Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sånt varierar då pass att en lista är svår, framförallt när det köps och säljs fordringar hit och dit, så en Santander som kanske går till lowell, som sedan säljs till intrum invest.. och en del riktigt gammalt kan till och med ligga hos lowell med intrum som inkassobolag/ombud
Av vilken anledning köps och säljs skulder mellan inkassobolag? Vad tjänar de på det och vem tjänar på det? /Novis

Av vilken anledning köps och säljs skulder mellan inkassobolag? Vad tjänar de på det och vem tjänar på det? /Novis

Såhär.
Din firma ninnabygg har varit och snickrat lite hos någon som sedan inte betalar, säg 100000 kr, dom skjuter och skjuter på det, till veckan ska det ordna sig osv. En sån kund kanske går bra, kanske får avbetala på några år.
Har du 5 sådana kunder så kanske ninnabygg får svårt att betala dina leverantörer, dina anställda osv. Inkassobolaget konstaterar att det kommer ta åratal innan det här blir betalt, inte hållbart.
Då kan du sälja fordringen, alltså skulden till någon inkassofirma eller liknande. Lassefinans.
LF köper de där 5 strulpellarnas åtaganden, du får kanske 300000 av lf samma dag. Du torskar 200k, som du kan göra avdrag på, du slipper jaga strulpellarna.
LF har för 300k köpt tillgång för 500k plus ränta, jag har en annan verksamhet och kan vänta på att betalning sker, någon kanske ärver något, vem vet.
LF kanske får grunt i kassan någon gång också, kanske då säljer iväg 3 av strulpellarnas skuldet igen, dom som är sämst, får 50k för det jag köpt för 150 eller så, till kimfinans, som kanske är mer inne på lågpresterande fordringar,.en dag kanske kimfinans lessnar, säljer vidare osv osv
.

Efter man fått utslag hur fort brukar dom begära verkställande/skuld att betala då ?

2 veckor ungefär tog det för mig, ska bli intressant att se hur lång tid det tar för kfm påbörja utmätning. Hoppas man kan få behålla Februari lönen.
Ok ok tack :) då ska dom skicka hem papper om inkomst och utgifter efter sen då .. har du fått dom ?

Har sökt sjukpenning för några dagar, F-kassan rapporterar väl inte det till KFM före utbetalning?

Det här pratet vi har haft om bilen @Lasseman några sidor bakåt, där beskrev du att jag kan hamna i juridisk knipa om jag skriver bilen på min sambo.

Om vi väljer att byta in bilen till en bil i rätt prisklass för utmätning (betalas för summan kvar efter lånet) och vi skriver den bilen på min sambo, är jag i en sådan knipa då?
Eller "räknas" inte det eftersom jag betalar av billånet för att "slippa" ett lån extra i utmätningen?

Det här pratet vi har haft om bilen @Lasseman några sidor bakåt, där beskrev du att jag kan hamna i juridisk knipa om jag skriver bilen på min sambo.

Om vi väljer att byta in bilen till en bil i rätt prisklass för utmätning (betalas för summan kvar efter lånet) och vi skriver den bilen på min sambo, är jag i en sådan knipa då?
Eller "räknas" inte det eftersom jag betalar av billånet för att "slippa" ett lån extra i utmätningen?

Vem som står som ägare på bilen har inte nödvändigtvis någon betydelse. Om du använder den så kan den mätas ut även om den skulle vara skriven på grannen, din mamma eller en kompis. Men det är klart att det är till din fördel om bilen inte är så värdefull.

Vem som står som ägare på bilen har inte nödvändigtvis någon betydelse. Om du använder den så kan den mätas ut även om den skulle vara skriven på grannen, din mamma eller en kompis. Men det är klart att det är till din fördel om bilen inte är så värdefull.
Det vet jag om, det jag frågade honom om var om det här brottet man tydligen kan begå om man säljer/byter/ger bort nånting av värde när man vet att man ligger illa till ekonomiskt.

Därav frågan jag ställde, byta dyr bil mot en skrotbil, räknas det som ett brott också då?
För mig låter det som samma sak (även fast det "brottet" är det sjukaste jag hört)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp