skulle få betalt i absolut sista hand om fastigheten går exekutivt.
3 jag har svårt att se att det skulle vara ett problem
4 ett anstånd vara eller inte vara påverkas väldigt lite av en överklagandeprocess. Har varit med om ett tillfälle där en sökande uttryckligen nekade anstånd pga gäldenärens "stora intresse för processande"
Fast det går alldeles utmärkt att sälja utan att sökande beviljar anstånd.
Utmätningen ger förmånsrätt i egendomen och försäljningsprocessen kan fortsätta, till den nya ägarens stora glädje (eller olycka).
Kan dock tänkas att väldigt få mäklare vill anta sig uppdraget utan att de har fått någon typ av godkännande från KFM innan.

Fast det går alldeles utmärkt att sälja utan att sökande beviljar anstånd.
Utmätningen ger förmånsrätt i egendomen och försäljningsprocessen kan fortsätta, till den nya ägarens stora glädje (eller olycka).
Kan dock tänkas att väldigt få mäklare vill anta sig uppdraget utan att de har fått någon typ av godkännande från KFM innan.
Det stämmer, tänkte att det inte gav så mycket att ge det svaret. Får pm med ojämna mellanrum att jag svarar för rakt eller för tydligt eller otydligt, så man får försöka gissa vad som blir bäst svar.

Om du tar över ägandet helt, kan inte det ses som suspekt? Att koma ifrån eventuell försäljning. Eller tänkte du att du köper ut partnern?

Stort tack för era svar @Lasseman och @Insatt! Efter att ha pratat med fyra hjälpsamma själar på Kronofogden och mäklare har jag komponerat ihop en anståndsbegäran där jag beskrivit både anledningar till att anstånd bör medges och hur vi önskar göra med försäljningen. Planen är att efter mäklarvärdering så köper jag ut hela fastigheten (av mig själv och sambo), i andra hand att en släkting går in som medlåntagare, i tredje hand att släkting köper och i fjärde hand att det säljs via mäklare på öppna marknaden. Lyckligtvis har jag en vettig lön från fast jobb, inga betalningsanmärkningar samt att fastigheten ligger i en lägre prisklass, är högt belånad och har ett fjuttigt övervärde. Nu hoppas jag innerligt mest för sonens skull att vi på detta vis kan undvika en exekutiv auktion och få bo kvar i vårt hem.
Att bara betala kravet från sökanden i detta fall är ingen hållbar lösning eftersom sambo tydligen sitter på en hel hög skulder till som kommer föranleda ytterligare utmätning om han fortsätter äga halva fastigheten.

Du får hoppas att det är smidiga sökanden då. Säger någon sökande nej till anstånd så blir det inget anstånd

Senast ändrad:
Stort tack för era svar @Lasseman och @Insatt! Efter att ha pratat med fyra hjälpsamma själar på Kronofogden och mäklare har jag komponerat ihop en anståndsbegäran där jag beskrivit både anledningar till att anstånd bör medges och hur vi önskar göra med försäljningen. Planen är att efter mäklarvärdering så köper jag ut hela fastigheten (av mig själv och sambo), i andra hand att en släkting går in som medlåntagare, i tredje hand att släkting köper och i fjärde hand att det säljs via mäklare på öppna marknaden. Lyckligtvis har jag en vettig lön från fast jobb, inga betalningsanmärkningar samt att fastigheten ligger i en lägre prisklass, är högt belånad och har ett fjuttigt övervärde. Nu hoppas jag innerligt mest för sonens skull att vi på detta vis kan undvika en exekutiv auktion och få bo kvar i vårt hem.
Att bara betala kravet från sökanden i detta fall är ingen hållbar lösning eftersom sambo tydligen sitter på en hel hög skulder till som kommer föranleda ytterligare utmätning om han fortsätter äga halva fastigheten.
Bolån på bostaden och marknadsvärde?
Hur mycket skuld är fastigheten utmätt för?
Hur mycket är den totala skulden?

Bolån på bostaden och marknadsvärde?
Hur mycket skuld är fastigheten utmätt för?
Hur mycket är den totala skulden?
Bolån 1,11 miljoner.
Marknadsvärde 1,4 miljoner enligt Booli.
Skuld i ärendet är 152 tusen.
Gäldenärens skulder utöver det är hos KF runt miljonen.

Bolån 1,11 miljoner.
Marknadsvärde 1,4 miljoner enligt Booli.
Skuld i ärendet är 152 tusen.
Gäldenärens skulder utöver det är hos KF runt miljonen.
Det var inte mycket till övervärde på halva andelen av fastigheten, vågat av de sökande som yrkade på utmätning och hela egendomens försäljning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp