Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför varierar besluten dvs varför får vissa maxbeslut o vissa inte? Den där motiveringen ”beror på varierande inkomst” köper jag inte. Känns som att d beror på vem på KFM som fattar beslut. Kan man överklaga ett maxbeslut tex?
Du behöver inte köpa det om du inte vill.
Ja. Precis som nästan allt annat går det överklaga.

Man ska verkligen inte köpa allt utan att granska det. Vet du föresten hur beslutsmotivering lyder för maxbeslut?

Hur ser beslutsmotiveringen ut för maxbeslut? Som vilken annan myndighet som helst måste det finnas ett lagutrymme som stöd.
Skulle tro om man verkligen ha varierande inkomst till en viss del ! Jag fick det ändrat efter jag fått ut semester ersättningen i juni :) sen hade jag Max beslut tills förra månaden !

Man ska verkligen inte köpa allt utan att granska det. Vet du föresten hur beslutsmotivering lyder för maxbeslut?
Det skrivs ingen motivering i löneutmätningsbesluten, jag har inte reflekterat över om systemet man handlägger i skriver något speciellt om det.

Hur ser beslutsmotiveringen ut för maxbeslut? Som vilken annan myndighet som helst måste det finnas ett lagutrymme som stöd.
Ja du frågade om beslutsmotivering i ditt svar någon minut tidigare också så det struntar jag i att svara på en gång till .

Det är väl klart det finns lagstöd
UB 7:8
8 § Vid utmätning av lön skall kronofogdemyndigheten bestämma dels hur mycket som högst får innehållas vid varje avlöningstillfälle (utmätningsbeloppet), dels förbehållsbeloppet. I stället för att fastställa ett utmätningsbelopp får myndigheten bestämma att all lön som överstiger förbehållsbeloppet skall tas i anspråk.

Ja du frågade om beslutsmotivering i ditt svar någon minut tidigare också så det struntar jag i att svara på en gång till .

Det är väl klart det finns lagstöd
UB 7:8
8 § Vid utmätning av lön skall kronofogdemyndigheten bestämma dels hur mycket som högst får innehållas vid varje avlöningstillfälle (utmätningsbeloppet), dels förbehållsbeloppet. I stället för att fastställa ett utmätningsbelopp får myndigheten bestämma att all lön som överstiger förbehållsbeloppet skall tas i anspråk.
Det intressanta här är vad grunden är till att man på KFM bestämmer i vilka fall man ska använda sig av maxbeslut el inte. Blir väldigt svårt att överklaga den paragrafen utan ytterligare motivering i beslut fr KFM. I en ”vanlig” dom tex finns oxå alltid ett yttrande/beslutsmotivering.
Men mitt expertområde är inte utsökningsbalken.
Jag ska inte dra detta i långbänk.

Det intressanta här är vad grunden är till att man på KFM bestämmer i vilka fall man ska använda sig av maxbeslut el inte. Blir väldigt svårt att överklaga den paragrafen utan ytterligare motivering i beslut fr KFM. I en ”vanlig” dom tex finns oxå alltid ett yttrande/beslutsmotivering.
Men mitt expertområde är inte utsökningsbalken.
Jag ska inte dra detta i långbänk.

Man överklagar ju inte paragrafer. Man överklagar beslut. Vid överklagande yttrar kronofogden sig till tingsrätten så får man bemöta saken där.

När det ändras fram och tillbaka beror det nog på slarv, det krävs ett par klick till för maxbeslut.
Det kanske vore bäst om alla hade det över hela linjen, och mynnade fast belopp i undantagsfall. Man får ju ut de pengar man ska för att klara sig även vid max.

Man överklagar ju inte paragrafer. Man överklagar beslut. Vid överklagande yttrar kronofogden sig till tingsrätten så får man bemöta saken där.

När det ändras fram och tillbaka beror det nog på slarv, det krävs ett par klick till för maxbeslut.
Det kanske vore bäst om alla hade det över hela linjen, och mynnade fast belopp i undantagsfall. Man får ju ut de pengar man ska för att klara sig även vid max.

är inte iaf grundtanken att personer med fluktuerande inkomst ska ha maxbeslut och personer med regelbunden fast inkomst har normalt bes?

är inte iaf grundtanken att personer med fluktuerande inkomst ska ha maxbeslut och personer med regelbunden fast inkomst har normalt bes?

Ja jag tycker det är så men enligt ovan var det otänkbart.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp