Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har ingen aning vad de baserat sin utredning på. Kan man få veta det på något sätt? Som sagt, försökt nå KFM via telefon x4 idag. Omöjligt.
Jag kan ju bevisa bakåt med lönespecar att jag tjänat 2000 kr/mån före skatt mindre än vad de räknat i utmätningen.
Hos mig räknade dom fram lönen till 37 800 kr , medans den riktiga är 43 000 kr :) bara tacksam :)

Beloppet du får behålla blir lägre om lönen det beräknas på är lägre. kan vara bra att tänka på

Fast beloppet vi får behålla kan väl inte bli lägre än "existensminimum" / det lägsta förbehåll man har rätt att behålla?
För det är allt vi får behålla och då borde väl summan KFM kan ta bli mindre om lönen blir mindre?

En sak till som jag missat helt i beslutet. Sambons utredning är baserat på hans heltidslön. Men han jobbar bara 75% pga barn under 8 år sedan 1 juni 2020. Vem har gjort fel? Lönekontoret på hans jobb eller KFM?

Fast beloppet vi får behålla kan väl inte bli lägre än "existensminimum" / det lägsta förbehåll man har rätt att behålla?
För det är allt vi får behålla och då borde väl summan KFM kan ta bli mindre om lönen blir mindre?
Kfm tar inte utan din arbetsgivare betalar in till Kfm det belopp som de får i beslutet.

Kfm tar inte utan din arbetsgivare betalar in till Kfm det belopp som de får i beslutet.
Ja jo, så långt är jag med.
Men här är det fel lön som är inrapporterad, och då säger Lasseman att om lönen sänks så sänks även det belopp jag får behålla. Men det kan inte sänkas under existensminimum, därav borde disponibelt belopp för KFM minska och inte den summa jag får behålla. Det handlar alltså om att beslutet är felaktigt och vad som sker om lönen sänks i utmätningsbeslutet.

Men här är det fel lön som är inrapporterad, och då säger Lasseman att om lönen sänks så sänks även det belopp jag får behålla. Men det kan inte sänkas under existensminimum, därav borde disponibelt belopp för KFM minska och inte den summa jag får behålla. Det handlar alltså om att beslutet är felaktigt och vad som sker om lönen sänks i utmätningsbeslutet.
Är ni sambos så räknas det ju om eftersom din sambo också ska betala till hushållet av sin lön.
Var det fel lön iaf inrapporterad?

Din arbetsgivare betalar in det belopp de är ålagda att betala in och jag antar att man får justera i efterhand om det understiger förbehållet.

Din arbetsgivare betalar in det belopp de är ålagda att betala in och jag antar att man får justera i efterhand om det understiger förbehållet.
Nej, om lönen understiger förbehåll + beloppet som ska betalas in får man behålla förbehållet och resten betalas in (alltså blir beloppet som betalas till kfm lägre än vad som står i beslutet).

Nej, om lönen understiger förbehåll + beloppet som ska betalas in får man behålla förbehållet och resten betalas in (alltså blir beloppet som betalas till kfm lägre än vad som står i beslutet).
Så blev det på min första löneutmätning i april , kronofogden fick 1000 kr mindre än vad som stod :)

Står det i beslutet som arbetsgivaren får att man minst ska få behålla x antal kronor ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp