Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Trasig bil och skuldsanering

Hej alla, det var längesedan jag skrev något här, men kollar lite då och då :)
Tänkte kolla om någon vet hur medgörliga KF skusan är när det gäller att få anstånd 25 dagar med en betalning?
Jag bor på landsbygden och måste ha bil för att kunna ta mig till och från jobbet. I och med att jag levt med skuldsanering 2,5 år och dessförinnan löneutmätning några år så har man ju inte direkt råd att köpa en lite nyare bil. Min nuvarande har nu "rasat" och reparationskostnaderna kommer att landa på ca en tusenlapp mindre än vad jag betalar till skusan varje månad. Decemberbufferten gick till tandläkare och ett tappat avgassystem. Junibufferten gick till en "ny" bil, dvs min nuvarande trasiga, då min förra gav upp. Så har liksom inte kunnat spara direkt.
Kan inte sova och har ont i magen över hur ska ska lösa detta.
Min underbara syster, som vet om min situation ska hjälpa mig, men problemet är att hon inte har möjlighet till det förrens marslönen. Jag skulle alltså behöva få anstånd med februaribetalningen till den 25/3. Är dom hårda med sånt, eller finns en chans att man kan få den hjälpen..? Om dom inte går med på det, vad händer om jag blir 25 dagar sen med betalningen, kan min skuldsanering riskeras då?
Har skött mig prickfritt i 2.5 år, men denna månad skiter sig pga biljäveln :-(

Finns inget om anstånd i skuldsanering alls, det finns betala eller ompröving. På så kort tid hinner inte så mycket hända dock

Okej, tack, då känns det lite lugnare. Ska försöka betala det jag kan. Känner mig helt usel.

Okej, tack, då känns det lite lugnare. Ska försöka betala det jag kan. Känner mig helt usel.
Besvärlig situation! Men du är inte usel utan bara utsatt! En äldre bil kan sluka stora pengar i reparationskostnader. Vi sålde vår Opel för 5 år sedan när det började kosta en hel del att fixa den. Plus att den slukade en hel del bensin. Sålde den för 6000 kr, årsmodell 2004. Det var skönt att bli av med den. Köpte en begagnad bil, bensinsnål för att inte tala om bilskatten som gick ner från 2500 kr till under 500 kr!

Tack Myra för stöttande ord. Man lever ju verkligen på marginalen konstant, men jag har ändå klarat mig bra hittills under skuldsaneringen. Nu skiter det sig en månad, och jag får tillbaka samma känslor som jag hade för några år sedan, innan jag släppte allt till kronofogden för löneutmätning. Dvs magont, irritation mot mina nära, och svårt att sova. Om en månad är allt normalt igen, bara att kämpa sig dit.
Förstår att det var skönt att kunna köpa en bättre bil, billigare dessutom! Längtar tills allt är över så jag också kan köpa en bättre begagnad. Senaste åren har jag bytt bilar ganska ofta, för tyvärr har man ju inte haft råd att serva dom, vilket gör att för eller senare kommer alla problem på löpande band med höga reparationskostnader, vilket det inte alltid är värt att laga. Då köper man sig ett nytt "vrålåk" i 12000:- klassen, som börjar trassla inom kort. Osv. Känner mig såååå less just nu, men det kommer att vända!

Du har varit väldigt duktig och klarat av 2,5 år. Som du säger, när det inte finns några marginaler alls så kan t o m ett litet sandkorn välta kärran. Plus all oro och ångest hela tiden för vad som kan inträffa härnäst.
Och att vi inte kan välja mellan ett bra eller ett dåligt val utan mellan ett dåligt och ett mindre dåligt val.
Så just nu kan du inte göra så mkt annat än att välja att vara sen med betalningen eftersom du behöver bilen till jobbet. Du har fixat så mkt annat, du kommer fixa det här också.

Tack Myra för stöttande ord. Man lever ju verkligen på marginalen konstant, men jag har ändå klarat mig bra hittills under skuldsaneringen. Nu skiter det sig en månad, och jag får tillbaka samma känslor som jag hade för några år sedan, innan jag släppte allt till kronofogden för löneutmätning. Dvs magont, irritation mot mina nära, och svårt att sova. Om en månad är allt normalt igen, bara att kämpa sig dit.
Förstår att det var skönt att kunna köpa en bättre bil, billigare dessutom! Längtar tills allt är över så jag också kan köpa en bättre begagnad. Senaste åren har jag bytt bilar ganska ofta, för tyvärr har man ju inte haft råd att serva dom, vilket gör att för eller senare kommer alla problem på löpande band med höga reparationskostnader, vilket det inte alltid är värt att laga. Då köper man sig ett nytt "vrålåk" i 12000:- klassen, som börjar trassla inom kort. Osv. Känner mig såååå less just nu, men det kommer att vända!
Exakt samma för mig. Hela bufferten går åt för att konstant köpa nya bilar i 10-12000 kr klassen. Lyxade till det förra våren och köpte en för 18000, men den är förbrukad om en månad när den ska besiktas. Blir för dyra reparationer.

Du har varit väldigt duktig och klarat av 2,5 år. Som du säger, när det inte finns några marginaler alls så kan t o m ett litet sandkorn välta kärran. Plus all oro och ångest hela tiden för vad som kan inträffa härnäst.
Och att vi inte kan välja mellan ett bra eller ett dåligt val utan mellan ett dåligt och ett mindre dåligt val.
Så just nu kan du inte göra så mkt annat än att välja att vara sen med betalningen eftersom du behöver bilen till jobbet. Du har fixat så mkt annat, du kommer fixa det här också.
Tack snälla Myra, känns så mycket bättre efter dina fina ord <3

Exakt samma för mig. Hela bufferten går åt för att konstant köpa nya bilar i 10-12000 kr klassen. Lyxade till det förra våren och köpte en för 18000, men den är förbrukad om en månad när den ska besiktas. Blir för dyra reparationer.
Det är så jobbigt :-( Hade man inte varit bilberoende så hade det varit så mycket enklare, och man hade kunnat spara en del av bufferten. Men tyvärr så finns ju ingen möljighet att spara ihop till en bättre bil, så man får väl leva några år till med att alla extrapengar går till bil :-(

Det är så jobbigt :-( Hade man inte varit bilberoende så hade det varit så mycket enklare, och man hade kunnat spara en del av bufferten. Men tyvärr så finns ju ingen möljighet att spara ihop till en bättre bil, så man får väl leva några år till med att alla extrapengar går till bil :-(
Ja, jag hoppas att den vi köper nu blir den sista! Men, nej, jag tippar på minst en till innan skuldsanering är slut. Sen kan jag snabbt spara ihop till en jätte.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp