Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tips på bästa lösning för att bli skuldfri

Hej,

Jag är 35 år gammal och går minus varje månad pga. av lån som har gått till finansiering av spel, dåliga investeringar på börsen och för att betala andra lån.
Jag har inga anmärkningar och har betalt i tid varje månad.
Jag har inget direkt av värde förutom min bostadsrätt.
Jag har sålt min bil och har inga onödiga abonnemang/utgifter.

Skulle vara väldigt tacksam för alla tips, råd och hjälp jag kan få för att på bästa sätt kunna lösa följande situation.

Översikt 2024
Inkomst: 34 000kr/månad netto efter jämkning.
Utgift: 41 526kr/månad fasta kostnader.

År Långivare Skuld Månadsbelopp Ränta

2016 Bluestep/bolån 629 520 5515 8,15% (värdet är ca 1 000 000kr på boendet) (Kvarvarande uppskovsbelopp 229 331kr)

2016 Swedbank/blanco 72 470 2994 9,55%

2018 Marginalen/blanco 101 355 2459 9,22%

2019 Ica banken/blanco 128 900 3859 10,31%

2021jan Remember/blanco 420 177 5626 12,40%

2022jan Nordax/blanco 319 573 5357 18,90%

2015 Entercard/kredit 65 000 1902 13,37%

2019 Avida/kredit 290 000 3697 9,05%

2022nov Ferratum/kredit 50 000 2330 43,44%

2023okt Brixo/kredit 23 200 1190 29%

Summering:

Bolån= 629 520kr
Blanco= 1 042 475kr
Kredit= 428 200kr

Skuldsanering?

Det jag tänker spontant är
1. Kan du ta ett extrajobb?
2. Byt bank för ditt bolån så fort som det går. 15% ränta är otroligt mkt pengar varje månad. Ring runt till alla stora banker och fråga om du får flytta bolånet dit mot att du ev öppnar ett litet pensionsspar på 200 kr/mån eller samlar alla dina konton hos den banken.
3. Hur länge har du varit spelfri? Har du fått hjälp så du inte trillar dit igen?

1. Har haft extrajobb på söndagar som gjort att jag gått någorlunda runt. Men ändringar i företagets produktion har gjort att den möjligheten inte längre finns. Kan såklart söka annat.
2. Ränta på bolånet är 8,15%, kan säkert få ner den om jag kollar med storbankerna, men frågan är om de vill ta över mig som kund med den lånebördan jag besitter?
3. Har haft spelpaus sen april 2023.

Givetvis är din situation matematiskt inte rolig. Om framtida prognos nu kommer stämma, att räntorna kommer gå ner, så kan det det ju skapa bättre förutsättningar.
Börja med att ringa till långivare, böna och be om du kan få ner månadskostnader genom att förlänga återbetalningstider för att få lägre amortering på vissa av dina lån, sänkt ränta, betalningsfria månader o,s,v. Den summa som då frigörs lägger du på att få bort Brixo och Ferratum. Sedan framöver kommer du nog också behöva samla ihop lån till bättre villkor för att få bättre ränta osv. Där gäller det att vara försiktig med kreditupplysningar.

1. Har haft extrajobb på söndagar som gjort att jag gått någorlunda runt. Men ändringar i företagets produktion har gjort att den möjligheten inte längre finns. Kan såklart söka annat.
2. Ränta på bolånet är 8,15%, kan säkert få ner den om jag kollar med storbankerna, men frågan är om de vill ta över mig som kund med den lånebördan jag besitter?
3. Har haft spelpaus sen april 2023.
Se till att minska på lånen så mkt som möjligt. Det gagnar dig oavsett om du ska försöka byta bank för bolånet eller i framtiden söka skuldsanering.
Du har massa lån så vägen framåt blir inte en dans på rosor. Men med rätt strategi och målmedvetenhet (och disciplin) så går det framåt och allteftersom du kan uppnå olika delmål så kommer din situation att förbättras, sanering eller inte.

Du måste samtidigt jobba på att fortsätta vara spelfri.
Sen undrar jag om du har ngn anhörig t ex föräldrar som kan tänka sig hjälpa dig med ett lån så du får bort Nordax, Ferratum och Brixo. Då får du ca 6 500 kr över i mån (om den som hjälper dig kan vänta några år på att du ska börja betala).
Många har inte släkt som kan hjälpa men bara en tanke.
Jag vet att det finns risker att rekommendera att ngn anhörig hjälper till med tanke på att du har spelat bort pengar men det är en möjlighet för dig.

och en annan sak... du har väldigt stort lån hos Remember och betalar över 5000 kr/mån!
Tror det var @pala87 som skrev i en annan tråd om att Remember hjälper de som har betalningssvårigheter.

Om du inte redan gjort det så kontakta dem och alla andra du har lån hos och säg som det är, att du går back och undrar om det finns ngt de kan göra för att din månadskostnad kan minska.
Kan de förlänga återbetalningstiden på dina lån som @sarkostik säger så kommer du få lägre månadskostnader.
En annan grej du kan fråga efter är om du kan få amorteringsfritt under säg 6 månader och om du får det så använder du pengarna för att få bort andra lån.
Jag själv har använt mig av betalningsfria månader många ggr för att få ihop det när vi legat back. Gör en lista på alla dina långivare och ring och kolla! Anteckna även vilka som erbjuder betalfria månader så vet du.

Precis! Jag sa bara att jag vill ta tag i min ekonomi. Behövde inte säga något mer. Dom är jättebra och trevliga. Den tillfälliga planen är på 5% ränta dessutom

Det är bara att ringa. Inget pinsamt egentligen, man förlorar ingenting då lånen inte blir uppsagda pga det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp