Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tillbaka i skuldträsket

Japp de har vi, de ersätter 200kr för lagning. Lagningen kostar 2000kr.

Misstänker att det ersätter hela lagningen på 2.000 men att självrisken är 1500/1800?

Misstänker att det ersätter hela lagningen på 2.000 men att självrisken är 1500/1800?
Visst är det viktigt att rätt blir rätt?
Jämför med eviga begreppsförvirringen löneutmätning / skuldsaldo / beslag / utmätning samt invändning / yttrande / överklagan.

Det är nästan så att man, för din sinnesfrids skull, inte vill föreslå en ny fåra för byråkratiskt krångel, men om din son har en diagnos så kanske (om du inte redan undersökt det) kommunen och regionen kan hjälpa dig med iPaden eftersom den tycks ha så stor betydelse för din sons förmåga att kommunicera.

Tillägg: Socialstyrelsens sida om hjälpmedel till funktionshindrade.

Senast ändrad:
Det är nästan så att man, för din sinnesfrids skull, inte vill föreslå en ny fåra för byråkratiskt krångel, men om din son har en diagnos så kanske (om du inte redan undersökt det) kommunen och regionen kan hjälpa dig med iPaden eftersom den tycks ha så stor betydelse för din sons förmåga att kommunicera.

Tillägg: Socialstyrelsens sida om hjälpmedel till funktionshindrade.
Tack för tips, vi har tagit upp detta med habiliteringen men de vill att han ska använda sig mer av bildstöd och teckenspråk innan de förskriver en talplatta åt honom, vi jobbar på alla delar givetvis, men han har lixom kommit på sitt egna sätt att kommunicera med oss via sin egna. Vilket vi inte ser som något negativt eftersom han är 6 år gammal och ännu inte verbal. Vi har också "nyss" fått diagnos, dec-2023. Så de vill väl testa allt annat "billigare" först.. Men de är mycket jobb att skriva ut och laminera allt bildstöd och alla nya bilder som dyker upp och behöver fixas osv.. därför hade det givetvis vart enklare med en talapparat. Men ah, det återstår och se. :)
Det fick bli såhär denna gång.

Nyfiken fråga till er, någon av er som blitt "utköpt" av jobbet pga studier eller annat? - Vad gav er arbetsgivare för ersättning till er isf?

Jag ska diskutera detta på måndag 5/8. Min arbetsgivare har sett över möjligheten till omställning, alltså att jobbet erbjuder mig en större summa pengar med kravet att jag säger upp mig från min tjänst nu när jag ska studera i 2 år. Men jag är nyfiken på om det är någon som vart i liknande situation och vad arbetsgivaren gav för ersättning.
Känner att jag ändå vill ha lite kött på benen om vad jag kan godkänna och inte. Förstår att det bara är jag som kan känna vad som är rimligt och inte. Men detta är första gången någonsin om detta och jag har lixom ingen aning. De själva säger att det givetvis ska vara fördelaktigt och att de kan vara en hjälp för att slippa söka csn första tiden.
Statlig arbetsgivare om det nu skulle vara skillnad.

Nyfiken fråga till er, någon av er som blitt "utköpt" av jobbet pga studier eller annat? - Vad gav er arbetsgivare för ersättning till er isf?

Jag ska diskutera detta på måndag 5/8. Min arbetsgivare har sett över möjligheten till omställning, alltså att jobbet erbjuder mig en större summa pengar med kravet att jag säger upp mig från min tjänst nu när jag ska studera i 2 år. Men jag är nyfiken på om det är någon som vart i liknande situation och vad arbetsgivaren gav för ersättning.
Känner att jag ändå vill ha lite kött på benen om vad jag kan godkänna och inte. Förstår att det bara är jag som kan känna vad som är rimligt och inte. Men detta är första gången någonsin om detta och jag har lixom ingen aning. De själva säger att det givetvis ska vara fördelaktigt och att de kan vara en hjälp för att slippa söka csn första tiden.

Jag har blivit utköpt, dock privat arbetsgivare och inte pga studier. Jag fick sex månader arbetsbefriad med lön efter knappt tre års anställning vilket var en riktigt bra deal. Jag har också köpt ut anställda som närmaste chef, och då har det varit 2-4 månader som varit mer aktuellt för en anställningstid på runt 2-3 år. Också då inom privat sektor så jag vågar inte svära på om det är liknande inom offentlig.

En av de viktigaste parametrarna är hur länge du varit anställd, den andra skulle jag säga är vad för slags roll du har. Under ca tre års anställning är 3-4 månadslöner rimligt -upp till sex månader om de är väldigt angelägna. Sex månader är generellt ganska standard i övrigt. Men om du har 10+ år och/eller en hög position så kan närmare året, eller högre, vara aktuellt.

Tänk på att om du får en klumpsumma istället för månadslöner under x antal månader, så får du dels betala högre skatt, dels förlorar du de semesterdagarna och pension annars skulle få om det istället skulle vara ett upplägg där du är arbetsbefriad med lön under uppsägningstiden.

Oavsett vilket erbjudande du får finns det mycket troligt chans till minst 2-3 månadslöner till att förhandla sig till. På allt under 6 månader skulle jag begära minst det dubbla, och hoppas kunna mötas i mitten, pressa dem för att se hur långt de kan gå!

De torde erbjuda dig tjänstledighet under studietiden och att du får komma tillbaka till din tjänst därefter.
Vilket fackförbund, ST?

Det beror helt på hur länge du varit anställd. Som andra sagt, är det 2-3 år är väl 3 månaders lön en rimlig nivå. Är det 5-10 år, så är väl det snarare sex månader. Du kan ju ha som tumregel, när du går in i en sån förhandling, att du begära en månadslån för varje år du jobbat, men med ett minimum på 3 månader (fast det sistnämnda säger du inte högt).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp