Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tele2 tog en kreditupplysning på mig

Hej,
Jag var i kontakt med tele2 idag och skulle hjälpa morsan med att skaffa ny abonnemang och frågade ifall de hade några erbjudanden. Tele2 säger då att det finns ett bra erbjudande till din mamma om hon är intresserad och då svarar jag ja och min mamma bredvid är också intresserad. Jag uppger min mammas personnummer till tele2 och vad hon heter förr och efternamn och 1 min efter ser jag att en kreditupplysning tagits på mig? Jag har realtid notifikationer ifrån bisnode. Han ber om ursäkt och säger att han slog fel personnummer slog min istället för hennes? Jag blev förbannad och bad honom ta bort denna omgående! Enligt kreditupplysningslagen så får man inte ta en kreditupplysning på en person utan legitimt behov?

Du tycker alltså att det är OK att de tar en kreditupplysning på din mamma, som (enligt vad jag förstår) inte har pratat med Tele2, men du blir upprörd över att de tar en på dig, som ringer till dem och vill prata abonnemang?

Du kan ju ändå inte teckna abonnemang i din mammas namn, så vad har hon för glädje av att du ringer?

Du tycker alltså att det är OK att de tar en kreditupplysning på din mamma, som (enligt vad jag förstår) inte har pratat med Tele2, men du blir upprörd över att de tar en på dig, som ringer till dem och vill prata abonnemang?

Du kan ju ändå inte teckna abonnemang i din mammas namn, så vad har hon för glädje av att du ringer?
Jag har ringt comviq och HJÄLPT min mamma åtskilliga ggr. Hon är inte kunnig och ogillar risken att bli lurad av säljare. Så det är inget konstigt med att ringa för nån annan alls. Det hon fått göra är att godkänna med bankID och sagt ja i telefon typ.

Det är absolut okej att dem tar en kreditupplysning på min mamma då det är hon som ska köpa tjänsten? :thinking: Sedan satt min mamma bredvid mig under hela samtalet med tele2. Varför jag pratade är för att jag är mer kunnigare än vad min morsa är.
Nu handlar detta om att tele2 tog en kreditupplysning på mig av misstag fast dom egentligen skulle ta detta på henne.

Inget konstigt att hjälpa mamma. Varför skulle de vara ok att de tar upplysning på honom om han inte ska ha abonnemanget?
Har också hjälpt föräldrar flera gånger utan problem. De räcker bara att de sitter bredvid och säger bara ja i telefonen för att bekräfta att dom är där.

Det är absolut okej att dem tar en kreditupplysning på min mamma då det är hon som ska köpa tjänsten? :thinking: Sedan satt min mamma bredvid mig under hela samtalet med tele2. Varför jag pratade är för att jag är mer kunnigare än vad min morsa är.
Nu handlar detta om att tele2 tog en kreditupplysning på mig av misstag fast dom egentligen skulle ta detta på henne.

Jag undrar hur dom överhuvudtaget hittade ditt personnummer i det där sammanhanget.

Jag undrar hur dom överhuvudtaget hittade ditt personnummer i det där sammanhanget.
När man ringer till Tele2 så identifierar man sig med bank id och för att göra detta så måste du skriva in ditt personnummer. Istället för att använda min mammas som jag nämnde till honom i telefon så råkade han använde mitt och bad om ursäkt osv. Han har iaf skickat iväg ett mejl till bisnode om att återkalla kreditupplysningen.

Då var det ju inte ens lite konstigt att det blev som det blev..

Jag jobbar inom koncernen och vi har rutiner för detta. Du behöver kontakta kreditbedömningen så kommer du att få hjälp med att ta bort upplysningen. Ha en trevlig påsk!

Då var det ju inte ens lite konstigt att det blev som det blev..
Men hur kan man använda någons personnummer utan ens tillstånd och sedan ta en kreditupplysning på den när man inte vill köpa något? Utan jag sa tydligt att det är min mamma och jag uppgav min mammas personnummer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp