Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tingsrätten och Lexbase

Förlåt Lasseman men har läst många av dina inlägg och jag tycker det är tråkigt med din syn på oss skuldsatta. Det är precis det som gör att man har svårt att lösa sina problem ibland. Samhället ser ner på oss, precis som du.
Att ett ärende går till tingsrätten för att man anser att ett ärende är felaktig är svår för gemene man att hantera. Många gånger är exempelvis räntorna felaktiga eller inte ens lagenliga. Men hur kan vi utan juridiska kunskaper mäta oss med företagen som till och med har egna jurister? Då ger man ofta sig och betalar fint.

Kan man påverkas negativt i framtiden om man står med på Lexbase.se? (vid tvistemål)

Förlåt Lasseman men har läst många av dina inlägg och jag tycker det är tråkigt med din syn på oss skuldsatta. Det är precis det som gör att man har svårt att lösa sina problem ibland. Samhället ser ner på oss, precis som du.
Att ett ärende går till tingsrätten för att man anser att ett ärende är felaktig är svår för gemene man att hantera. Många gånger är exempelvis räntorna felaktiga eller inte ens lagenliga. Men hur kan vi utan juridiska kunskaper mäta oss med företagen som till och med har egna jurister? Då ger man ofta sig och betalar fint.

Jag har inte läst så mycket av Lasseman, men jag håller ändå med om att det nog är ganska vanligt att man delvis bestrider för att vinna tid men framför allt för slippa betalningsanmälning, eller? Naturligtvis ska man bestrida om det handlar om ocker (vilket är ganska vanligt), men tidigare har det ju hetat att man kan bestrida och sedan medge skuld för att slippa anmärkning - och i och med Lexbase är det kanske inte längre värt det. Ingen står hur som helst på vår (vi skuldsatta) sida i det här.

Är det negativt att man finns på lexbase.se, vet jag faktiskt inte om det är värt att kämpa vidare. Anmräkning. Utmätning. Lexbase.se. Man blir straffad så hårt.

Fan, har man betalat sin skuld, så har man gjort det.

Jag mår faktiskt riktigt dåligt av det här med Lexbase. När det gäller anmärkningar så försvinner ju dessa efter 3 år. Men inte i det här fallet.

Då ber jag om ursäkt.

Jag har bestridit två gånger till tingsrätten. Båda gångerna på grund av felaktigheter.
Ena gången kom vi överens direkt, andra gången tog det många vändor men vi kom överens precis innan muntlig förhandling. Jag medgav inte skuld i något av fallen och bestred felaktigheter avseenden räntorna. Kanske lite synd att inte få det prövat men jag som många andra hade inte haft en chans då båda dessa företag har jurister.
Kan tillägga att jag inte betalade det de yrkade.

Oavsett så är det oschysst att döma andra. Jag tror många bestrider för att räntorna är felaktiga men ger sig eftersom man står där helt själv utan hjälp till argumentation.
Hur länge ska företagen få ge sig på oss? En del fordringsägare får skylla sig själva att en del låntagare utnyttjar systemet. Det kallas karma.

Herregud vad ni sitter och tycker synd om er själva. Om någon konfronterar er med att ni har ni har varit en part i ett tvistemål så svarar ni bara med att ni blivit felaktigt fakturerade och att tingsrätten blev tvungna att lösa det.

Har två parter skilda uppfattningar om ex. en faktura och inte kommer överens så finns det trots allt inga andra möjligheter än tingsrätten att ta till.

Ett tvistemål indikerar inte på att man begått brott eller felaktigheter. Folk sitter dessutom inte och söker på era personnummer i lexbase hela dagarna utan ytterst få kommer sannolikt att veta om det.

Jag tycker inte synd om mig själv. Däremot tycker jag det är fel.
Jag vet att många arbetsgivare kollar där.
Och man kan inte fabricera en historia om skulden eftersom hela domen kan hämtas ut och där framgår ju allt.

Hur länge finns domen där? Jag har faktiskt medgivit skulderna och då har man kunnat upprätta avbetalningsplaner. Det är väl inget farligt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp