Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om ARS enterprise AB

Bor han i Sverige? Dyker han upp i rättegångarna?
Han ska dyka upp i Göteborg, tror inte dock att han åkte till Haparanda, där det fanns tre domar... sedan jag skrev förra inlägget så har det kommit 10 domar till, så nu är det 50 totalt, helt förfärligt.

Nu har jag frågat i samtliga Tingsrätter om domar pågående ärenden, har inte fått svar från alla ännu, men det jag har fått in är drygt 40 domar/ärenden, alla med likadana stämningar. Jag har inte hunnit att bearbeta dem ännu, men kan konstatera vid en snabb genomläsning att de dömt ganska olika:
En hel del är tredskodomar, några har avvisats helt, några har godtagit skulden, några har förlikat. Det mest intressanta är att ett par domar tar upp att det rör sej om ocker och oskäliga krav.

Kan konstatera att flera av de som fått stämningar inte kan försvara sej, grisen har gett sej på redan utsatta människor.
Exakt likadana, men så olika hur TR beslutar.
Vad är det för tomte??. Får han in pengar på detta? Vad är d för summor???

Måste fråga: nu får du själv stå för betydligt mer av kostnaden än vid tvistemålsförfarandet i Tingsrätten eller hur blir det fortsatta förfarandet? Vanliga personer har ju inte råd med dyra rättsinstanser. Nån som vet? O hur lång tid tar nästa steg nu i tid avseende överklagandet / tills dom faller?
Jag kan tyvärr inte ge dig ett bra svar, då detta är en situation jag själv inte varit i tidigare.

Kortfattat (vad jag tror);
Överklagandet ska prövas / ges tillstånd för ny prövning, av Hovrätten, och enligt det som yrkas i överklagandet ska domen undanröjas och målet återgå till Tingsrätten.
Detta då käranden / ombud anser att den inte har fått ge in all bevisning (muntligbevisning, förhör under sanningsförsäkran med kärandens ombud).

Jag har funderat lite på hur man eventuellt skulle kunna angripa det avtal / avtalsvillkor som används som grunden i stämningsansökan, samt vilket även hänvisas till i andra fordringar.
Då stämningsansökan inte är någon dom / utslag, antar jag att det kanske kan vara möjligt att göra en egen stämningsansökan riktat mot käranden angående detta avtal (samt villkor).
(Om det inte på något sätt är möjligt att åberopa "oskäliga avtalsvillkor" eller liknande inom ramen för detta mål, och därigenom få en granskning av avtalet och villkoren).

I fall där det finns utslag, dom eller liknande lyssnar jag på Lasseman som föreslagit ansökan om resning.

Jag googlar frenetiskt och försöker se hur man eventuellt skulle kunna göra för att få avtalet och dess villkor presenterat i sin helhet, och granskat av rätten.
Om någon vet hur man bör gå tillväga tar jag tacksamt emot information eller tips, antingen här i tråden eller via PM.

Det mest intressanta är att ett par domar tar upp att det rör sej om ocker och oskäliga krav.

Känns som att jag bör göra likadant, och begära ut samma material som du gjort av samtliga Tingsrätter.
Tack för tipset! :tummen:

Känns som att jag bör göra likadant, och begära ut samma material som du gjort av samtliga Tingsrätter.
Tack för tipset! :tummen:
Ska göra en sammanställning när jag får tid. Rätt många tredskodomar.

Jag kan tyvärr inte ge dig ett bra svar, då detta är en situation jag själv inte varit i tidigare.

Kortfattat (vad jag tror);
Överklagandet ska prövas / ges tillstånd för ny prövning, av Hovrätten, och enligt det som yrkas i överklagandet ska domen undanröjas och målet återgå till Tingsrätten.
Detta då käranden / ombud anser att den inte har fått ge in all bevisning (muntligbevisning, förhör under sanningsförsäkran med kärandens ombud).

Jag har funderat lite på hur man eventuellt skulle kunna angripa det avtal / avtalsvillkor som används som grunden i stämningsansökan, samt vilket även hänvisas till i andra fordringar.
Då stämningsansökan inte är någon dom / utslag, antar jag att det kanske kan vara möjligt att göra en egen stämningsansökan riktat mot käranden angående detta avtal (samt villkor).
(Om det inte på något sätt är möjligt att åberopa "oskäliga avtalsvillkor" eller liknande inom ramen för detta mål, och därigenom få en granskning av avtalet och villkoren).

I fall där det finns utslag, dom eller liknande lyssnar jag på Lasseman som föreslagit ansökan om resning.

Jag googlar frenetiskt och försöker se hur man eventuellt skulle kunna göra för att få avtalet och dess villkor presenterat i sin helhet, och granskat av rätten.
Om någon vet hur man bör gå tillväga tar jag tacksamt emot information eller tips, antingen här i tråden eller via PM.
Jag fattar kanske dåligt: Hovrätten fattar nu beslut om överklagandet ogillas inte? Hur sker det, ny förhandling där du är på plats? Varför har hen överklagat och räknas d fortsatt som ett förenklat tvistemål där man inte riskerar nån ”större kostnad” isf?

Jag fattar kanske dåligt: Hovrätten fattar nu beslut om överklagandet ogillas inte? Hur sker det, ny förhandling där du är på plats? Varför har hen överklagat och räknas d fortsatt som ett förenklat tvistemål där man inte riskerar nån ”större kostnad” isf?
Jag är nog dålig på att förklara, då jag knappt förstår hela processen själv.

Men jag tror att det går till såhär;
Käranden har skickat in en överklagan till Tingsrätten, där han yrkar att Hovrätten ska meddela prövningstillstånd. Yrkandet är att domen ska undanröjas och målet återförvisas till Tingsrätten.
Detta på grund av att käranden/ombud anser att Tingsrätten inte tagit i beaktning den bevisning som åberopats av part (förhör under sanningsförsäkran med kärandens ombud).

Om prövningstillstånd meddelas av Hovrätten, går målet tillbaka till Tingsrätten för vidare process.
Om prövningstillstånd inte meddelas, kvarstår domen som föll i Tingsrätten.

Denna del av förfarandet sker utan min inblandning, och målet handläggs fortfarande som ett förenklat tvistemål, om jag har förstått det rätt.
Om målet återförvisas till Tingsrätten, får jag förmodligen ta del av och besvara de uppgifter som lämnas i det åberopade förhöret med kärandens ombud.

Ska göra en sammanställning när jag får tid. Rätt många tredskodomar.
Jag är nog dålig på att förklara, då jag knappt förstår hela processen själv.

Men jag tror att det går till såhär;
Käranden har skickat in en överklagan till Tingsrätten, där han yrkar att Hovrätten ska meddela prövningstillstånd. Yrkandet är att domen ska undanröjas och målet återförvisas till Tingsrätten.
Detta på grund av att käranden/ombud anser att Tingsrätten inte tagit i beaktning den bevisning som åberopats av part (förhör under sanningsförsäkran med kärandens ombud).

Om prövningstillstånd meddelas av Hovrätten, går målet tillbaka till Tingsrätten för vidare process.
Om prövningstillstånd inte meddelas, kvarstår domen som föll i Tingsrätten.

Denna del av förfarandet sker utan min inblandning, och målet handläggs fortfarande som ett förenklat tvistemål, om jag har förstått det rätt.
Om målet återförvisas till Tingsrätten, får jag förmodligen ta del av och besvara de uppgifter som lämnas i det åberopade förhöret med kärandens ombud.
Oj vilka formuleringar-gäller att hänga med. Har du deltagit fysiskt vid något tillfälle el enbart lämnat in skriftligt yrkande?. Hur menar hen att all bevisning inte beaktats? Har den inte det?

Oj vilka formuleringar-gäller att hänga med. Har du deltagit fysiskt vid något tillfälle el enbart lämnat in skriftligt yrkande?. Hur menar hen att all bevisning inte beaktats? Har den inte det?
Jag försöker använda de termer och formuleringar som används i kommunikationen med rätten och i domen. Begriper inte allt själv, men man kanske lär sig något till slut. :D

Fysiskt, svar nej.

Käranden har åberopat "förhör under sanningsförsäkran, med kärandens ombud, till styrkande av att omständigheterna så som de angivits i stämningsansökan är korrekta".

Denna bevisning har Tingsrätten inte tagit upp, av vilken anledning vet jag ej.
Detta anser käranden "utgöra ett grovt rättegångsfel, som inverkat på målets utgång och därför bör domen undanröjas och målet återvinnas".
Vilket i och för sig kanske är rätt, så jag antar att målet kommer att gå åter till Tingsrätten så småningom.

Men, oavsett vad han säger i ett muntligt förhör baserat på uppgifter från 7 år bakåt i tiden har jag svårt att se en ändring.
Det tar längre tid, men min linje står fast.
Jag kräver bland annat att ett avtal, fullständiga avtalsvillkor och en acceptans av att avtal har ingåtts presenteras i sin ursprungliga form.

Det är upp till kärandens ombud att bevisa att avtal har ingåtts, samt presentera ett fullständigt avtal som innehåller de villkor som han åberopar i flertalet punktar i stämningsansökan.

Ja det kan man undra, utnyttjar system och utsatta människor till max. Stämningen är på 9.999 kr + årlig ränta på 36% och kravet kan vara så långt tillbaka som 2012 så i slutändan blir det över 100 tkr. Tror inte alla som "erkänt" skulden fattar det, det är massor av papper man får och det viktigaste står väldigt finstilt i en massa text. För en del spelar det kanske inte någon som helst roll, de har redan skulder på hög och ingen direkt inkomst. Som sagt var en riktig gris är han.
Årlig? Är det inte månadsvis?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp