Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är det ju inte riktigt så enkelt som att du kan ställa in saker i hennes rum och då blir de undantagna utmätning. Har hon kvitton på att hon har köpt sakerna själv så är det nog lugnt, men annars så tror jag att utgångspunkten är att allt som finns i bostaden är utmätningsbart.

Asså, jag får inte luft ! Tror Du att alla är freakin’ kriminella, som inte vill göra rätt för sig ???
SKÄMS PÅ DIG !!! :(

Nu är det ju inte riktigt så enkelt som att du kan ställa in saker i hennes rum och då blir de undantagna utmätning. Har hon kvitton på att hon har köpt sakerna själv så är det nog lugnt, men annars så tror jag att utgångspunkten är att allt som finns i bostaden är utmätningsbart.
Vadå ställa in saker i hennes rum?!?!?! Bara för att man har stora skulder behöver det inte betyda att man är prylgalen o köpt en massa som man sen vill gömma undan.....Näe detta låter oproffsigt av dej..

Vadå ställa in saker i hennes rum?!?!?! Bara för att man har stora skulder behöver det inte betyda att man är prylgalen o köpt en massa som man sen vill gömma undan.....Näe detta låter oproffsigt av dej..

Inte nog med det... ja skulle aldrig någonsin göra så mot min dotter ! Hon mår redan dåligt av situationen som hennes mamma (jag) har försatt sig i... Brevskörden på hallgolvet som hon måste hoppa över... Sorgen e tung även för henne ! Att bära in saker på hennes rum och be henne säga att det är hennes skulle jag ALDRIG utsätta henne för... N E V E R !!! :(

Som sagt jg har haft utmätning i sex år (vilket absolut inte gör mig till proffs men ändå) och under den tiden har jag haft hembesök en gång och det var precis i början. Resterande år har de ringt en gång om året och frågat. En gång ringde de extra för de ville komma och kolla på min bil. Jag sa varsågod kom och kolla på min skrothög. Sen ringde de tillbaka efter tio minuter och sa att de inte ville kolla, haha.
När de gjorde hembesök så drack vi kaffe och tjatade om livet. Kfm är trevliga och sympatiska. Sen tog de en titt i varje rum. Bara tittade in huvudet och sa att de ville kolla efter konst. De frågade om TV:n, på den tiden var den ny, men den var ju också på avbetalning så de struntade i den.
De hade gärna fått komma fler gånger, de är snälla och de plockar inte allt de ser, om ens nåt alls.

Som sagt jg har haft utmätning i sex år (vilket absolut inte gör mig till proffs men ändå) och under den tiden har jag haft hembesök en gång och det var precis i början. Resterande år har de ringt en gång om året och frågat. En gång ringde de extra för de ville komma och kolla på min bil. Jag sa varsågod kom och kolla på min skrothög. Sen ringde de tillbaka efter tio minuter och sa att de inte ville kolla, haha.
När de gjorde hembesök så drack vi kaffe och tjatade om livet. Kfm är trevliga och sympatiska. Sen tog de en titt i varje rum. Bara tittade in huvudet och sa att de ville kolla efter konst. De frågade om TV:n, på den tiden var den ny, men den var ju också på avbetalning så de struntade i den.
De hade gärna fått komma fler gånger, de är snälla och de plockar inte allt de ser, om ens nåt alls.

Ringde dom Dig innan eller stod dom bara där utanför och turen i oturen, så befann Du Dig hemma när dom kom? För det är ju det ända jag är orolig för att dom inte ringer innan och jag kommer självklart inte vara hemma då jag arbetar samma tider som dom...dvs. normala kontorstider... Jag har ju turen att jag kan arbeta hemifrån närhelst jag vill, så får jag bara veta i förväg när dom vill komma, så skulle det aldrig vara några som helst problem... För jag är inte rädd för dom... de e bara skammen över situationen som är påtaglig... :(

Ringde dom Dig innan eller stod dom bara där utanför och turen i oturen, så befann Du Dig hemma när dom kom? För det är ju det ända jag är orolig för att dom inte ringer innan och jag kommer självklart inte vara hemma då jag arbetar samma tider som dom...dvs. normala kontorstider... Jag har ju turen att jag kan arbeta hemifrån närhelst jag vill, så får jag bara veta i förväg när dom vill komma, så skulle det aldrig vara några som helst problem... För jag är inte rädd för dom... de e bara skammen över situationen som är påtaglig... :(

De skickade ett brev innan och sa att de skulle komma en viss dag och en viss tid, det stod att man skulle planera att besöket kunde ta två timmar, och att man skulle ringa tillbaka om man ville byta tid. Ett sånt hembesök tar ju tid och det är klart att de skickar brev innan om det så man har tid och möjlighet. Folk får rätta mig om jag har fel men jag tror att de bara dyker upp oannonserat för utmätning om nån är jäkligt svår att få tag på, försöker gömma sig med flit etc.
För mig har det bara varit delgivningsmän som kommit oannonserade. En jagade mig i ca 6 månader men det var faktiskt inte meningen, det var en period då jag mycket sällan var hemma. Han ringde sen och frågade exakt när jag var hemma och sen tog han delgivningen på telefon istället.

Ja skammen känner man ju igen.. som sagt kfm får komma med papper och dricka kaffe när de vill. Men jag gillar INTE brev tilll arbetsgivaren eller telefonsamtal till arbetsgivaren. Eller absolut värsta om de står och babblar högt i trapphuset när grannar går förbi. Liksom, man bor i ett trapphus med värsta ekot och så går skvallerkärringen i trappan samtidigt som KFM-snubben skriker ”hej jag är från kronofogden och har en delgivning till dig här!!!!!!!” . Inte schysst, sekretess någon??????

@Lasseman jag har en fråga!

När jag hade löneutmätning och det skedde ändringar i den, då sa snubben på lönekontoret på mitt jobb att om de får ett utmätningsbeslut allra senast 24:e (löning 25e) så måste han stoppa löneutbetalningen och ändra min lön annars är det olagligt och företaget kan få feta böter.
Detta ledde till att jag nån gång fick lön den 26,27e pga stoppet.
Stämmer det att det är så hårt?
Lönesnubben pekade på i brevet att utmätningen ”gäller från nästa lön” och om löneutbetalningen inte hade gjorts så skulle den ändras.
Han satte alla löner manuellt men i större företag har de ju automatiskt den 15e tex, kommer det då ett utmätningsbeslut den 20e så kan de inte ändra? Eller?

Lite roligt var dessutom att en gång när min utmätning tillfälligt stoppades pga sjukskrivning så var det inte lika noga för lönesnubben att gå in och stoppa lönen, morr morr, så den gången fick jag tillbaka pengar från KFM flera veckor senare istället. :-(
Banken ska ha lönerna tre arbetsdagar innan utbetalning, vilket innebär att det är försent att stoppa lönen den 24:e om lönen ska vara utbetald 25. Min löneutmätning kom igång väldigt sent i förhållande till när beslutet var skickat till företaget där jag jobbar. Vår löneadministratör åkte på semester den 5:e och beslutet kom den 6:e och hon hade gjort klart lönerna innan och gick på semester, så löneutmätning skedde först nästkommande månad. Inte ett skit hände för företaget, inga böter eller påminnelser.

När man har löneutmätning, hur är det då med räntor inför deklarationen? Är det inkassobolaget som rapporterar in dom? Kan man lita på att de gör det?

Eller absolut värsta om de står och babblar högt i trapphuset när grannar går förbi. Liksom, man bor i ett trapphus med värsta ekot och så går skvallerkärringen i trappan samtidigt som KFM-snubben skriker ”hej jag är från kronofogden och har en delgivning till dig här!!!!!!!” . Inte schysst, sekretess någon??????

Det är ju bara att skicka in sina delgivningskvitton i tid, så slipper man att få sådana hembesök.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp