Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Uppsägningstid arbete

Funderar på att säga upp mig, på mitt anställningsavtal har jag med min nuvarande anställningstid 2 månaders uppsägningstid, men enligt kollektivavtalet vi har på min arbetsplats så är det 3 månaders uppsägningstid.
Någon som vet vad som gäller då? Och inga killgissningar behövs.

Om du omfattas av kollektivavtal, gäller uppsägningstiderna som står i det. Vanligtvis kan du och din arbetsgivare i ditt anställningsavtal komma överens om en annan uppsägningstid än den som finns i kollektivavtalet, men uppsägningstiden från arbetsgivarens sida får inte vara kortare än den i kollektivavtalet.

Om du omfattas av kollektivavtal, gäller uppsägningstiderna som står i det. Vanligtvis kan du och din arbetsgivare i ditt anställningsavtal komma överens om en annan uppsägningstid än den som finns i kollektivavtalet, men uppsägningstiden från arbetsgivarens sida får inte vara kortare än den i kollektivavtalet.
Så kollektivavtalet ”går före” ett påskrivet anställningsavtal?

Tror du tänker på uppsägningstid från arbetsgivarens sida den är normalt inte dispositiv. Dock kan egen uppsägning göras uppgörelse om som är kortare än både lag och avtal men då skall man vara överens.

För att vara helt säker på att kunna svara TS behöver man nog veta vilket kollektivavtal det är (nån tjänstemannasektor skulle jag killgissa (även om killgissningar banades av TS ))

Min erfarenhet säger du kan lösa kortare än så. Ingen arbetsplats vill ha kvar en medarbetare som inte längre trivs eller vill vidare så förmodligen kan dom släppa dig efter en. Annars gäller 2.

Tror du tänker på uppsägningstid från arbetsgivarens sida den är normalt inte dispositiv. Dock kan egen uppsägning göras uppgörelse om som är kortare än både lag och avtal men då skall man vara överens.

För att vara helt säker på att kunna svara TS behöver man nog veta vilket kollektivavtal det är (nån tjänstemannasektor skulle jag killgissa (även om killgissningar banades av TS ))
Stämmer, tjänstemanavtal.

Min erfarenhet säger du kan lösa kortare än så. Ingen arbetsplats vill ha kvar en medarbetare som inte längre trivs eller vill vidare så förmodligen kan dom släppa dig efter en. Annars gäller 2.
Kan dock med garanti säga att dom inte skulle släppa mig efter 1, så frågan är om jag har rätt att gå efter 2 eller 3.

Ricky, vill du gå efter 2 eller stanna längre? Kollektivavtalets utformning är för att skydda den som vill gå sina 3 månader oavsett anställningsavtal/villkor. Vill du gå efter 2 kan inte arbetsgivaren nyttja ”ditt” kollektivavtal således inga problem.

Ricky, vill du gå efter 2 eller stanna längre? Kollektivavtalets utformning är för att skydda den som vill gå sina 3 månader oavsett anställningsavtal/villkor. Vill du gå efter 2 kan inte arbetsgivaren nyttja ”ditt” kollektivavtal således inga problem.
Säger jag upp mig vill jag gå efter 2 som mitt anställningsavtal säger. Men kollektivavtalet säger 3.

Kollektivavtalet är inte till för att bara skydda. Då är LAS mer en sån lag. Kollektivavtalet är till för att skapa ordning och egentligen till för att man inte skall behöva fundera som nu TS behöver göra.

Du kan inte komma överens i ett eget avtal som är "sämre" än lag eller Kollektivavtal om det inte framgår (det vill säga att det står att det är disposoitivt = man kan komma överens om annat om båda vill)

Men frågan är om TS AG har koll och om de tycker det är värt att ta fighten.

Läs i början av Kollektivavtalet och hela delen om uppsägningstid står det inget om att man kan göra undantag via överenskommelse skulle jag säga att om arbetsgivaren vill kan de med stor sannolikhet tvinga kvar dig 3 månader men då måste de som sagt först säga nej till två och fp eran skrivna avtal ogiltigt på grund av att de troligtvis inte är giltigt om det inte framgår i Kollektivavtalet.

MEN orkar de ta den fighten, det beror på om de ser det som principiellt viktigt eller om du sitter på känslig info. Skulle jag säga.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp