Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tingsrätten och Lexbase

Den äldsta är från april 2014.

Lexbase skriver själva:
Vilken information kan jag hitta i Lexbase?
I Lexbase finner du domar från svenska domstolar i brottmål och tvistemål. Brottmålsdomarna gallras efter en tid som beror på vilket brott som begåtts, dock tidigast efter fem år. Tvistemålsdomar gallras efter 20 år. Lexbase rättsdatabas uppdateras med tusentals dokument per dag. I Lexbase kartfunktion förekommer endast brottmålsdomar. På grund av hög arbetsbelastning hos vissa domstolar har Lexbase ännu inte erhållit alla historiska domar och denna eftersläpning kan komma att existera till slutet av 2014.
Jag kan inte hitta några uppgifter som tyder på att de skulle hämta andra uppgifter än just domar.

Jag hade ett ärende som gick till TR och sökande återkallade ärendet och den avskrevs dvs ingen dom finns utan bara ett protokoll med ett beslut: Målet skrivs av från vidare handläggning.
Den finns registrerad.

Detta är helt orimligt. En registrering hos TR är INGEN dom. Ring tingsrätten där ert bestridande registrerades och anmäl sedan till datainspektion DIREKT.

Skall folk inte kunna motsätta sig en påstådd skuld på 20 000 kr utan att riskera hamna i lexbase register! Logiken bör väl då vara att företaget som drar ärendet till Tingsrätten hamnar där även de fast under företag.

Fullständigt rättsvidrigt och skall ut i media. De skjuter sig själva i sank genom detta och kommer endast mynna ut i att staten till slut kommer inskränka i rätten till utgivningsbeslut då de används på detta sätt.

Även vid en dom ska man inte behöva hamna där. Måste man bli rädd för att bestrida en skuld som man tycker är fel?

Det är så fel och måste anmälas.

Även vid en dom ska man inte behöva hamna där. Måste man bli rädd för att bestrida en skuld som man tycker är fel?

Det är så fel och måste anmälas.

Men många på detta forum verkar snarare bestrida i syfte att "vinna tid" än att skulden är fel, enligt vad jag läst.

Det har jag aldrig gjort exempelvis. Bestridit två gånger varav båda gångerna drog sökanden tillbaka ärendet. Och jag blir bestraffad genom att finnas i registret.

Detta är helt orimligt. En registrering hos TR är INGEN dom. Ring tingsrätten där ert bestridande registrerades och anmäl sedan till datainspektion DIREKT.

Skall folk inte kunna motsätta sig en påstådd skuld på 20 000 kr utan att riskera hamna i lexbase register! Logiken bör väl då vara att företaget som drar ärendet till Tingsrätten hamnar där även de fast under företag.

Fullständigt rättsvidrigt och skall ut i media. De skjuter sig själva i sank genom detta och kommer endast mynna ut i att staten till slut kommer inskränka i rätten till utgivningsbeslut då de används på detta sätt.

Oavsett om det är en dom eller inte så är det offentliga handlingar vilket vem som helst kan begära ut från tingsrätten. Lexbase förenklar bara proceduren att kontrollera om privatpersoner eller företag har varit en del av ett brottsmål eller tvistemål.

Alla dessa låneföretag har naturligtvis varit en del av ett antal tvistemål som du kan se via lexbase eller begära ut från olika tingsrätter i Sverige.

Fast på Lexbase hemsida står att de endast presenterar domar.
I princip alla handlingar till alla offentliga myndigheter är offentliga men det betyder inte att dessa behöver nyttjas i det syftet som Lexbase gör.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp