Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Swedbank igång igen - ska granska mitt konto.

Hej,

Swedbank har skickat en enorm mängd dokument att fylla i.

Det är 250 000 i swish ifrån mitt sambos nummer som ska redovisas över cirka ett år. När hon får sin lön swishar hon mig, sen betalar jag hyra barnomsorg osv.
Det är ca 15.000 i insättningar på bankomat som är julklappar till barnen som jag sedermera satt in - köpt aktier för i Investor (pengar av mormor morfar)
Det är också en större engångsbetalning till Kronofogden.

Sen lite annat också. Fick sjukt nog 2-3 veckor på mig att besvara allt detta men är utomlands. Således har jag 3 frågor.

1: Vad händer om jag skiter i att fylla i detta nu? Man måste göra det "för hand" och jag är utomlands, får jag ytterligare en vecka/påminnelse på mig eller stängd kontot ner automatiskt? Är ju utomlands så vore minst sagt knepigt om det stängs ner.

2: Med skuldsanering - vart kan jag öppna ett nytt lönekonto?

3 : Hur jävla detaljerad och noggran måste jag vara? Behöver jag skriva att min sambo är lärare, vilken skola hon jobbar på och allt sådant också?

Jag har alltid fyllt i dom där och svarat på alla frågor i tur och ordning. Nu är det några år sen sist jag fick denna granskning, men har dock aldrig behövt göra det för hand - Det har jag tidigare år kunnat göra på internetbanken digitalt (inloggad via hemsidan inte app) med bifogat dokument bara.

Hur noga dom är med att faktiskt granska svaren vet jag inte. Dom är mest noga att få in godtagbara svar tror jag, inte att sen fortsätta gräva i detaljer.

Jag har bara fått komplettering en gång (men det var typ 2018 och då hade jag sjukligt många speltranskationer) och då har jag inte alltid vart jättetydlig (speciellt så var jag inte tydlig i svaren covidåret när jag handlade med crypto, men blev inget mer det året)
Efter man kokat över och ett antal svordommar senare artigt och välformulerat skickat in alla svaren så har det bara varit knäpptyst efteråt från Swedbank, om det är godkänt, även om man påminner dom och frågar hur det går en vecka senare så får man aldrig något svar (i min erfarenhet).

Det man ska undvika är förmdoligen att inte svara innan deadline. Då är det bättre att fråga om mer tid. Det man ser att folk får sina konto avstängda misstänker jag oftast beror på att man inte svarar på dessa frågor i tid och då klipper dom kontot

Nästan alla bank går att öppna konto hos även vid sanering. Jag öppnade hos skandiabanken för 2 dagar sedan och det gick bra, dock nekades jag fysisk bankkort men fick online bankkort vilket var bättre tycker jag. Men några har öppnat hos ICA banken, Nordea och handelsbanken och det gick bra. Öppna ett konto redan idag för säkerhets skull. Har aldrig tyckt om Swedbank och kommer aldrig att öppna där!

@Terry_
Jag vet intte om det har ngn som helst betydelse men jag har aldrig behövt fylla i dessa dokument med den stora (?) skillnaden att vi gör "alla" överföringar direkt via intenetbanken (Swedmank) och endast småbelopp (<5000Sek) via Swish.

Dock nekades jag fysisk bankkort men fick online bankkort vilket var bättre tycker jag.
Detta är så märkligt haha. Förstår inte alls vad det handlar om att man får digitalt med inte fysiskt.

Jag använder väll mitt fysiska bankkort någon enstaka gång per år - brukar inte ens ha med mig det. Kör alltid med Apple Pay

Men jag förstår mig inte på varför man får ha ett digitalt bankkort men inte fysiskt bankkort. Är dom rädd att man inte kan betala kortavgiften (på 39kr)?, eller är det dom typ 5 ställen i sverige där pengarna dras någon dag i efterhand dom är rädd för att det blir övertrasserad med 30kr? Tycker kreditrisken att ha ett debitkort är så löjligt låg att det är näst intill patetiskt, men ändå nekas man vid kreditupplysning att få ett fysiskt debitkort hos många banker.

Senast ändrad:
Detta är så märkligt haha. Förstår inte alls vad det handlar om att man får digitalt med inte fysiskt.

Jag använder väll mitt fysiska bankkort någon enstaka gång per år - brukar inte ens ha med mig det. Kör alltid med Apple Pay

Men jag förstår mig inte på varför man får ha ett digitalt bankkort men inte fysiskt bankkort. Är dom rätt att man inte kan betala kortavgiften (på 39kr)?, eller är det dom typ 5 ställen i sverige där pengarna dras någon dag i efterhand dom är rädd för att det blir övertrasserad med 30kr? Tycker kreditrisken att ha ett debitkort är så löjligt låg att det är näst intill patetiskt, men ändå nekas man vid kreditupplysning att få ett fysiskt debitkort hos många banker.
Eller hur haha trots att jag pratade med henne om det men förstår fortfarande inte varför jag nekades! Använder sällan fysiskt kort då jag betalar med Google pay.

Det är sånt här som skrämmer mig med Swedbank.
Om och om igen läser man att Swedbank gör såhär. Får man inte lov att swisha / ta emot swish till/från familj och vänner? Får man inte lov att sätta in kontanter? Det är ju helt vansinnigt.
Peppar peppar, men jag brukar sätta in lite kontanter vissa månader, och varje månad swishar jag familjemedlemmar. Hittills ingenting, på många år men man blir ju paranoid.

Hej,

Det är 250 000 i swish ifrån mitt sambos nummer som ska redovisas över cirka ett år. När hon får sin lön swishar hon mig, sen betalar jag hyra barnomsorg osv.
Det är ca 15.000 i insättningar på bankomat som är julklappar till barnen som jag sedermera satt in - köpt aktier för i Investor (pengar av mormor morfar)

Sen lite annat också. Fick sjukt nog 2-3 veckor på mig att besvara allt detta men är utomlands. Således har jag 3 frågor.

1: Vad händer om jag skiter i att fylla i detta nu? Man måste göra det "för hand" och jag är utomlands, får jag ytterligare en vecka/påminnelse på mig eller stängd kontot ner automatiskt? Är ju utomlands så vore minst sagt knepigt om det stängs ner.

3 : Hur jävla detaljerad och noggran måste jag vara? Behöver jag skriva att min sambo är lärare, vilken skola hon jobbar på och allt sådant också?
En fråga, har detta hänt dig innan?
Jag la märke till att du skrev ”igång igen.”
Jag har haft Swedbank i över 10 år, och swishar regelbundet familjen, tar emot swish och sätter in kontanter ibland, och hittills har det inte hänt mig, som jag skrev ovan, men för varje gång man läser om Swedbank sitter man och funderar på att byta bank innan detta sker en själv.
Jag tänkte vänta tills nästa år när skuldsaneringen är klar för att byta bank, men efter att ha läst ditt inlägg, och även läst Swedbanks omdöme på blandannat Trustpilot så vet jag fan inte om man vågar vänta tills nästa år.

Senast ändrad:
Hej,

1. Ingen aning

2. Överallt, enda anledningen för en bank att neka dig är om du inte varit bra mot dem tidigare. Men ansöker du i en helt ny bank som du aldrig haft något att göra med så får dem inte neka dig idag.

3. Vet inte hur frågorna är formulerade, men kanske?

Jag misstänker att dem vill veta pengarnas ursprung, tex engångsbetalningen till KFM?

Alltså dom vill veta allting.

Dom har t.e.x. reagerat på att jag totalt under 12 månader satt in typ totalt 7 000 kronor i kontanter som barnen fick utav sina morföräldrar i julklapp och födelsedag ( 3500 per barn ).

Jag måste inte bara förklara vad det är för pengar utan även hur pengarna har kommit till - alltså hur morföräldrarna tjänar pengar.

Dom frågade även om en överföring på 2700 som jag fick tillbaka för en jacka som var för liten, det är på den nivån.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp