Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tips på hur jag ska rädda mig själv från att gå i graven pgr av spelmissbruk? Har lån/krediter på 600k

Men kostnaden blir högre-det kan inte vara bra med inflationen,dessutom lönerna följer inte inflation.
Så här tänker jag.
Inflation betyder att värdet på pengarna minskar. Har du då pengar minskar värdet på dessa, har du lån minskar även värdet på dessa lånade pengar d.v.s inflationen minskar lånet.
Problemet är att för att minska inflationen höjer man räntan. Då ökar räntekostnaderna för lånet. Ofta blir också andra saker dyrare i samhället med hög inflation t.ex mat, bränsle etc. Månadsbudgeten blir därför svårare att hålla ( högre räntekostnader, dyrare mat och bränsle etc) framför allt om inte lönerna ökar i takt med inflationen. Men om man klarar dessa ökade månadskostnader inkl. räntekostnader kommer lånet att minska snabbare i värde vid hög inflation än vid låg inflation.

Så här tänker jag.
Inflation betyder att värdet på pengarna minskar. Har du då pengar minskar värdet på dessa, har du lån minskar även värdet på dessa lånade pengar d.v.s inflationen minskar lånet.
Problemet är att för att minska inflationen höjer man räntan. Då ökar räntekostnaderna för lånet. Ofta blir också andra saker dyrare i samhället med hög inflation t.ex mat, bränsle etc. Månadsbudgeten blir därför svårare att hålla ( högre räntekostnader, dyrare mat och bränsle etc) framför allt om inte lönerna ökar i takt med inflationen. Men om man klarar dessa ökade månadskostnader inkl. räntekostnader kommer lånet att minska snabbare i värde vid hög inflation än vid låg inflation.
Förbehållsbelopp justeras inte heller efter inflationsläget/ökade kostnader…..O då är det inte bostadslån vi ska klara på förbehållsbeloppet utan mat,löpande kostnader, läkemedel osv….

Så här tänker jag.
Priserna ökar inte pga inflation utan inflation kommer pga att priserna först blir blir högre (tex rubbningar på marknaden som nu)och lånet minskar inte snabbare pga högre räntan det är bara dyrare

Men kostnaden blir högre-det kan inte vara bra med inflationen,dessutom lönerna följer inte inflation.
Kan inte utläsa att jag skrivit att hög inflation är bra. Det finns dock aspekter som gör det inte lika hemskt som det presenteras.

Kan inte utläsa att jag skrivit att hög inflation är bra. Det finns dock aspekter som gör det inte lika hemskt som det presenteras.
Du skrev inte att hög inflation är bra bara att den är som "en gåva från ovan"!

Du sparar inget på lånet just nu för att det är hög inflation. Däremot kommer lönerna förr eller senare komma ikapp, då har du mer betalningskraft samtidigt som ditt ursprungslån fortfarande är lika stort som det var när du tog det. Därav kan man säga att om du har ett bolån på 3 milj och inflationen nu är nära 10% så har inflationen kapat 300 000 på ditt lån. Exempelvis. Men man måste så klart klara alla högre räntor +matkostnader fram tills dess. Så jättekul med en hög inflation är det ju så klart inte

Du sparar inget på lånet just nu för att det är hög inflation. Däremot kommer lönerna förr eller senare komma ikapp, då har du mer betalningskraft samtidigt som ditt ursprungslån fortfarande är lika stort som det var när du tog det. Därav kan man säga att om du har ett bolån på 3 milj och inflationen nu är nära 10% så har inflationen kapat 300 000 på ditt lån. Exempelvis. Men man måste så klart klara alla högre räntor +matkostnader fram tills dess. Så jättekul med en hög inflation är det ju så klart inte
För eller senare???????Låt oss säga att någon har lån på huset 5 000 000(Stockholm tex)och i Sverige är inflation just nu 8,5 % om 3 månader räntan kan höjas till 5-6 procent det betyder att man betalar 300 000 per år bara räntan .Det kan orsaka att många inte kan betala och säljer sina hus som ingen kan köpa och ....

En sak till-även om lönerna höjas i takt med inflation (som jag tvivlar)det betyder att vi blir mindre konkurrenskraftiga och tappar marknadsdelar vilket leder till uppsägningar dvs arbetslösheten.Det betyder inte bara mindre pengar i statskassan utan folk blir tvungna att spara(köper mindre)som igen leder till att andra producerar mindre och flera blir arbetslösa osv Osv!En ond cirkel.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp