Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skall nu lämna inkomstuppgifter inför kommande löneutmätning.
Hur funkar det för mig som får ob-tillägg med varierande storlek varje månad? Löser lönekontoret den informationen?
Och hur fungerar det om man blir sjuk när man har löneutmätning, får jag ut ännu mindre eller betalas mindre till kfm?
Har förstått att det finns två olika typer av löneutmätning, ett fast belopp som man får behålla och allt över det vanliga betalas till kfm, och det andra där kfm får ett fast belopp och jag själv kan få varierande summa beroende på tex, ob-tillägg. Vilket är vanligast?

Hur funkar det för mig som får ob-tillägg med varierande storlek varje månad? Löser lönekontoret den informationen?
Och hur fungerar det om man blir sjuk när man har löneutmätning, får jag ut ännu mindre eller betalas mindre till kfm?
Har förstått att det finns två olika typer av löneutmätning, ett fast belopp som man får behålla och allt över det vanliga betalas till kfm, och det andra där kfm får ett fast belopp och jag själv kan få varierande summa beroende på tex, ob-tillägg. Vilket är vanligast?
Tror det vanligaste är ett fast belopp varje månad. Och att man vid övertid får behålla det. Sen finns det ju det minsta du får behålla som är 4900kr när hyran är betald så är du sjuk kan du aldrig få mindre än det.
Men jag vet inte varför dom gör olika tror det är mer vid ackordslön som man drar mera och man får aldrig behålla mer än minimum.

Fast belopp vanligast än så länge, men det skulle kunna bli ändring på det då man nu ser kontrolluppgift för varje månad.

Du ska ha ut förbehållet, om du inte får ut hela det ska inte något betalas till kfm. Kfm kompenserar inte och om du hamnar under förbehållsbeloppet någon månad, som regel.

Behöver ett definitivt svar på det här, inga spekulationer.

Kan KFM utmäta pengar från ett skattekonto om det ligger en fastställd fordran längre fram i tiden?

Jag blir ju nekad att göra uttag på överskottet med motivering att 50 000 ska dras 12/10 (slutlig skatt). Men kan KFM ändå få ut dem?

Behöver ett definitivt svar på det här, inga spekulationer.

Kan KFM utmäta pengar från ett skattekonto om det ligger en fastställd fordran längre fram i tiden?

Jag blir ju nekad att göra uttag på överskottet med motivering att 50 000 ska dras 12/10 (slutlig skatt). Men kan KFM ändå få ut dem?

Ja, framtida fordringar har ingen förmånsrätt, så det går att utmäta. Det borde dock behöva göras manuellt pga spärren.

Hej allhopa! Har idag varit spelfri sen december ungefär, och har släppt allt till kronofogden. Har fått delgivningskvitto, och utslag på de flesta skulder och väntar bara på att allt ska trilla in nu. Pratade med en tjej från kronofogden igår, som var supertrevlig och hjälpsam! Jag ser positivt på allt det här ändå, det enda jag skulle vilja är att det tar max 5 år.. men vi får väl se. Räntorna på mina skulder lär väl äta upp allt som mäts ut varje månad.

Fråga: Jag sparar undan semesterersättning, som sparas hos jobbet tills jag ber dom att ge mig det. Kommer den kunna fortsättas tas undan varje månad utan att kronofogden mäter ut det?

Tacksam för svar!

Det brukar ju ta några månader innan det sätter igång med utmätning, säg om man då sparar 30.000 på att inte betala på lånen vad händer med dom pengarna??

Det brukar ju ta några månader innan det sätter igång med utmätning, säg om man då sparar 30.000 på att inte betala på lånen vad händer med dom pengarna??

Det är pengar du självklart isåfall skall ta ut från Ditt konto och stoppa i madrassen för ”regniga dagar”. Absolut inte ha dom på kontot om Du inte vill att KF ska ta dom den dagen dom kontrollerar just dina konton inför eventuell löneutmätning...

Det normala om man inte tänkt försöka undandra sig från utmätning är att en del av dom pengarna utmäts och fördelas på skulderna man har som är färdiga för indrivning.

Som redan sagts, buffert i madrassen för sämre tider eller utmätning om de sitter på kontot. Alternativ är ju att betala av någon dålig skuld med hög ränta så den slipper försämra läget i utmätningen. Funkar bara om man har någon enstaka skitskuld, annars är det nog bara pengar i sjön.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp