Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har man direktverkande el t.ex. så blir det tufft om det skulle tas ifrån normalbeloppet på ~5000:-
Jo tack, nu är det sommar så nu blir det betydligt billigare men vintertid sticker elräkningarna upp ganska rejält.

Men var anger man i sådana fall det? I blanketterna har jag bara fyllt i "klump" med årsförbrukning, nätkostnader osv, aldrig behövt skilja på det

Förlåt, jag kanske formulerar mig konstigt.

Finns det speciella steg som KF följer när de startar upp en tillgångs utredning? Typ: "1. Kontroll av inkomst via Skatteverket
2. Kontroll av konton
3. Kontroll av utmätningsbara tillgångar i form av fordon, tillhörigheter och fastigheter"
..typ så. Någon form av punkt/checklista.

Ja det finns en utmätningsordning
Kontanter

Bankmedel

Lön(det här är ju det tråden handlar om. Men folk blandar in vanligt utmätning också vilket alltså inte, jag upprepar inte är löneutmätning)

Aktier/fonder och liknande
Lösöre

Fastigheter

Fartyg/luftfartyg

Tvistiga fordringar.

Ja det finns en utmätningsordning
Kontanter

Bankmedel

Lön(det här är ju det tråden handlar om. Men folk blandar in vanligt utmätning också vilket alltså inte, jag upprepar inte är löneutmätning)

Aktier/fonder och liknande
Lösöre

Fastigheter

Fartyg/luftfartyg

Tvistiga fordringar.
Tack!

En fråga, om jag kör en annan persons bil och ägaren åker med och vi blir stannade, skulle det vara troligt att den utmäts? Finns inget övrigt tecken på att jag brukar den som min egen, står inte parkerad hos mig, kör den aldrig ensam utan ägaren,osv osv. Känns väldigt fel om man aldrig ens kan köra en annans bil om ägaren är med, jag brukar sedan innan köra mkt i städer där mina föräldrar o en del vänner tycker det är jobbigt att köra men ska jag nu neka min hjälp när vi reser tillsammans? Skulle bli oerhört begränsade resor i landet då färden skulle bli inställd. Känns enormt fel. Tänkte på detta när jag hörde om Ölandsbron, tänk om någon som kört motorcykel, kanske hela sitt liv och hamnat under kf vingar och blir erbjuden på semestern att låna en motorcykel och åka med sina vänner och sedan inte kan detta på grund av att den utmäts vid stopp även om tex ägaren åker med. Så enormt nedtryckande när man själv inte har råd att äga något. Tänkt även om jag åker med mormor och kör henne till sjukhuset i hennes bil då hon har svårt att köra i städer, inte ens det kan jag, är det verkligen så det fungerar?

En fråga, om jag kör en annan persons bil och ägaren åker med och vi blir stannade, skulle det vara troligt att den utmäts? Finns inget övrigt tecken på att jag brukar den som min egen, står inte parkerad hos mig, kör den aldrig ensam utan ägaren,osv osv. Känns väldigt fel om man aldrig ens kan köra en annans bil om ägaren är med, jag brukar sedan innan köra mkt i städer där mina föräldrar o en del vänner tycker det är jobbigt att köra men ska jag nu neka min hjälp när vi reser tillsammans? Skulle bli oerhört begränsade resor i landet då färden skulle bli inställd. Känns enormt fel. Tänkte på detta när jag hörde om Ölandsbron, tänk om någon som kört motorcykel, kanske hela sitt liv och hamnat under kf vingar och blir erbjuden på semestern att låna en motorcykel och åka med sina vänner och sedan inte kan detta på grund av att den utmäts vid stopp även om tex ägaren åker med. Så enormt nedtryckande när man själv inte har råd att äga något. Tänkt även om jag åker med mormor och kör henne till sjukhuset i hennes bil då hon har svårt att köra i städer, inte ens det kan jag, är det verkligen så det fungerar?

Inte så troligt.

I ditt exempel och även med att du kör mormor i mormors bil är det mindre troligt, det känns som en 4:19 2st situation, @Insatt kanske har annan vinkling.

Jag blir så less på sånt här.
De man löser i tidningar m.m är snedvridet och oftast har dom inte rent mjöl i påsen.

kört min mamma, pappas bil och även andras. Har lånat dom helger ibland.
Varför skulle KFM ta den?
Hur enkelt som helst att bevisa att min far äger den samt att jag lånat den.

konto utdrag och likande visar att dom är ägare då dom betalar skatt försäkring osv.
Likväl som dom enkelt kan styrka att dom kör bilen till jobbet m.m dom har parkeringar osv.

Sluta noja och skjutsa din mormor

De man löser i tidningar m.m är snedvridet och oftast har dom inte rent mjöl i påsen.

konto utdrag och likande visar att dom är ägare då dom betalar skatt försäkring osv.
Likväl som dom enkelt kan styrka att dom kör bilen till jobbet m.m dom har parkeringar osv.

Jag skulle önska att jag kunde känna mig avslappnad i frågan men det skulle vara fruktansvärt om dem skulle ta bilen även om ägaren är med i bilen. Den skammen som man då ställt till med skulle vara fruktansvärt. Hur skulle du lasseman reagera vid ett stopp? Om ägaren sitter brevid och jag kör som har utmätning o skulder. Finns inget som tyder i övrigt på att jag skulle äga bilen.

Japp, men skillnaden är att om du är en brottsling så är du oskyldig tills rimlig motats bevisad.
Är du skuldsatt så är du skyldig till /absolut/ motsats är bevisad.
Vi skuldsatta är värda mindre i samhällets ögon än massmördare.

Japp, men skillnaden är att om du är en brottsling så är du oskyldig tills rimlig motats bevisad.
Är du skuldsatt så är du skyldig till /absolut/ motsats är bevisad.
Vi skuldsatta är värda mindre i samhällets ögon än massmördare.
Det mest skrämmande vad jag kan känna är att man aldrig kan flytta, man får ju behålla pengar för hyra men ändå är man inte värdig ett boende med anmärkningar. Man är dömd att bo kvar tills man är fri från kf, man kan aldrig ta ett jobb längre ifrån än vad man har kollektivtrafik till som är försvarbart tidsmässigt. Förstår ärligt talat inte varför man inte kan få ett boende med anmärkningar hos ett kommunalt bolag om man inte har misskött boendebetalningar innan, speciellt inte ett land som Sverige, fast det kanske är just det…Sverige
Förstår varför många väljer den enkla vägen ifrån livet när man blivit skuldsatt. Jag har det bra det ska jag erkänna, har pengar så jag klarar mig e förbehållet, ett boende osv men man kan aldrig byta bostad och vad händer om man Blir arbetslös och dem anser att man ska flytta.

Finns väll en anledning att folk tar fram popcornskålen till lyxfällan o gottar sig i andras olycka. Folk gillar att jämföra sig och gotta sig i hur andra gör bort sig och hur dumma andra kan vara. Sorgligt program där det sällan framgår vilka diagnoser deltagarna kanske har som påverkar dem, uppväxt, trauman osv. Man ser svartvitt. Man ses som lägre det är inte svårt att fatta. Går man till en psykolog, läkare så får man en annan bild över varför man agerar som man gör osv och inte bli anklagad som en skyldig idiot men det är väll dem enda i samhället som kan se på ett mänskligt perspektiv. Minns fortfarande mitt samtal med kronofogden där dem var otrevliga och ville i princip anklaga mig när jag ringde och var trevlig och ville ställa en allmän fråga.. dem tryckte ner en bra långt kände jag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp