Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tillbaka i skuldträsket

Går nog vägen, mycket som talar för... Barn med funktionsnedsättning, dödsfall i familjen och egen sjukdom är samlat ett extremt starkt argument för att få skuldsanering, även om du pluggar så väger övriga argument tyngre.

Lycka till!
Tusen tack för lite hopp <3
Jag hoppas verkligen, främst för mina barn och vår framtid då de kommer behöva omfattande stöd många år i livet. Men det verkar bero på handläggare också, men hoppas på en förstående sådan och nu får man bara acceptera läget tills det är min tur i listan! <3

Tusen tack för lite hopp <3
Jag hoppas verkligen, främst för mina barn och vår framtid då de kommer behöva omfattande stöd många år i livet. Men det verkar bero på handläggare också, men hoppas på en förstående sådan och nu får man bara acceptera läget tills det är min tur i listan! <3
Jag tror oxå det kommer gå vägen för dej. Du har ju ändå kämpat o försökt. Det som sen drabbat dej är ju inget du kunnat förutse.

Känns som jag tjatar vad gällande sanering.. men de ligger o gror i mig lixom.
Hur som, jag har läst att många får igenom det pga barn i olika åldrar samt att man till och med har chansen att få kortare betalplan pga barn.
MEN.. jag som har två barn med autism ?! Tar man hänsyn till det eller räknas de bara som ”vanliga barn”? Jag kommer ju troligtvis inte kunna ta ett heltidsjobb i framtiden vilket givetvis påverkar min betalningsförmåga. Anser man då att jag inte gjort allt jag kan? :thinking:

Hur som, jag har läst att många får igenom det pga barn i olika åldrar samt att man till och med har chansen att få kortare betalplan pga barn.
MEN.. jag som har två barn med autism ?! Tar man hänsyn till det eller räknas de bara som ”vanliga barn”? Jag kommer ju troligtvis inte kunna ta ett heltidsjobb i framtiden vilket givetvis påverkar min betalningsförmåga. Anser man då att jag inte gjort allt jag kan? :thinking:
Det korta svaret är JA, man kommer ta hänsyn till din situation!

Det lite längre om du orkar läsa nedan...

När Kronofogden (eller Tingsrätten) bedömer en ansökan om skuldsanering så gör de en helhetsbedömning av din situation, det handlar inte bara om siffror eller vad du gjort för att bli skuldfri.

Barn — och särskilt barn med särskilda behov påverkar absolut hur man ser på din betalningsförmåga och vad som är rimligt att kräva av dig.

Att du har två barn med autism betyder konkret:

Du har ökade omkostnader och ökad omsorgstid jämfört med genomsnittet, det kan vara svårt eller omöjligt för dig att arbeta heltid eller massa övertid, vilket Kronofogden ska ta hänsyn till.

Det räknas inte som att du ”inte gjort allt du kan” om du inte kan arbeta heltid eller övertid på grund av barnens behov — det är en saklig orsak som minskar din betalningsförmåga markant, detta tar man hänsyn till.

Personer i din situation får ofta igenom en skuldsanering och med en betalningsplan på 3 eller 4 år, skuldsaneringen varar dock alltid i 5 år oavsett.

Det korta svaret är JA, man kommer ta hänsyn till din situation!

Det lite längre om du orkar läsa nedan...

När Kronofogden (eller Tingsrätten) bedömer en ansökan om skuldsanering så gör de en helhetsbedömning av din situation, det handlar inte bara om siffror eller vad du gjort för att bli skuldfri.

Barn — och särskilt barn med särskilda behov påverkar absolut hur man ser på din betalningsförmåga och vad som är rimligt att kräva av dig.

Att du har två barn med autism betyder konkret:

Du har ökade omkostnader och ökad omsorgstid jämfört med genomsnittet, det kan vara svårt eller omöjligt för dig att arbeta heltid eller massa övertid, vilket Kronofogden ska ta hänsyn till.

Det räknas inte som att du ”inte gjort allt du kan” om du inte kan arbeta heltid eller övertid på grund av barnens behov — det är en saklig orsak som minskar din betalningsförmåga markant, detta tar man hänsyn till.

Personer i din situation får ofta igenom en skuldsanering och med en betalningsplan på 3 eller 4 år, skuldsaneringen varar dock alltid i 5 år oavsett.
Tack snälla för ditt svar <3 oerhört uppskattat!
Det du skriver känns väldigt logiskt och det är ju så mitt liv ser ut tyvärr.
Jag har ju som sagt haft stenkoll på allting fram tills nu när jag släppte allt i somras och sökte sanering. Det är min enda chans ur det här skuldträsket i den situation jag lever i. Jag kan omöjligt jobba heltid, jag behöver dessutom ett dagtidsjobb och jag känner mig just orolig att det ska sätta käppar i hjulet för mig. Barnen har dessutom en svårare variant av autism vilket innebär att båda kommer kräva mycket omfattande stöd av mig i många år framåt. De är 7,5 respektive 4 år gamla.
Skulle säkert överleva på en utmätning också, men att få en chans till ett skuldfritt liv skulle släppa en stor del av all den stress detta liv innebär. <3

Tack igen för ditt fina svar!!

Jag skickade in underlag för min son som är 3 år ( fyller 4 år i december ) då vi gjorde autism utredning i våras , och jag fick betalplan på 4 år :) och att de skulle drabbas av ekonomin .

Jag skickade in underlag för min son som är 3 år ( fyller 4 år i december ) då vi gjorde autism utredning i våras , och jag fick betalplan på 4 år :) och att de skulle drabbas av ekonomin .
Tack för ditt svar! Skickade du med själva utredningen att han fått diagnos? Eller bara ett intyg från journal där diagnos finns? <3

Hoppas ni får det stöd ni har rätt till, glöm inte LSS och Omvårdnadsbidrag!!

Tack för ditt svar! Skickade du med själva utredningen att han fått diagnos? Eller bara ett intyg från journal där diagnos finns? <3

Hoppas ni får det stöd ni har rätt till, glöm inte LSS och Omvårdnadsbidrag!!
Skicka med hela utredning då vi nyligen gjort den :) så för din del om du har fått diagnoserna tidigare på dina barn så kan du nog skicka in ett intyg må ja tycka. :)
Omvårdnadsbidrag har vi sen juli månad :) å LSS vet vi om , tack snälla för påminnelsen ❤️❤️

Skicka med hela utredning då vi nyligen gjort den :) så för din del om du har fått diagnoserna tidigare på dina barn så kan du nog skicka in ett intyg må ja tycka. :)
Omvårdnadsbidrag har vi sen juli månad :) å LSS vet vi om , tack snälla för påminnelsen ❤️❤️
Tack! Har tänkt att jag skulle komplettera med ett litet personligt brev, så skulle kunna bifoga deras diagnoser i det mailet, de styrker ju situationen.
Toppen <3

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp