Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om aktier & handel i värdepapper

Hur funkar det?
Är väl okej att köpa o sälja utan syfte att göra något fel?

Det är inte ok att köpa och av sig själv, det är väl allt. Syftet spelar mindre roll.. Enpetare kan du läsa om här: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/a...r-marknadsmanipulation-och-insiderhandel.html

Men allt detta gäller främst väldigt små aktier med dålig omsättning. Med större brukar jag bara sätta den kurs Avanza föreslår och sen lägga ordern. Går den inte igenom på ett tag får man höja till aktuell kurs.

Hur blir det så? Om man höjer öre då bara?

Det beror ju på om någon vill sälja. Finns det säljorder till den kursen så är det inga problem. Du kan förstås lägga en köporder och sätta ett lägre pris än aktuell kurs också, om du tror på att det kommer att vända nedåt snart. Det enda som händer om du sätter för lågt pris är att köpordern makuleras vid börsdagens slut om ingen säljare har nappat.

Hej!
Hur funkar det med aktier?
Det står antal och sedan kurs. Läste något om regler med kursen att man inte ska höja den?

Kan någon förklara angående detta? Är det att man köper för ett högre pris? Då kan man sälja hur man vill eller är det "enpetaren" som är olaglig?

Du har inte funderat på att läsa en bok eller två i ämnet? Finns hur många bra böcker som helst som lär en grunderna. Sen finns ju också Instagram med flertalet inspirerande och lärande konton om just investeringar. ^^

Det beror ju på om någon vill sälja. Finns det säljorder till den kursen så är det inga problem. Du kan förstås lägga en köporder och sätta ett lägre pris än aktuell kurs också, om du tror på att det kommer att vända nedåt snart. Det enda som händer om du sätter för lågt pris är att köpordern makuleras vid börsdagens slut om ingen säljare har nappat.

Så om man har köpt aktier och höjt 1 öre upp så det automatiskt blir affär är inte olagligt?

Ni har tappat mig, känns som ni gör det mer komplicerat än vad det är. Det finns en köp- och säljsida. Säljsidan finns det säljordrar (högre priser, sälja högt), köpsidan brukarvara lägre ordrar (köpa billigt). När köp och sälj möts så blir det ett avslut/affär.

det som kan resultera i höga böter är s.k. Enpetare. Dvs oftast att du köper en aktie så att säljordern som kanske ligger 10 % ovanpå senaste avslut träffas (om det inte finns lägre satte säljordrar). Det får man inte göra.

lägger du ett köp för en aktie på 110kr/aktie men det finns säljordrar för 105kr/aktie. Då kommer ditt avslut bli för 105kr/aktie för att det finns säljare där.

pump och dump är att du driver upp kursen i en aktie (Med lugn handel exempelvis, ingen omsättning) så att du skapar en reaktion att andra köper då det ”stiger” (kan start rykten osv),när det stiger så dumpar du ditt innehav till ett högre pris. De som triggats att köpa Av din pump går sannolikt med förlust.

Är ni långsiktiga behöver ni nog inte bry er om detta. Då köper ni något en dag och äger det i många år.

Okej, tror inte jag har gjort något. Fast blir osäker nu....

Men man borde väl bli kontaktad om det är något som man gör fel?

absolut, du kan nog vara lugn. Sätt inget sånt i rutin bara.

Du tror att man blir kontaktad om man bryter mot reglerna? Är riktigt orolig ändå.

Att man aldrig kan slappna av o va lycklig. Även om jag har handlat aktier utan kunskap.

Ska man kontakta domodom gå igenom mina köp och säljordrar så man kan va lugn?

Ser dom direkt om man har gjort fel?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp