Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Uppgifter från min UC till fel person

Hej alla frågar här för ni är kunniga. Jag och min man tittade på bil till mig, bestämde oss för leasing. Jag skrev på papper, mitt namn, mitt personnummer. Bilföretaget har Santander som kreditgivare. Några dagar senare för jag ett sms från min man att de ringt från bilfirman och att jag inte kunde stå på bilen för att jag var överbelånad. Må så vara, men hur gick detta till? Får Santander ge ut denna sortens info efter UC till bilföretaget om anledningen? Och inte sjutton är det lagligt att ringa min man? De skulle väl ringt mig? Var klagar jag ? Känner jag vill gå vidare med detta, känner mig oerhört kränkt. Vet ni?

Hej alla frågar här för ni är kunniga. Jag och min man tittade på bil till mig, bestämde oss för leasing. Jag skrev på papper, mitt namn, mitt personnummer. Bilföretaget har Santander som kreditgivare. Några dagar senare för jag ett sms från min man att de ringt från bilfirman och att jag inte kunde stå på bilen för att jag var överbelånad. Må så vara, men hur gick detta till? Får Santander ge ut denna sortens info efter UC till bilföretaget om anledningen? Och inte sjutton är det lagligt att ringa min man? De skulle väl ringt mig? Var klagar jag ? Känner jag vill gå vidare med detta, känner mig oerhört kränkt. Vet ni?
Hur fick dom tag på numret till din man?

Har min man lämnat till bilfirman när han var och tittade på bilarna en vecka tidigare.

Skulle säga att det är en personuppgiftsincident , i allafall ifrån bilfirmans sida. Huruvida dom får ta uppgift om varför det nekades kan jag inte svara på. Men det kan dom nog ha i ett avtal. Däremot är jag övertygad om att det strider mot GDPR att de kontaktade din make med uppgifter som kan anses kränkande mot dig. Din make har inte emiren ditt samtycka och utan giltig anledning se innehåll i din kreditupplysning. Tala med bilfirman tycker jag. De är enligt lag i så fall att rapportera sitt fel till datainspektionen inom 72 timmar

inga problem med att bilfirman har/får infon från kreditbolaget. Det får de alltid. Dessutom kan bilfirman godkänna avtalet ändå även fast kreditsammarbetspartnern säger nej. Däremot är det ju tvivelaktigt att de lämnat ut din info såvida din man inte stod som borgenär.

Jag får bara upp att det är nekat när jag gör upplysningar och ett nr och ref som kunden kan ringa om dem vill höra varför just dem blev nekade.

finns ingen anledning för mig att få reda på varför kunden blir nekad när det är santander som står för kreditrisken...

säljer dock inte bilar.

då funkar ert system annorlunda än vårt helt enkelt

https://di.e-tjanster.datainspektionen.se/sv/anmalan

Där gör du anmälan.

Det är inte lagligt för bilfirman (personuppgiftsansvarig) att ringa din man och prata något som rör dig (registrerad), personuppgifter eller ärende om det är du själv som har gjort ansökan om lån/köp av bil. Undantaget gäller om ni båda skrivit på en fullmakt/samtycke om att han ska få hantera ärendet, om han är ekonomisk förvaltare eller god man åt dig och kan visa upp det på papper. GDPR är ett gigantiskt lagförordnig med massvis av paragrafer, artiklar, grundläggande kompletteringar osv. Även massa svenska lagar har fått förhålla sig till GDPR. GDPR är ett minimum krav gällande personlig integritet i EU men någon lag kan också ha GDPR och ytterligare skärpt lag med komplettering. Jag har läst igenom stora delar av GDPR i ett annat case mot ett spelbolag (Ingen pageturner direkt :)) och ska försöka hjälpa dig lite på traven över vart du ska börja.

Svårt att förstå allt och hur stort det är. Men kan snabbt ge lite grundläggande information om en personuppgiftsincident som du söker efter:

https://www.privacy-regulation.eu/sv/1.htm

Lagen om GDPR:

1. I denna förordning fastställs bestämmelser om skydd för fysiska personer med avseende på behandlingen av personuppgifter och om det fria flödet av personuppgifter.
2.
Denna förordning skyddar fysiska personers grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter.
3. Det fria flödet av personuppgifter inom unionen får varken begränsas eller förbjudas av skäl som rör skyddet för fysiska personer med avseende på behandlingen av personuppgifter.

https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/de-registrerades-rattigheter/

"Lämna bara ut personuppgifter till rätt person:

När en registrerad begär att ni ska lämna ut eller radera personuppgifter, måste ni se till att identifiera personen så att ni vet att det är rätt person ni är i kontakt med. Hur identifieringen ska gå till regleras inte i dataskyddsförordningen, utan ni måste själva göra en bedömning i varje enskilt fall."

Via följande dokument gör du en anmälan till datainspektionen av personuppgiftsincident:

https://di.e-tjanster.datainspektionen.se/sv/anmalan

Personuppgiftsincidentanmälan ska göras enligt instruktioner i paragraf 2, artikel 33 i lagen om GDPR: (EU general data protection regulation 2016/679)

https://www.privacy-regulation.eu/sv/33.htm

Anmälan av en personuppgiftsincident till tillsynsmyndigheten

"1. Vid en personuppgiftsincident ska den personuppgiftsansvarige utan onödigt dröjsmål och, om så är möjligt, inte senare än 72 timmar efter att ha fått vetskap om den, anmäla personuppgiftsincidenten till den tillsynsmyndighet som är behörig i enlighet med artikel 55, såvida det inte är osannolikt att personuppgiftsincidenten medför en risk för fysiska personers rättigheter och friheter. Om anmälan till tillsynsmyndigheten inte görs inom 72 timmar ska den åtföljas av en motivering till förseningen."

"2. Personuppgiftsbiträdet ska underrätta den personuppgiftsansvarige utan onödigt dröjsmål efter att ha fått vetskap om en personuppgiftsincident."

3. Den anmälan som avses i punkt 1 ska åtminstone
a) beskriva personuppgiftsincidentens art, inbegripet, om så är möjligt, de kategorier av och det ungefärliga antalet registrerade som berörs samt de kategorier av och det ungefärliga antalet personuppgiftsposter som berörs,

b) förmedla namnet på och kontaktuppgifterna för dataskyddsombudet eller andra kontaktpunkter där mer information kan erhållas,

c) beskriva de sannolika konsekvenserna av personuppgiftsincidenten,
och

d) beskriva de åtgärder som den personuppgiftsansvarige har vidtagit eller föreslagit för att åtgärda personuppgiftsincidenten, inbegripet, när så är lämpligt, åtgärder för att mildra dess potentiella negativa effekter.

4. Om och i den utsträckning det inte är möjligt att tillhandahålla informationen samtidigt, får informationen tillhandahållas i omgångar utan onödigt ytterligare dröjsmål.

5. Den personuppgiftsansvarige ska dokumentera alla personuppgiftsincidenter, inbegripet omständigheterna kring personuppgiftsincidenten, dess effekter och de korrigerande åtgärder som vidtagits. Dokumentationen ska göra det möjligt för tillsynsmyndigheten att kontrollera efterlevnaden av denna artikel."

"Ansvar och rätt till ersättning"

https://www.privacy-regulation.eu/sv/82.htm

1. Varje person som har lidit materiell eller immateriell skada till följd av en överträdelse av denna förordning ska ha rätt till ersättning från den personuppgiftsansvarige eller personuppgiftsbiträdet för den uppkomna skadan.

2. Varje personuppgiftsansvarig som medverkat vid behandlingen ska ansvara för skada som orsakats av behandling som strider mot denna förordning. Ett personuppgiftsbiträde ska ansvara för skada uppkommen till följd av behandlingen endast om denne inte har fullgjort de skyldigheter i denna förordning som specifikt riktar sig till personuppgiftsbiträden eller agerat utanför eller i strid med den personuppgiftsansvariges lagenliga anvisningar.

https://www.privacy-regulation.eu/sv/r85.htm

(85) En personuppgiftsincident som inte snabbt åtgärdas på lämpligt sätt kan för fysiska personer leda till fysisk, materiell eller immateriell skada, såsom förlust av kontrollen över de egna personuppgifterna eller till begränsning av deras rättigheter, diskriminering, identitetsstöld eller bedrägeri, ekonomisk förlust, obehörigt hävande av pseudonymisering, skadat anseende, förlust av konfidentialitet när det gäller personuppgifter som omfattas av tystnadsplikt, eller till annan ekonomisk eller social nackdel för den berörda fysiska personen. Så snart en personuppgiftsansvarig blir medveten om att en personuppgiftsincident har inträffat, bör den personuppgiftsansvarige därför anmäla personuppgiftsincidenten till tillsynsmyndigheten utan onödigt dröjsmål och, om så är möjligt, inom 72 timmar efter att ha blivit medveten om denna, om inte den personuppgiftsansvarige, i enlighet med ansvarsprincipen, kan påvisa att det är osannolikt att personuppgiftsincidenten kommer att medföra en risk för fysiska personers rättigheter och friheter. Om en sådan anmälan inte kan ske inom 72 timmar, bör skälen till fördröjningen åtfölja anmälan och information får lämnas i omgångar utan otillbörligt vidare dröjsmål.

Här kan du läsa vidare om sanktioner:

https://www.privacy-regulation.eu/sv/83.htm#4

Grundläggande innehållsförteckning:

https://www.privacy-regulation.eu/sv/index.htm

Hoppas informationen tar dig vidare. Borde ge en bra fingervisning vart du ska börja i varje fall. Jag är ingen advokat eller har någon juridisk bakgrund. Detta är hur du går tillväga om du ska fortskrida med en anmälan. skadat anseende, förlust av konfidentialitet när det gäller personuppgifter som omfattas av tystnadsplikt, social nackdel för den berörda fysiska personen hade jag möjligtvis yrkat på i anmälan och tydligt brott mot GDPR eftersom måste se till att identifiera personen så att dom vet att det är rätt person personuppgiftsansvarig (bilfirman) är i kontakt med. Med andra ord dig. Sen motivera varför ordentligt.

Du kanske hittar något att yrka på i artikel 58 med:

https://www.privacy-regulation.eu/sv/58.htm

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp