Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tillbaka i skuldträsket

Idag är en dålig dag, en riktigt riktigt dålig dag. Jag känner mig nedstämd och ledsen. Jag vet innerst inne att vi kämpar så jävla hårt vi bara kan, vi kommer framåt och vi gör det bra. Men ÄNDÅ... ÄNDÅ så känns det som man inte kommer någon vart.. har bara lust att skita i allt idag, usch!
Jag tog en sväng förbi lidl på vägen hem, jag köpte påskmust (5kr/flaska 1,5 liter) samt olika chips, lite salta pinnar och några kinderägg till barnen.
Mannen jobbar ikväll så jag köpte massa "onödigt" för fredagsmys med barnen. Jag har också haft i åtanke att börja plugga vid sidan av jobbet för att kunna ta CSN. Men då saknar jag 300 poäng för att göra mig behörig för CSN då jag pluggade för ett par år sedan och blev inte klar med poängen som jag fått utbetalt för. Tanken kunde ha vart att tagit CSN till att pynta av alla högkostnadslån. Tror dock att min man skulle kunna plugga, och jag skulle iofs kunna hjälpa han så vi kan få CSN via honom istället. Samtidigt känns det onödigt att höja ett lån. Men med tanke på den enormt bättre räntan än övriga skulle dessa 15.000kr / mån göra enorm jäkla skillnad för oss.

Vad tycker ni? Åsikter kring att ta CSN för att betala av annat dåligt?

Klart att det är smart. Det har jag också gjort: tagit CSN för att betala massa skit lån. CSNs ränta är den bästa. Sen betalar man inte så mycket heller när man är klar med studier.
Jag förstår hur ni tänker. Månadskostnaderna och annat. Inte dumt alls. Men:

Akta er bara när det gäller årsinkomster. Dubbelkolla alla siffror annars finns det risk att ni får ett återkrav.
Jag själv jag minns att jag har slarvat och fick en bomb på ca mer än 19k återkrav. Jag fick för mycket än jag skulle. Tror jag räknade/ fyllde i 3 månadslöner men efter skatt. Riktigt slarv och stort fel.

Fråga: 300p gymnasienivå menar du? Isf ta vilken lätt kurs som helst, intensiv på distans så du samlar dom igen innan du ansöker vid nästa tillfälle.

Jag minns när CSN räddade mig från kfm och onödiga betalningsanmärkningar. Det varven mirakel

Senast ändrad:
Klart att det är smart. Det har jag också gjort: tagit CSN för att betala massa skit lån. CSNs ränta är den bästa. Sen betalar man inte så mycket heller när man är klar med studier.
Jag förstår hur ni tänker. Månadskostnaderna och annat. Inte dumt alls. Men:

Akta er bara när det gäller årsinkomster. Dubbelkolla alla siffror annars finns det risk att ni får ett återkrav.
Jag själv jag minns att jag har slarvat och fick en bomb på ca mer än 19k återkrav. Jag fick för mycket än jag skulle. Tror jag räknade/ fyllde i 3 månadslöner men efter skatt. Riktigt slarv och stort fel.

Fråga: 300p gymnasienivå menar du? Isf ta vilken lätt kurs som helst, intensiv på distans så du samlar dom igen innan du ansöker vid nästa tillfälle
Tack för ditt svar! Ja de skulle göra enorm skillnad, tänk kunna amortera minst 10.000kr/mån EXTRA, utöver ordinarie betalningar. Det skulle göra nån otrolig skillnad för oss, tyvärr kan man ju inte ha CSN hela tiden, men de kanske vore en bra ide.

Absolut, det ska vi ha i åtanken! Lägga kanske lite högre än vi tjänar normalt sett då.

Ja men precis, 300 gymnasiepoäng. Problemet är att till kommunen vi flyttat måste man träffa en studievägledare först för att planera sin studietid och vad tanken med studierna är. De känns lite sisådär, hade gärna sluppit de och bara sökt en kurs på distans. Samtidigt när jag kollar kursutbudet på mig så har jag studerat de flesta kurser redan.. så då är det hela utbildningar / yrkesutbildningar jag måste söka, och de vill jag inte. :(

Tack för ditt svar! Ja de skulle göra enorm skillnad, tänk kunna amortera minst 10.000kr/mån EXTRA, utöver ordinarie betalningar. Det skulle göra nån otrolig skillnad för oss, tyvärr kan man ju inte ha CSN hela tiden, men de kanske vore en bra ide.

Absolut, det ska vi ha i åtanken! Lägga kanske lite högre än vi tjänar normalt sett då.

Ja men precis, 300 gymnasiepoäng. Problemet är att till kommunen vi flyttat måste man träffa en studievägledare först för att planera sin studietid och vad tanken med studierna är. De känns lite sisådär, hade gärna sluppit de och bara sökt en kurs på distans. Samtidigt när jag kollar kursutbudet på mig så har jag studerat de flesta kurser redan.. så då är det hela utbildningar / yrkesutbildningar jag måste söka, och de vill jag inte. :(

Om du inte har klarat 300p så brukar CSN vara generösa/snälla och kräva hälften, alltså 150p måste du studera.
Det där med studievägledare känner jag igen. Vilken pain in the A.

Hur är det med Samhällskunskap 2a2 B eller liknande? Alltså högre än din nivå.
Svenska 3?
Man gör så här: letar efter en utb på högskola nivå som Socionom tex. Krav är Samhälls, svenska 3 så klart. Så du argumenterar att du behöver behörighet osv. Ett exempel bara om du redan klarat de kurserna.

Fick du besked från CSN att du behöver 300p för att få nytt studiemedel?
Det finns en annan lösning också om jag får fråga vad jobbar du med

Om du inte har klarat 300p så brukar CSN vara generösa/snälla och kräva hälften, alltså 150p måste du studera.
Det där med studievägledare känner jag igen. Vilken pain in the A.

Hur är det med Samhällskunskap 2a2 B eller liknande? Alltså högre än din nivå.
Svenska 3?
Man gör så här: letar efter en utb på högskola nivå som Socionom tex. Krav är Samhälls, svenska 3 så klart. Så du argumenterar att du behöver behörighet osv. Ett exempel bara om du redan klarat de kurserna.

Fick du besked från CSN att du behöver 300p för att få nytt studiemedel?
Det finns en annan lösning också om jag får fråga vad jobbar du med
hade jag tänkt på de tidigare, hade jag kunnat ringt CSN idag och frågat exakt hur mkt poäng jag behöver komma ikapp med.

Jag har läst samhällskunskap 2b och svenska 3 redan. Så måste ha nån annan bra förklaring :facejoy:
Jag har inte fått något besked från CSN alls, utan jag har för mig de var 300 poäng som jag inte klarade, men jag får nog ringa dom på måndag och fråga så jag vet exakt.

Jag jobbar som tågklarerare :)

hade jag tänkt på de tidigare, hade jag kunnat ringt CSN idag och frågat exakt hur mkt poäng jag behöver komma ikapp med.

Jag har läst samhällskunskap 2b och svenska 3 redan. Så måste ha nån annan bra förklaring :facejoy:
Jag har inte fått något besked från CSN alls, utan jag har för mig de var 300 poäng som jag inte klarade, men jag får nog ringa dom på måndag och fråga så jag vet exakt.

Jag jobbar som tågklarerare :)

Det blir möjligtvis 150p.
Finns en annan väg än de yrkes utb: yrkeshögskola nivå. Bra alternativ också om man är typ trött på sitt nuvarande jobb haha. Eller varför inte ha den som extra jobb på framtiden. Det finns många spännande YH utbildningar , på distans via zoom, teams mm.

Tänk så här: om CSN bekräftar att du behöver 150p dvs 7,5 v heltidsstudier.
Om du kanske hitta en intressant YH utbildning (det går att ansöka nu) och blir antagen. De flesta börjar i augusti, så om du klarar en eller två kurser som motsvarar ca 35 p YH nivå då frågar du skolan om ett intyg och skicka det till CSN med en ny ansökan för att få studiemedel igen fr.o.m. den dagen du klarade 7,5v heltidsstudier.

Ett annat alternativ: enstaka kurser högskolenivå på distans som du kanske kommer behöva på framtiden
Hoppas du hänger med jag är så hungrig nu :D

Det bästa är ett extra jobb istället för att fortsätta låna men jag förstår, barn, jobb osv

Senast ändrad:
Det blir möjligtvis 150p.
Finns en annan väg än de yrkes utb: yrkeshögskola nivå. Bra alternativ också om man är typ trött på sitt nuvarande jobb haha. Eller varför inte ha den som extra jobb på framtiden. Det finns många spännande YH utbildningar , på distans via zoom, teams mm.

Tänk så här: om CSN bekräftar att du behöver 150p dvs 7,5 v heltidsstudier.
Om du kanske hitta en intressant YH utbildning (det går att ansöka nu) och blir antagen. De flesta börjar i augusti, så om du klarar en eller två kurser som motsvarar ca 35 p YH nivå då frågar du skolan om ett intyg och skicka det till CSN med en ny ansökan för att få studiemedel igen fr.o.m. den dagen du klarade 7,5v heltidsstudier.

Ett annat alternativ: enstaka kurser högskolenivå på distans som du kanske kommer behöva på framtiden
Hoppas du hänger med jag är så hungrig nu :D

Det bästa är ett extra jobb istället för att fortsätta låna men jag förstår, barn, jobb osv
Jag hänger helt med! :D jag tänker i första hand att jag ska kontakta CSN på måndag, få bekräftat där hur mycket som saknas så ska jag försöka klura ut en bra plan. Som du säger är väl extra jobb det bästa, men jag jobbar redan 100 %, skift dessutom. Dag / kväll / natt och var tredje helg, dessutom lite övertid ibland. Skulle inte klara av och ha ett jobb till heller, med en 1 åring samt 5 åring, hinner inte :facejoy:
Därför tänkte jag på lite studier jag kan göra nån timma innan kvällsjobb o liknande.

Ta och läs på om fribeloppet, alltså hur mycket du får tjäna innan du kan bli återbetalningsskyldig sedan kan du räkna på hur mycket du tjänar på att plugga gentemot att jobba eller vise versa. Har ej läst så noga i tråden men känslan jag får är att du hoppas kunna plugga på heltid och få fullt studielån + bidrag samtidigt som du avser att jobba typ heltid fast det lär ej gå p.g.a. fribeloppsgränserna.

Ta och läs på om fribeloppet, alltså hur mycket du får tjäna innan du kan bli återbetalningsskyldig sedan kan du räkna på hur mycket du tjänar på att plugga gentemot att jobba eller vise versa. Har ej läst så noga i tråden men känslan jag får är att du hoppas kunna plugga på heltid och få fullt studielån + bidrag samtidigt som du avser att jobba typ heltid fast det lär ej gå p.g.a. fribeloppsgränserna.

Ja exakt! Ska läsa på :folded: :folded: Tanken är att kunna få så mkt studiemedel som möjligt :)

Ja exakt! Ska läsa på :folded: :folded: Tanken är att kunna få så mkt studiemedel som möjligt :)
Fixar du poängen du saknar så lär du få studiemedel förutsatt att du har veckor kvar att använda, om du loggar in på CSN bör det framgå hur många veckor du har kvar på gymnasial och högskolenivå att använda. På länken jag bifogade så framgår det hur mycket du får tjäna innan du slår i taket vilket varierar beroende på hur många veckor med lån + bidrag man tar ut varje termin.

Fixar du poängen du saknar så lär du få studiemedel förutsatt att du har veckor kvar att använda, om du loggar in på CSN bör det framgå hur många veckor du har kvar på gymnasial och högskolenivå att använda. På länken jag bifogade så framgår det hur mycket du får tjäna innan du slår i taket vilket varierar beroende på hur många veckor med lån + bidrag man tar ut varje termin.
Absolut. Har veckor kvar att nyttja. Men de verkar inte som man får tjäna jättemycket för att nå taket, tyvärr

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp