Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan nån förklara för en förvirrad sengångare... På kfs hemsida där man räknar ut förbehållsbelopp, under boendekostnad, fattar jag rätt att man INTE räknar in hushållsel? Vad är då "driftkostnader", el, vatten/avlopp och sophämtning borde väl ingå i det?

Hushållsel räknas inte i i boendekostnad, det ingår i normbeloppet

Tycker det är elpriset som är orealistiskt

Så du tycker att när en kostnad som är inräknad ökar flera hundra procent, så bör inte förbehållsbeloppet ändras för att reflektera det?
Håller med till fullo. Någon form av ändring för de med utmätning måste ske beträffande elkostnader.

Tycker det är elpriset som är orealistiskt
Absolut är det orealistiskt, precis som bränslepriser, och även de ökande priserna på mat. Det är såklart inte realistiskt att tro att man ska kunna leva lyxliv med vare sig löneutmätning eller skuldsanering..men man bör ju åtminstone få behålla såpass att det inte står mellan el eller mätta magar.

Håller med till fullo. Någon form av ändring för de med utmätning måste ske beträffande elkostnader.
Egentligen är det enda rimliga att el+vatten(om man betalar för det) och diverse övriga fluktuerande kostnader som har med boendet att göra inte ska ingå i förbehållsbelopp. I så fall bättre att ta bort de schablons-beloppen och sänka förbehållet och sedan låta dessa kostnader vara något du fyller i och får behålla.

Kostnaden för hushållsel är vanligen inte en stor utgift, däremot om värme och varmvatten går på el så sticker det iväg. Men då pratar vi inte hushållsel längre.
Ett ensamhushåll kanske förbrukar 200Kwh, vilket blir typ 200:- dyrare än det var för två år sedan. Normbeloppet höjdes dessutom nyss.

Jag har i min villa förbrukat ungefär 2500Kwh i månaden under vintern, men det är inte elhandel som varit dyrast för mig utan nätet och energiskatten, och den delen är det inte som blivit dyr senaste året.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp