Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

SVT om SMS-lånen: 160 personer om dagen hamnar hos kronofogden

Nej, det är en viktigt avgörande skillnad kan jag säga dig. Vad tror du resultatet varit av fria oreglerade marknader i dessa frågor och att man kunnat handla sprit och spel på kredit rakt av hos ett 50-tal oseriösa aktörer med ockerräntor? Det är livsavgörande att det inte är på det sättet.

På samma sätt borde absolut dom 50-talet sms-lånebolag centreras till en sambandssida som drivs av ansvarig myndighet. Där kan kunden få knappa in sitt personnummer och sedan välja ett lån och bolag själv i en lista, med kanske en gräns på max 2 eller 3 sms-lån per period. Med räntetak.

Det är såklart inte sms-lånebolagen intresserade av, det skulle innebära oerhört mycket färre lån nämligen och mycket mindre pengar in så dom flesta om inte alla skulle därmed lägga ned verksamheten.

Sen skulle jag personligen aldrig någonsin hänvisa till vare sig S eller M, så sjukt oseriösa partier som aldrig tar tag i frågor, särskilt inte svåra eller politiskt inkorrekta frågor. Dom har haft chansen att förändra sådana här saker så många gånger men gör det aldrig, ändå ger alla puckon dom nya chanser gång på gång på gång på gång. Jag skulle i och för sig aldrig använda ordet "hen" heller bara för att äckelmedia tutat i mig det.

Jag tror vi får lämna den här diskussionen nu, du får en länk till bevis att politiker visst driver frågan och kontrar med att socialdemokraterna är ett oseriöst parti?

...men tänk jag anade att du skulle bli provocerad av ett välplacerat hen.

Skulle tro de flesta här är ute på tunn is OCH lever på marginalen. Att spara istället för att försöka betala tillbaka skulder är väl ändå ett ganska dumt råd? Känner mig lite träffad här, kanske menar du någon annan, men att vi är två i hushållet innebär inte två inkomster. Att "rädda" en "situation" som du lite hånfullt uttrycker det har i vårat fall handlat om att undvika hamna hos kronofogden för att vår helt plötsligt enda inkomstkälla inte räckt till. Men vi skulle kanske sparat lite istället?

Poängen i mitt tidigare svar är att om par/singlar m.fl har en "spartradition" och kan skapa en buffert, så slipper man dessa lån överhuvudtaget. Klart man ska beta av skulder men inte genom att ta nya lån. Jag lovar dig att det är en kortsiktig räddning men katastrof i längden.

Tänk om alla kunde inse värdet av att spara istället för att låna

Är du med?

Poängen i mitt tidigare svar är att om par/singlar m.fl har en "spartradition" och kan skapa en buffert, så slipper man dessa lån överhuvudtaget. Klart man ska beta av skulder men inte genom att ta nya lån. Jag lovar dig att det är en kortsiktig räddning men katastrof i längden.

Tänk om alla kunde inse värdet av att spara istället för att låna

Är du med?

Nå, det är ju riktigt, men i vårat fall försvann det sparade kapitalet innan situationen vändes (vi var ganska unga och hade inte kommit så långt). Sedan dess, i tolv år, har det handlat om att hålla sig ovanför ytan...

Jag tror vi får lämna den här diskussionen nu, du får en länk till bevis att politiker visst driver frågan och kontrar med att socialdemokraterna är ett oseriöst parti?

...men tänk jag anade att du skulle bli provocerad av ett välplacerat hen.

Partierna du hänvisar till har haft makten i 100 år utan att ett skit hänt och man är snarare skapare av att många problem tillkommit. Man förtjänar inget som helst förtroende. Att man nu senaste dagarna nämnt lite i frågan är ju direkt oseriöst och visar vilket populistiskt skitparti vi talar om. Att folk ger såna partier förtroendet om och om igen är ju bara för sorgligt. Om man förstört så mycket, misslyckats så länge... Vad talar då för att man ska lyckas framöver eller förstå sina misstag? Det är sällan en bra idé att ge någon som med politiska motiv förorsakat en situation nya möjligheter i tron att dom ska göra annorlunda nästa gång.

Det finns inga välplacerade tramsord som det överhuvudtaget.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp