Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tingsrätten och Lexbase

Det kostar inte att söka på personnummer på Lexbase för att se om personen ifråga varit föremål i något ärende.
Om jag ska anställa och tycker exempelvis att 10 personer är bra så slår jag på de snabbt i Lexbase...

Det kostar inte att söka på personnummer på Lexbase för att se om personen ifråga varit föremål i något ärende.
Om jag ska anställa och tycker exempelvis att 10 personer är bra så slår jag på de snabbt i Lexbase...

En högst oseriös arbetsgivare som förlitar sig på en sådan aktör. Seriösa arbetsgivare använder sig av belastningsregistret.

Håller med Idle. So what. Man kom inte överens med en aktör eller hade svårt att betala en skuld. Eller att man försökte undvika en betalningsanmärkning. Det är inte hela världen.

Fast då måste du begära registerutdrag och det måste ofta vara befogat och stå i relation till arbetets art.
Lexbase må vara oseriösa men informationen som arbetsgivare kan få ut genom en knapptryckning är ju korrekt. Tyvärr.

Jag tycker inte heller det är hela världen men så fel bara :(
Vi skuldsatta mår redan dåligt.

Varför tar vi inte och anmäler dom? Finns det ingen möjlighet. Vi har ju bara gjort något som vi inte trodde skulle hamna på lexbase. Det är ju fördjävligt om man söker ett jobb och nekas pga detta. Det är en skuld det handlar om, inte att man misskött sitt jobb!

Jag har mailat Datainspektionen, Tingsrätten, KFM, Konsumentverket och Finansinspektion om detta övergrepp som pågår dvs att ingen kommer våga bestrida.
Några har svarat och hänvisar bara till varandra.

Ni når DI's jurister på förmiddagen, vardagar. Alltså så här är det. Att dömda brottslingar är sökbara anses av gemene man inte som ett övergrepp, så är nog verkligheten tyvärr även om man kan förstå att folk som tagit sitt straff bör vara fria. Brottets art spelar självklart in med. Att där emot hänga ut skuldsatta på detta sätt saknar samhällsintresse och tror att en aktör som väljer att tjäna pengar på detta kommer att hjälpa de skuldsatta då reaktionen kommer snabbare. Denna typ av systematisk hetsjakt kan komma att drabba gemene man. Folk skiljer sig tex och då slutar det ofta i tinget, samma med månadstvister. Vi har idag flera sajter som hänger ut olika kategorier av brott. Flertalet av dem har knappt omnämnts i media eller varit föremål för granskning. Konsekvensen blir att vi kommer få se inskränkningar i vem som beviljas utgivningsbevis. Ända skillnaden är att ändringen sker fortare. Sedan är dessa aktörer medvetna vad som kommer och vill säkert kräma ur så mycket pengar de kan innan det är färdiglekt.

Det löser sig!

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp