Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tingsrätten och Lexbase

Skoja inte.
Som om man inte har fullt upp med att städa upp sin ekonomi, bråk med fordringsägare, inkasso och kfm. Sen ska man oroa sig även för detta... Jag orkar inte mer.
Vem ska då våga ifrågasätta företagens räntor?

Jag håller med. Det här kommer bara att gynna lånebolagen.

Vad andra väljer att göra framöver får stå för dem. Jag gjorde på mitt sätt och undvek en betalningsanmärkning. Det är helt orimligt att jag skulle lägga mig platt framför ockrarnas hot att skicka ärendet till kronofogden då de vet att kronofogden endast vill driva in skulden oavsett vad den var för 3 månader sedan.

Om jag hamnar i lexbase så får det bli så. De som en dag hittar mig där kommer sannolikt att skämmas för att trodde att jag gjort något brott. De som skrattar åt mig får gärna göra det för deras åsikt saknar betydelse för mig. De som väljer att konfrontera mig med detta kommer jag svara följande. - Hittade du vad du sökte? Är du nöjd med vad du hittade?

Sedan till er som verkar tro att majoriteten av alla bestridande gäller skulder med korrekt skuld och korrekt räntesats! Är det inte konstigt att både räntor och total skuld blir mindre efter att den lämnats till Tingsrätten?

Genom att missbruka utgivningsbevis på detta sätt så kommer till slut lagen skärpas. För vem vet vad som annars ges ut smidigt mot betalning i framtiden med hänvisning till att handlingen är offentlig!

Så gott folk släpp det. Detta är ingen dom efter ett brott och ni kommer inte belastas av detta av en seriös arbetsgivare. Är jag nte tillfreds med räntan och anser att skulden inte är korrekt så bestrider jag svårare än så är det inte!

Senast ändrad:
Bra skrivet idle. Håller med till hundra. Jag är bara besviken på systemet som tillåter det här. Man ska inte kunna tjäna pengar på offentliga handlingar. Och framförallt ska inte brottsmål och tvistemål hamna under/på samma lista.

Men hursomhelst. Har man löst sin skuld eller sonat sitt brott borde man inte påminnas om det ytterligare. Så länge det inte gäller allvarligare brott.

Håller med dig Idle.

Och som du säger, ytterst intressant att skulden krymper mellan KFM och Tingsrätten.
Det som stör mig mycket är just att KFM lägger ingen värdering i skuldens storlek vilket innebär att man MÅSTE få den till tinget för att beloppet justerat. Och så blir många rädda för tinget dels för att det är svårt att vinna utan juridisk kunskap och dels på grund av Lexbase.

Sedan till er som verkar tro att majoriteten av alla bestridande gäller skulder med korrekt skuld och korrekt räntesats! Är det inte konstigt att både räntor och total skuld blir mindre efter att den lämnats till Tingsrätten?

Tror och tror och om det är en majoritet är väl oväsentligt, det är bara att söka på "tingsrätten" på det här forumet så kommer man finna massvis med exempel på att man använder den vägen för att undvika betalningsanmärkning. Jag lägger ingen värdering i det, har själv tyckt det varit nesligt att jag inte kände till den möjligheten när jag fick en anmärkning 2011, bara att det numera kanske inte är "värt" att hamna i Lexbase istället för att få en anmärkning. Särskilt inte om den ligger kvar där i 20 år.

T.o.m. datainspektionen förklarar hur man kan undvika en betalningsanmärkning genom att först bestrida och sedan erkänna skuld: http://www2.datainspektionen.se/popup/popup-betalningsanmarkningar.htm!

Problemet här är att insikten om att man hamnar hos Lexbase, oavsett hur orimlig räntan/skulden är, så kommer fler dra sig för att våga ifrågasätta och det är ett mycket olyckligt resultat.

Håller med. Oavsett om man gör det för att undvika betalningsanmärkning eller för att det finns felaktigheter så är utvecklingen med Lexbase inte bra.
Att låntagare utnyttjar systemet kan väl sammanfattas karma.
Fordringsägarna är ju inte oskyldiga i sammanhanget.
Jag har ex en skuld som vuxit enormt när jag bett om avbetalningsplaner. Helt vedervärdiga räntor och det kommer ta mig en evighet att återbetala. I tinget skulle skulden minska avsevärt. Men vågar jag chansa? Vill jag hamna i registret? Nä, jag stannar i skiten. De vinner.

Har varit i kontakt med en av Sveriges större tingsrätter angående att lexbase inhämtar uppgifter när en skuld lämnas till Tingsrätten. Deras svar var att normalt gör media detta och innehar lexbase ett utgivningbevis så har även de den möjligheten.

Brottsmål sparas som sökbara i 5 år, Tvistemål i 9 år. Efter detta hamnar de i arkivet.

Jag är övertygad att lexbase påskyndar lagändringar genom detta beteende då det kan leda till att folk inte bestrider ett ärende för att slippa bli registrerade ihop på lexbase tillsammans med individer som är dömda i brottsmål.

Jag kommer ta detta vidare och kontakta datainspektionen. Nu är valet över och det finns säkert en journalist som har tid att ge svenska folket vetskapen om att ala offentliga handlingar kan bli sökbara på internet genom en snabb knapptryckning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp