Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tips på lösning, jag har stora skulder inte hon

Lite nyfiken, hur gamla är ni?
Det var onekligen en stor kontrast i förutsättningar, därav varningsklockorna ...
Hon tjänar bra, aldrig tagit lån tidigare och äger en dyr lägenheten med bra belåningsgrad.
Efter att ha varit ihop ett halv år köper hon lägenheten för 5-6 miljoner..
Samtidigt beskriver du en viss labilitet.
Kärleken är blind och hon riskerar att bli av med halva sin bostad...
Hon har väl varit i kontakt med en ekonomisk rådgivare?
Du bör skriva samboavtal där du avsäga dig alla ekonomiska fördelar utifall att det inte fungerar.

Senast ändrad:
Hej på er och god fortsättning.
Har läst på forumet en längre tid men inte skrivit något förrän nu. Det finns så många hjälpsamma och kloka människor här så ni kanske kan råda hur jag/vi ska lägga upp en lösning.

scenariot är följande:
Jag har skulder upp över öronen. För ett år sedan hade jag 1,3 milj i Blanco fördelat på 4 långivare med en snittränta på 8,24%.

Har för 2 år sedan träffat någon som har en helt annan bakgrund och koll på den ekonomiska biten.
Vi flyttade nu i höstas ihop i en bostadsrätt som hon köpte själv för 1,5 år sedan.
Hon har en bra ekonomi och får in närmare 40 efter skatt. Bostaden är värd 5,5-6 milj och är belånad till ca 50%.

Under året som gått har hon mått dåligt av olika anledningar och jag har skött allt vardagligt.
Vi har inte gemensam ekonomi ännu (hon vet om mina skulder) och planen är att vi ska amortera bort dem tillsammans från och med nu.
Jag är som ni förstår inte i ett läge att jag kan skaffa en bostadsrätt bara så där.
Planen är att jag ska säga upp min hyresrätt och att vi ska ta steget fullt ut, men vi hade en extrem situation under helgerna som gick och hon mer eller mindre slängde ut mig. (Inte knutet till ekonomi)
Under året som gått har jag dragit på mig över 300K i nya skulder, men som merparten har gått till bostadsrätten och renoveringar.
Detta tänkte hon inte betala tillbaka när hon var som argast på mig.
Jag har nu 1,6 och en snittränta strax över 10%. Har nu 2 kreditkort maxade och 2 mindre skitlån men högre ränta utöver mina 4 skulder jag hade med mig in.

jag har förklarat att det är en enorm maktobalans i att om jag lämnar min lägenhet och hon inte gör rätt för sig så blir jag i praktiken hemlös om det inte fungerar mellan oss. Gör hon inte rätt för sig har jag dragit på mig ytterligare 7k i månaden i extra utgifter.

Jag känner en otrygghetskänsla delux att inte kunna fixa boende om något händer mellan oss.
Den biten förstår hon.
Hon är nu villig att skriva över en del av lägenheten på mig för att jag ska känna mig mer trygg om nåt händer.

vad har vi för olika alternativ?
Jag är inte ute efter att ”snylta” och bli av med mina skulder bara så där.
Hennes rädsla är att jag sticker samma sekund som hon skriver över en del av lägenheten.
Min rädsla som sagt är att inte kunna ordna det för mig själv om det tar slut.
Tips på lösning?

Med vänlig hälsning, R

Jag har skuldsanering och är inne på mitt sista år nu. Jag inledde ett förhållande med skulder och var som du rädd för att säga upp min lägenhet då jag visste att jag skulle vara skuldsatt dom kommande fem åren och i princip bli hemlös om förhållandet inte skulle hålla.

Jag valde att behålla min lägenhet under skuldsaneringen som en trygghet, för egen del kändes det som en för stor obalans att hen hade makten att kasta ut mig.

Nu efter 6 år tillsammans gjorde hen slut, jag är mig själv evigt tacksam att jag höll fast vid det jag ansåg var rätt för mig. Jag är skuldfri om 11 månader och jag har fortfarande någonstans att bo.

Personligen skulle jag aldrig riskera min lägenhet. Det är inte lätt att med skulder fixa en ny hyresrätt bara sådär. Finns inget jag är så rädd om som min lägenhet. Det är min trygghet. Tog mig så lång tid att få den med både skulder och anmärkningar. Kommer aldrig sätta mig i den situationen igen. Jag skulle hyra ut i andra hand alternativet vara särbo helt enkelt med anledning av att du redan blivit utkastad en gång.

Jag förstör inte hela detta egentligen.

Hon - bra ekonomi. Dyrt boende som bara är belånat till 50%

Du - kass ekonomi

Varför har du ens från börjat betalat för att renovera hennes boende?
Åh varför ska hon skriva över ett flera miljonbelopp värt boende på dig?

Den ekonomiska obalansen är solklar.

För mig hade de varit rimligare om hon bekostat sina renoveringar själv.
Samt att du köper in dig i bostaden. Annars den dagen de tar slut, har hon förlorat flera miljoner på dig. Är du okej med det?
HELT RÄTT-hon köpte den och den är hennes.

Tycker det är lite galet i sambolagen att man likställer en bostadsrätt med hyresrätt, är ju verkligen inte samma sak. Nåväl, samboavtal skulle jag definitivt råda andra parten.

Inte tänkt kommentera det andra anser det är vansinne.

Rekommenderar ni besöker en familjejurist

Om din partner värnar om dig bör hon förstå att det är viktigt att du behåller din hyresrätt ifall det inte funkar att ni bor ihop. Med dina skulder riskerar du annars att bli hemlös och det borde hon inte vilja om hon bryr sig om dig. Dessutom kan man ju ha en relation utan att bo ihop.

Jag skulle gärna vilja hörs TS motivering till varför hon ska skriva över boende på dig, om du inte betalar för en del av vad boendet kostade?

Har ni dessutom redan så struligt förhållande så skulle jag verkligen behålla lägenheten

Hej på er och god fortsättning.
Har läst på forumet en längre tid men inte skrivit något förrän nu. Det finns så många hjälpsamma och kloka människor här så ni kanske kan råda hur jag/vi ska lägga upp en lösning.

scenariot är följande:
Jag har skulder upp över öronen. För ett år sedan hade jag 1,3 milj i Blanco fördelat på 4 långivare med en snittränta på 8,24%.

Har för 2 år sedan träffat någon som har en helt annan bakgrund och koll på den ekonomiska biten.
Vi flyttade nu i höstas ihop i en bostadsrätt som hon köpte själv för 1,5 år sedan.
Hon har en bra ekonomi och får in närmare 40 efter skatt. Bostaden är värd 5,5-6 milj och är belånad till ca 50%.

Under året som gått har hon mått dåligt av olika anledningar och jag har skött allt vardagligt.
Vi har inte gemensam ekonomi ännu (hon vet om mina skulder) och planen är att vi ska amortera bort dem tillsammans från och med nu.
Jag är som ni förstår inte i ett läge att jag kan skaffa en bostadsrätt bara så där.
Planen är att jag ska säga upp min hyresrätt och att vi ska ta steget fullt ut, men vi hade en extrem situation under helgerna som gick och hon mer eller mindre slängde ut mig. (Inte knutet till ekonomi)
Under året som gått har jag dragit på mig över 300K i nya skulder, men som merparten har gått till bostadsrätten och renoveringar.
Detta tänkte hon inte betala tillbaka när hon var som argast på mig.
Jag har nu 1,6 och en snittränta strax över 10%. Har nu 2 kreditkort maxade och 2 mindre skitlån men högre ränta utöver mina 4 skulder jag hade med mig in.

jag har förklarat att det är en enorm maktobalans i att om jag lämnar min lägenhet och hon inte gör rätt för sig så blir jag i praktiken hemlös om det inte fungerar mellan oss. Gör hon inte rätt för sig har jag dragit på mig ytterligare 7k i månaden i extra utgifter.

Jag känner en otrygghetskänsla delux att inte kunna fixa boende om något händer mellan oss.
Den biten förstår hon.
Hon är nu villig att skriva över en del av lägenheten på mig för att jag ska känna mig mer trygg om nåt händer.

vad har vi för olika alternativ?
Jag är inte ute efter att ”snylta” och bli av med mina skulder bara så där.
Hennes rädsla är att jag sticker samma sekund som hon skriver över en del av lägenheten.
Min rädsla som sagt är att inte kunna ordna det för mig själv om det tar slut.
Tips på lösning?

Med vänlig hälsning, R
Säg ABSOLUT inte upp din hyresrätt, hyr ut den i Andrahand

Jag har skuldsanering och är inne på mitt sista år nu. Jag inledde ett förhållande med skulder och var som du rädd för att säga upp min lägenhet då jag visste att jag skulle vara skuldsatt dom kommande fem åren och i princip bli hemlös om förhållandet inte skulle hålla.

Jag valde att behålla min lägenhet under skuldsaneringen som en trygghet, för egen del kändes det som en för stor obalans att hen hade makten att kasta ut mig.

Nu efter 6 år tillsammans gjorde hen slut, jag är mig själv evigt tacksam att jag höll fast vid det jag ansåg var rätt för mig. Jag är skuldfri om 11 månader och jag har fortfarande någonstans att bo.
Så tråkigt att höra @Peach . Bra att du gick på din magkänsla men det hade löst sig ändå.
Du är verkligen en förebild i hur du hanterat din skuldsanering och snart så är du fri och jag hoppas att du finner fin kärlek i framtiden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp