Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

tips släppa alla lån + skuldsanering

Släpp rubbet i slutet av maj är mitt råd. Finns ingen nytta med att fortsätta betala dom. Skapa ett startkapital och spara allt du kan om du blir beviljad istället. Säg att du strikt kan spara undan 10.000 i månaden. När skuldsaneringen drar igång så har du ett startkapital på 50.000-60.000. Det eftersom du inte kommer hinna på löneutmätning (förutsatt du är ikapp idag) innan ansökan hanteras.

Om handläggaren tar upp något om det (vilket jag inte tror) så skyll på att det är i samråd med och på skuldrådgivarens rekommendation som du valt att släppa alla lån. Vilket du borde gjort för länge sen, men har fortsatt betala allt du verkligen kunnat, vilken handläggaren trodde var positivt för din skälighet till att bli beviljad skuldsanering.

Tack för svaret. Jag skrev nyss ett svar ovanför här om hur jag ska förvara dessa pengar som en buffert. Har jag dom på mitt vanliga konto så ser ju KF sedan att jag har endel pengar där som kunde gått till betala in lånen istället?
Eller ska man plocka ut dom i kontanter eller vad är bäst?

Så du tycker att jag ska skippa i att betala in på något lån nu i slutet av månaden? Det kommer ta emot men som du (ni här) säger här så är det nog det bästa. Jag behöver bara veta vart jag ska ha pengarna.

Tack för svaret. Jag skrev nyss ett svar ovanför här om hur jag ska förvara dessa pengar som en buffert. Har jag dom på mitt vanliga konto så ser ju KF sedan att jag har endel pengar där som kunde gått till betala in lånen istället?

Så du tycker att jag ska skippa i att betala in på något lån nu i slutet av månaden? Det kommer ta emot men som du (ni här) säger här så är det nog det bästa. Jag behöver bara veta vart jag ska ha pengarna

Så du tycker att jag ska skippa i att betala in på något lån nu i slutet av månaden? Det kommer ta emot men som du (ni här) säger här så är det nog det bästa. Jag behöver bara veta vart jag ska ha pengarna.
Är i ungefär samma situation som du, ligger några månader före bara. Även jag hade Nordea med autogiro på några lån, öppnade ett nytt konto inom Nordea och förde över pengarna dit så fort dom kom in på lönekontot (autogirot var kopplat till mitt lönekonto)
Stressande i längden dock så jag skaffade en ny bank, i mitt fall Skandiabanken.
Du behöver inte stressa just nu, jag släppte allt i början på februari och än så länge har inget gått till inkasso så du har tid på dej.

För min del fortsatte jag att betala CSN ett tag eftersom jag hört att dom snabbt skickar till kfm. Resten släppte jag i Sept 2023. Min löneutmätning började nu i o m april-lönen så det tog ett tag. Jag resonerade som så att jag under lång tid har gjort allt för att betala på mina lån. Det som gjorde att det inte fungerade var mitt spelmissbruk som jag har tagit tag i. Därav struntade jag i att betala av småsummor till de olika kreditgivarna. Ska tilläggas att jag gör så för att jag vet att löneutmätningen inte kommer göra mig skuldfri. Mitt enda hopp är sanering

Stressande i längden dock så jag skaffade en ny bank, i mitt fall Skandiabanken.
Du behöver inte stressa just nu, jag släppte allt i början på februari och än så länge har inget gått till inkasso så du har tid på dej.

Det borde jag kanske också göra nudå. Ny bank och nytt kort där och sedan föra över alla pengar dit så inget kan dras på autogiro.

Oj i början av februari det var ändå ettag sen. Antar det tar ettag då som du säger innan man får löneutmätning. Jag hoppas bara inte dom kommer hem och snackar på dörren eller något sånt, eller ännu värre, besöker en på jobbet.

För min del fortsatte jag att betala CSN ett tag eftersom jag hört att dom snabbt skickar till kfm. Resten släppte jag i Sept 2023. Min löneutmätning började nu i o m april-lönen så det tog ett tag. Jag resonerade som så att jag under lång tid har gjort allt för att betala på mina lån. Det som gjorde att det inte fungerade var mitt spelmissbruk som jag har tagit tag i. Därav struntade jag i att betala av småsummor till de olika kreditgivarna. Ska tilläggas att jag gör så för att jag vet att löneutmätningen inte kommer göra mig skuldfri. Mitt enda hopp är sanering

Ok jag förstår. Hur gjorde du med pengarna som blev över i och med att du slutade betala in lånen under tiden tills du fick utmätning?
Jag har insett att mitt enda hopp är också sanering.

Pengarna är inte i fara om du får inledande skuldsanering. du behåller det du har på kontot och kfm kan inte se ditt konto. Endast vid utmätning så ser dom ditt konto och kan ta pengar för att betala. Jag sparade bara på vanligt bankonto när jag släppte och fick inledande, var inga problem. Ingen nämnde någonsin dessa pengar, speciellt inte jag.

Så du menar man får skadestånd inom en månad efter uppsägning?

Nej inte så snabbt men kan ju tillägga att det jag skrev är bara det allmänna skadeståndet för att arbetsgivaren har sagt upp eller avskedat utan sakliga skäl det kan också tillkomma att arbetsgivaren bli skyldig att betala ett ekonomiskt skadestånd för utebliven inkomst.

Allmänt skadestånd plus ekonomiskt skadestånd motsvarande lönen under uppsägningstiden. Om den anställda får komma tillbaka efter att domstolen avgjort tvisten till den anställdas fördel stannar det där.

Vägrar arbetsgivaren så är det normalt 16,24 eller 32 månadslöner som gäller i ekonomiskt skadestånd beroende på hur länge man jobbat på arbetsplatsen. Kan bli miljon belopp man kan få utbetalt i skadestånd om man får rätt.

Pengarna är inte i fara om du får inledande skuldsanering. du behåller det du har på kontot och kfm kan inte se ditt konto. Endast vid utmätning så ser dom ditt konto och kan ta pengar för att betala. Jag sparade bara på vanligt bankonto när jag släppte och fick inledande, var inga problem. Ingen nämnde någonsin dessa pengar, speciellt inte jag.

Ja men om jag inte får inledande utan får utmätning och har dom pengarna på kontot, då tar alltså kf dom? Måste finnas något sätt att kunna spara undan eller något utan att dom kan ta dom så man har lite buffert i alla fall?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp