Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tillgångsutredning

Beror det på att det var för lågt belopp? Kan man få ta del av pantbrevsutredningen om man kontaktar KFM?

Gissar hellre på att du har många skulder som inte är så stora.

Ja det går nog bra, det är en en beräkning som är gjord i en särskilt framtagen mall bara. Inte så spännande.

Med facit i hand så hade den gärna fått vara fortsatt öppen. Nu har jag fått en anmärkning om misslyckad utmätning och pantbrevsutredning. Funderar starkt på att kasta in handduken och ansöka om skuldsanering. Har ca 1,5mkr i skulder och haft löneutmätning i 2 år men räntorna äter upp inbetalningarna från KFM och skulden minskar inte.
Jag tycker inte det finns något att vänta på, med en ny anmärkning dessutom. Hjälper inte 2 års utmätning, så kommer inte 5 års utmätning till att hjälpa för att minska skulden. För varje månad du väntar så kan det innebära ytterligare en slösad lön i utmätning som inte minskar skulderna.

Med skuldsanering - Förutom att du får ett slutdatum när skuldkarusellen är klar så får du också en bättre ekonomi med 2 betalfria månader och troligen en buffert utöver det du har idag.

Vet inte hur övriga förutsättningar ser ut men jag tycker du ska boka ett möte skuldrådgivare på kommun och utreda om skuldsanering är en möjlighet och då skicka in en ansökan. Du har absolut inget att förlora på det om utmätningen inte hjälper dig att bli av med skulderna. Det finns bara något att vinna - Tycker inte det är kasta in handduken, det är att välja den väg som passar bäst för dig ur ett tidsperspektiv, billigast ekonomiskt på kort och lång sikt, starkare månadsbudget med buffert och 2 betalfria månader men också motiverande när man har ett slutdatum att jobba mot för att bli skuldfri.

Gör 2 års utmätning inte någon skillnad så jobbar du bara för att betala ränta utan amortering, då måste du prova skuldsanering istället tycker jag.

Gissar hellre på att du har många skulder som inte är så stora.

Ja det går nog bra, det är en en beräkning som är gjord i en särskilt framtagen mall bara. Inte så spännande.
Tack för att du så outtröttligt svarar på våra frågor även om jag inte alltid hänger med. Spännande tror jag inte att det är men nyfiken på beloppet som anses vara utmätningsbart.

Som jag skrev ovan så har jag haft löneutmätning i 2 år. Skulden hos KFM minskar inte. Kommer inte kunna bli skuldfri med löneutmätning. Fastigheten är just nu värd mindre än vad vi köpte den för så därav inget värde att utmäta.
Kör på en skuldsaneringsansökan. Bolånet kommer till stor sannolikhet inte saneras. Men allt annat kan försvinna. Så får du behålla bostaden dessutom som det ser ut just nu och om/när en sanering är slutförd så kommer du ha en bra start på det nya livet.
Du har inte skrivit varför dina skulder uppstått men skulle tro att krav 1 (insolvens) är uppfyllt. Skäligheten kan vara handläggarna avgöra. Ett tips är att ta en dialog med din skuld och budget rådgivare i kommunen. Dem har ofta bra insikter och ibland kan det också vara en fördel i skuldsaneringsansökan att du har varit i kontakt med en sådan person.

Tack för att du så outtröttligt svarar på våra frågor även om jag inte alltid hänger med. Spännande tror jag inte att det är men nyfiken på beloppet som anses vara utmätningsbart.
Jag tror alltså att du har rätt många skulder, i antal, men att dom kanske inte är så stora. Då brukar dom inte begära fastighet utmätt.
Det kan ändras när som helst dock

Har följt tråden här och försöker förstå mig på Tillgångsutredning och löneutmätning.
Vad är skillnaden och hur lång tid är väntetiden tills kfm skickar frågar om inkomst/tillgångar?

Jag tror alltså att du har rätt många skulder, i antal, men att dom kanske inte är så stora. Då brukar dom inte begära fastighet utmätt.
Det kan ändras när som helst dock
Fastigheten har inget övervärde idagsläget så den är inte aktuell att utmäta. KFM har utrett även den.

Kör på en skuldsaneringsansökan. Bolånet kommer till stor sannolikhet inte saneras. Men allt annat kan försvinna. Så får du behålla bostaden dessutom som det ser ut just nu och om/när en sanering är slutförd så kommer du ha en bra start på det nya livet.
Du har inte skrivit varför dina skulder uppstått men skulle tro att krav 1 (insolvens) är uppfyllt. Skäligheten kan vara handläggarna avgöra. Ett tips är att ta en dialog med din skuld och budget rådgivare i kommunen. Dem har ofta bra insikter och ibland kan det också vara en fördel i skuldsaneringsansökan att du har varit i kontakt med en sådan person.
Vad menar du med bolånet? Det betalar vi på och amorterar varje månad. Ska väl inte ingå i en skuldsanering?

Har följt tråden här och försöker förstå mig på Tillgångsutredning och löneutmätning.
Vad är skillnaden och hur lång tid är väntetiden tills kfm skickar frågar om inkomst/tillgångar?
Det ena är en utredning om vad du äger som eventuellt kan utmätas. Det andra är när en del av din lön betalas av din arbetsgivare till kronofogden för att betala av på dina skulder som finns där.
Väntetiden för att redovisa inkomster och utgifter varierar. Tog ca 6 månader innan jag fick redovisa.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp