Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Upptäckte det här forumet för inte så länge sedan. Har lite funderingar kring löneutmätningen och preskribering av skulder. Liten introduktion.
När jag bodde i Sverige för ett par år sen hade jag dragit på mig en del skulder (ca 150 k SEK), fick därefter en löneutmätning och det rullade på, sen flyttade jag utomlands till ett annat EU land 2017 och sedan dess har jag inte varit i kontakt med KFM eller inkassobolagen jag var skyldig till. Jag har inte heller några tillgångar i Sverige som KFM kan ta och utmäta. Nu är det så att jag ska flytta tillbaka till Sverige och börja jobba första mars, tillsvidareanställning med månandslön. Min fråga är när kommer KFM börja intressera sig för mig igen och när kommer de att börja utmäta min lön igen? Hur många veckor/månader har jag på mig innan jag tappar en del av min månatliga inkomst?

Tack på förhand hur det var hos er!

Har du en bil värd runt 30 Max? Visst är väl det nåt gränsvärde enligt kfm? Det är så kul på ett sätt, för min bil är en Kia —14 som jag har kvaddat lite med trasig backspegel och lite intryckt sparklåda men de anser att den är värd mer :) orkar inte att dividera om det lixom…sen har väl priserna gått upp nu o bla bla
Spännande med ny lägenhet! Då kan du inreda o grejja precis så som du vill ha det!
lycka till med skuldsaneringsansökan nu! Jag håller tummarna för dig!
”Tillåter” KFM att man har bil (om man själv står som ägare)?. Finns det ett visst värde som tillåts isf? Hade ingen aning om det.

”Tillåter” KFM att man har bil (om man själv står som ägare)?. Finns det ett visst värde som tillåts isf? Hade ingen aning om det.

jag fick avslag på min första skuldsaneringsansökan då jag hade en bil värd runt 50k.
Sålde och köpte en äldre billigare bil som är värd runt 10k, och det gick fint.

Fast en bil kan ju utmätas ändå om det anses att man inte har behov av den.

Precis! :tummen:
Även fast jag behöver bilen i jobbet så var min bil som var värd 50k för mycket för att få behålla.
Var tvungen även när jag bytte till en billigare att förklara hur jag jobbar och behöver bilen.

Fast en bil kan ju utmätas ändå om det anses att man inte har behov av den.
Möjligt ja, men blir inga pengar kvar efter försäljning så vore extremt meningslöst på sista raden.
Om man inte har behov av den så kanske man kan köpa något för 10K istället, då får KF betala för att sälja skiten typ

Hej! Upptäckte det här forumet för inte så länge sedan. Har lite funderingar kring löneutmätningen och preskribering av skulder. Liten introduktion.
När jag bodde i Sverige för ett par år sen hade jag dragit på mig en del skulder (ca 150 k SEK), fick därefter en löneutmätning och det rullade på, sen flyttade jag utomlands till ett annat EU land 2017 och sedan dess har jag inte varit i kontakt med KFM eller inkassobolagen jag var skyldig till. Jag har inte heller några tillgångar i Sverige som KFM kan ta och utmäta. Nu är det så att jag ska flytta tillbaka till Sverige och börja jobba första mars, tillsvidareanställning med månandslön. Min fråga är när kommer KFM börja intressera sig för mig igen och när kommer de att börja utmäta min lön igen? Hur många veckor/månader har jag på mig innan jag tappar en del av min månatliga inkomst?

Jag har blivit rådd att släppa till KFM av skuldrådgivare, men är nu på väg att börja studera på heltid samtidigt som jag jobbar 50%.

Hur kommer det bli med löneutmätningen framöver, vad gäller CSN-bidrag och eventuellt CSN-lån?

Som jag förstår det utmäter de inte CSN-inkomsten, eller är det bidragsdelen de utmäter men inte lånebiten?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp