Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tillbaka i skuldträsket

Myra! Så klok och stöttande <3

Absolut känns dagen bättre, jag har vart in och kollat på lite yrkeshögskolor men problemet är att de är endel praktik i. Detta är något jag inte vill ha, jag vill kunna sköta en hel utbildning på distans! Vilket verkar vara ganska svårt, kommer jag in på en hel kurs så kan jag ju börja studera utan CSN så jag får ihop poängen jag saknar, för att sedan under periodens gång söka. Men som sagt verkar de svårt och hitta något bra utan praktik m.m. Sen är de det här med fribeloppet o så, verkar också vara endel o tänka på. Tycker de känns jättesvårt. 50 % skulle iofs, räcka. Bara de är tillräckligt!
Vi har möjlighet till övertid, men de blir svårt ibland med veckovilan o andra som vill jobba som kanske är snabbare att tacka ja osv.. jättesvårt.

Känner bara att vi står och stampar, ja behöver verkligen göra någon slags ändring för att få fart på de här skiten, annars kommer vi aldrig härifrån! :(
Nä "står och stampar" är det sista du gör. Det kanske känns så för dig men enligt det du berättar här så gör du MASSOR och går framåt, så nu påminner jag dig om det, att du är fantastisk och gör massa bra saker för att minska på skulderna<3<3<3<3

19 dagar kvar på anmärkningen, betyget ligger på 19,2%. Ingen stress va gällandet det.

Har haft kontakt med CSN, behöver plugga ifatt 300 gymnasiepoäng för att kunna få nytt csn lån/bidrag. Ska kontakta en studievägledare i kommunen för att se hur vi ska gå vidare med det.

I övrigt fortsätter jag med att jobba övertid de pass jag kan och får.
Använder bowerappen för att scanna mina förpackningar (många bäckar små).
Nyttjar betalningsfria månader för att lägga på prioskulden.
Slänger mindre mängd mat, planerar matinköp utefter extrapriser och kyl/frys inventeringar.
Handlar även via TooGoodToGo appen i våra mataffärer.
Tar med en påse för ev pant man hittar på promenaden.
Minskat inköp av godis / dricka / fika m.m.
Samt att jag säljer av mycket av det som inte används nu, "minimaliserar" hemmet med mindre grejor för att få enklare städning.
Vinterkläder har jag sparat till hösten, för att lägga ut på tradera vid bättre tillfälle för att maximera försäljningen.
Har även ansökt om att sälja 5 dagar semester i sommar, jobbet utbetalar lite över 4000kr/såld dag. Hoppas på besked inom kort.
Har börjat samåkt med kollegor nu när jag flyttat, så vi kör varannan gång de pass vi jobbar ihop, så det sparar man ju lite bensinpengar på :)

Det tycker jag får räcka för nu. Vårat mål för 2023 är att slutbetala 3 av våra skulder, så det ligger i vår prioritet och är vårat mål för detta året. När 2023 närmar sig sitt slut planerar vi nya mål.
Jag hade i tanken att ev söka ett samlingslån till sommaren, men beroende på beslut från CSN osv så kommer jag avvakta lite med den delen. Det bästa vore ju att betala av allt som det är utan att ta nya lån, men allt handlar ju om förutsättningar osv med och mitt betyg. Kanske tar ett tag för det att gå ner efter anmärkningen försvunnit, så jag har det lite öppet.

Det viktigaste just nu är att vi kan betala allt, och de kan vi. Men att kunna påskynda processen lite hade inte varit fel.
En dag i taget och många bäckar små, det är våra motton just nu. <3
Glöm inte att leva också, livet går bara att leva en gång och det är något som är så viktigt. Du gör jättemycket och sätt inte målen för långt fram utan helt rätt att ha slutmål till årsskiftet, och delmål på vägen. Att se för långt fram kan framkalla stress. Vi vet så lite om framtiden så försök leva i nuet, det är lätt att säga men ack så viktigt. Jag har haft jättesvårt för det och en av anledningarna till att jag tagit paus härifrån var just detta att det kändes som en hets att beta av allt snabbt, det går inte att göra det snabbt om man går via snöbollsmetoden men det måste få ta tid och varje steg framåt är ett steg åt rätt håll.

Nä "står och stampar" är det sista du gör. Det kanske känns så för dig men enligt det du berättar här så gör du MASSOR och går framåt, så nu påminner jag dig om det, att du är fantastisk och gör massa bra saker för att minska på skulderna<3<3<3<3
Så bra skrivet Myra

Tack för era fina ord! <3 Jag håller med er, jag måste bli lite snällare mot mig själv och tänka att varje dag rör oss framåt. Jag har under dagen även tagit bort mig från massa reklam mail från hemsidor "köp det, fynda här, rea där" osv. Sånt kan trigga igång när man är nere och depp, man vill unna sig massa saker för man tycker synd om sig själv. Men de är en väldigt svår balansgång de där. Jag har fortsatt mitt prissättande på loppisgrejor idag och det pushar en hel del. Främst att se att saker försvinner från hemmet, och dels att jag ser pengar in. Prissatt för snart 3000kr. Har mer att prissätta också :D Trots att vi nyss flyttat ska jag återigen gå igenom varenda vrå här hemma. Har troligtvis nånting man inte använd på 3 månader.. så kanske man ska ställa sig frågan om man verkligen behöver det :D

Hursom, vädret har vart superfint nu ett par dagar och det verkar hålla i sig. Det piggar också upp, jag längtar efter sommarstugan och lite vårpyssel. <3

Tack för era fina ord! <3 Jag håller med er, jag måste bli lite snällare mot mig själv och tänka att varje dag rör oss framåt. Jag har under dagen även tagit bort mig från massa reklam mail från hemsidor "köp det, fynda här, rea där" osv. Sånt kan trigga igång när man är nere och depp, man vill unna sig massa saker för man tycker synd om sig själv. Men de är en väldigt svår balansgång de där. Jag har fortsatt mitt prissättande på loppisgrejor idag och det pushar en hel del. Främst att se att saker försvinner från hemmet, och dels att jag ser pengar in. Prissatt för snart 3000kr. Har mer att prissätta också :D Trots att vi nyss flyttat ska jag återigen gå igenom varenda vrå här hemma. Har troligtvis nånting man inte använd på 3 månader.. så kanske man ska ställa sig frågan om man verkligen behöver det :D

Hursom, vädret har vart superfint nu ett par dagar och det verkar hålla i sig. Det piggar också upp, jag längtar efter sommarstugan och lite vårpyssel. <3
Fint och bra skrivet.

Tack!!
Dagarna flyger fram nu, känns riktigt härligt och jag är enormt taggad på att se om betyget händer något när anmärkningen försvinner.
Även om jag inte tänkt tanken att söka någonting nu direkt i anslutning till att den försvinner så kan de kännas bra att den är borta och att man kan få ett litet pushande av att den försvann, men de återstår och se :D

Söndag, vi har haft otroligt fint väder i helgen och spenderat den ute i sommarstugan. Vårstädat ute och barnen har lekt, grillen har premiär eldats och lugnet från bäcken nedanför har fått hjärnan att varva ner.
Det är nu 13 dagar kvar på anmärkning och 12 arbetspass kvar till lite mer vårsemester.
Har ingenting planerat mer än att sälja allt i mitt loppisbås.
Har försökt sälja lite större grejor på marketplace nu men de går segt, så kommer troligtvis ta med även det till loppisbåset då man får ställa lite större saker på annan yta i butiken, som inte får plats i båset.

Ska gå igenom lite fler vråar här hemma, kolla varenda plagg man äger, inkl barnens kläder för och se om de är något man kan sälja som man inte vill ha / växt ur.

Jag har varit duktig och bunkrat vissa saker vid extrapris, vilket innebär att vi slipper köpa toa/hushållspapper, schampo , tvål och balsam, tvättmedel och diskmaskinstabletter de närmsta 6 månaderna iallafall. Denna utgift har jag nu räknat bort från kommande budgetar. Inget är köpt på faktura / avbetalning, utan har bara köpt lite extra vid extrapris och maxat ”Max 4 köp / hushåll”.

Nu när sommaren är på väg också så har vi stängt av elementen i stugan, vilket också kommer ge oss en mindre elräkning i stugan. Även om den inte vart så dyr innan :D många bäckar små som vi säger.

Hoppas ni alla haft en fin helg! :face3hearts:

Köpte 8 paket toapapper när det kostade 20 kr/8-pack i början av veckan. Nu är det 2 för 79 kr! Har inte behövt köpa schampo och duschgel till inflationspriser än, har fortf kvar fr innan inflationen slog till. Det gör skillnad!
Och bra jobbat som vanligt :)

Köpte 8 paket toapapper när det kostade 20 kr/8-pack i början av veckan. Nu är det 2 för 79 kr! Har inte behövt köpa schampo och duschgel till inflationspriser än, har fortf kvar fr innan inflationen slog till. Det gör skillnad!
Och bra jobbat som vanligt :)
där jag handlar brukade en grillad kyckling ofta kosta 24,95 ibland hade dom ännu billigare.
idag så kostade den 49,95kr men det var visst kampanjpris då ordinarie pris nu helt plötsligt är 79,95kr! kycklingen brukar annars vara väldigt billigt här då dom köper in direkt från slakteriet som finns alldeles i närheten

där jag handlar brukade en grillad kyckling ofta kosta 24,95 ibland hade dom ännu billigare.
idag så kostade den 49,95kr men det var visst kampanjpris då ordinarie pris nu helt plötsligt är 79,95kr! kycklingen brukar annars vara väldigt billigt här då dom köper in direkt från slakteriet som finns alldeles i närheten
Det var länge sedan jag kunde köpa grillad kyckling för 29 kr (låg på mellan 49 förut) nu som du säger har det gått upp i pris, som allt annat.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp