Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tråden om aktier & handel i värdepapper

Efter att letat rätt på en delårsrapport från avanza verkar det stämma skapligt. Dom har kreditförluster på rätt låga nivåer. Utlåning på totalt 43.2 miljarder och krediförluster netto 0 miljoner första kvartalet. Sista kvartalet var det 1 miljon. Första kvartalet 2022 var det om jag förstod det rätt återvunna kreditförluster, dvs att man lyckades få in pengar på gamla konstaterade förluster i högre utsträckning än nya förluster (reservation för att jag missförstår hur man ska läsa plus och minus här..)

Nordnet är väl bra mycket mindre och deras ärenden ser jag lite oftare i och med att dom erbjuder blancokrediter.
Intressant. Kom på att 80% är maxbelåning, för tex investor. Mindre bolag har 0% i belåningsvärde.

Så nog därför det är väldigt ovanligt med kreditförluster.

Intressant. Kom på att 80% är maxbelåning, för tex investor. Mindre bolag har 0% i belåningsvärde.

Så nog därför det är väldigt ovanligt med kreditförluster.
Ja det krävs ju att dom ska ha fått ett snabbt värderas och dessutom att personen inte kan betala det som ev inte täcks av att sälja värdepapper

Tråkigt att Saab faller över 4%, storhandlade i torsdags.
Orolig marknad.

Finns uppenbarligen en del lågkonjuktursrisker kvar med banker, valuta, arbetsmarknad, inflation och BNP i ekonomin.

Men om dessa inte biter sig fast ordentligt så kan nog 2024 och 2025 bli ganska trevliga börsår totalt sätt, allt eftersom inflationen/räntorna kommer ner och centralbankerna lättar på tonen.
Majoriteten av aktier om man bortser dom absolut största är trots allt ganska bottenkörda under de 2 senaste åren, ger man det lite tid så bör en del räntekänsliga aktier med godkända finanser börja återhämta sig kan man tycka, allt eftersom att riskviljan hos investerare successivt ökar igen.

Har man en del pengar på sidan så är det nog inte en helt dum strategi att börja skala in lite i tillväxtbolag som man finner attraktivt värderade, eller i alla sätta sig i forskningsstadie för att planera hur man vill sätta upp en balanserad portfölj för den risktolerans man vill ha kommande år.

Senast ändrad:
”Billigt” för dom mest sannolikt inte kommer kunna finansiera sig och förmodligen gå i konkurs :)

Är s.k zombie företag.Än så länge har vi inte haft kreditbust vilket kommer.

”Billigt” för dom mest sannolikt inte kommer kunna finansiera sig och förmodligen gå i konkurs :)

Är s.k zombie företag.Än så länge har vi inte haft kreditbust vilket kommer.
Förnekar inte att det finns en risk, men jag tror inte heller på varken något "bästa" eller "värsta" scenario, dessa utspelar sig väldigt sällan. Men det är också det jag menar med riskhantering. Risker finns alltid i marknaden, men inte alltid bolag är så undervärderade att dom är värt risken. Som Lånforum skriver, minst 10 år sedan småbolag vart såhär lågt värderade i förhållande till övriga marknaden.

Jag tror att det börjar vara läge att hedga sig. Drar allt iväg vill man vara med, men kommer det en börskrasch så kan man vara hedgad genom att börja skala in i aktier men ha pengar på sidan om något händer i makroekonomin så att man kan snitta ner sig.
Sen går såklart inte varenda tillväxtbolag på börsen i konkurs. Kolla upp vilket bolag som helst utom dom allra största, alla är minus 50-90%+ sen toppen för 2 år sen.

Men det är viktigt att gå igenom rapporterna och se att bolagen har kapital, inte för mycket lån, vilken burnrate eller cash flow dom har, oberoende analyser och att risken för konkurs/emission är låg.
Att riskviljan återvänder och att småbolag börjar återhämta sig så fort det vankas rykten om att sänka räntan är jag övertygad om, förutsatt att vi inte går in i en djupare lågkonjuktur som du föreslår, då kan det dröja ett tag till.

Personligen tror jag att det är över 50% att vi börjar se ljuset i tunneln snart och att det kan bli fina börsår framåt. Om jag hade mycket pengar så skulle jag börja köpa på mig nu, men fortfarande vara medveten om riskerna och ha en del pengar på sidan att snitta ner mig i fall läget uppstår.
Börsen handlar inte om att timea exakt botten eller exakt topp. Det handlar om att planera och sprida sin risk, vara hedgad för flera utfall (inte gå allin på att det går upp, inte heller vara helt ute ur marknaden med rädsla att allt krashar), vara relativt långsiktigt och köpa successivt när det är rädsla, sälja successivt när det är girighet.

Senast ändrad:
@onetwo Ja en del bolag kommer nog inte att finnas kvar om 1-2 år. Så finns ingen mening att ta mycket risk just nu med svaga bolag. Bättre att satsa på de starka. Låg eller ingen belåning, men kanske har en dipp med försäljningen som är cyklisk.

Minns jag försökte satsa på de svaga hästarna i oljekraschen 2014 eller när det var, en liten peng bara. Det gick sådär, många av de bästa bolagen gick upp senare men de med lägst värdering i kraschen tog väldigt lång tid för att hämta sig. Om ens alls.

Fundler har tydligen lämnat in konkursansökan.
Undrar vad för jobb Jacob Liebermann kommer nu att få!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp