Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

SVT om SMS-lånen: 160 personer om dagen hamnar hos kronofogden

Om man är av åsikten att SMS-lån borde förbjudas helt och hållet är man nog på fel forum med tanke på att forumet finansieras av provision på lån (eller?)

Om man är av åsikten att SMS-lån borde förbjudas helt och hållet är man nog på fel forum med tanke på att forumet finansieras av provision på lån (eller?)

Lån ska få existera. Det är inte det vi menar. Problemet är snabblån som betalas ut utan nästan några som helst krav. Har man 10 sådana lån är det ganska kört, med tanke på att många av dessa lån måste betalas i sin helhet efter endast 30 dagar.

Kan inget annats än skratta åt er på mesdelande lån blaha blaha.
Självklart så finns det inga fakta som stämmer när det gäller alla smslåbegivare.alla andra har fel ni har alltid rätt.
Jag tog lån hos er för några år sedan.vet du vilken hemsk historik jag hadde.inkasso andra smslån skulder m.m fick lån hur lätt som hellst.
Smslån kom ut för att ge oss med sämre chanser lika stor rätt att få lån som alla andra.man kan ta 20 smslån utan problem.
Vi är över 500000 i sverige mes skuldproblem.de flesta tar smslån för man vet hur lätt det är få lån..fattiga barnfamiljer.sjukskrivna.låginkomstagare.
Det är 29000 om inte fler som är fasst i träsket.är själv hos kronofgden pga smslån.de går inte betala tillbaka.1 lån räcker för sabba hela ekonomin.så man ska vara höginkomstagare för att klara dessa lån.
Inse att problemen finns och är kolosalt värre än vad man kan tro.
Ja det är klart man låter det gå till kfm för man får ingen avb plan på smslå n.helt omöjligt få avb gäller i stort alla lånegivare.nej fort till kfm ska det gå.
Stoppa smslån eller se till att göea som andra banker ge human avb på lånen.

Är jag alltså ensam om uppfattningen att SMS-lån kan reda ut en jobbig situation? Jag och min sambo har tagit ett antal SMS-lån, men aldrig fler än ett samtidigt. Någon gång har vi tagit ett för att betala det andra, men i slutändan har vi rett ut det.

Vi levde för några år sedan verkligen på marginalen och en oväntad utgift på några tusenlappar kunde vara förödande. SMS-lånen lät oss "planera" dessa extra utgifter (nya vinterdäck, veterinärkostnader etc) så att vi genom lån kunde betala en "bättre" månad, eller dela upp på ett par betalningar (via Ferratum).

Det ni andra pratar om är att missbruka krediter och det verkar heller inte som om ni anser att någon del av problemet har med bristen på personligt ansvar att göra heller? Eller tar jag fel? Långivarna måste verkligen bli bättre på kreditbedömningen, men tar man 20 lån (eller 50) på en och samma gång är det ju något annat det handlar om.

Senast ändrad:
Turnaround: Det funkade för er. Men jag och många jag känner har det tufft just nu pga dessa lån. Visst, vi blev inte påtvingade dessa lån. Men hade dessa lån inte existerat så är jag ganska säker på att en majoritet av de som har ekonomiska bekymmer idag, haft en lättare vardag. Räntorna är skyhöga! Vi blir rånade på våra löner varje månad!

Blunda inte för statistiken. KFM kommer med nya rapporter varje år om att det är tufft för en stor del av Sveriges befolkning.

Om dessa lån hade hjälpt mig men förstört för 2 andra familjer. Ja, då vill jag absolut inte vara egoistisk och vara för att dessa lån ska få finnas kvar. Har man inte pengar så har man inte det. Alternativet ska inte vara att ta en massa snabblån som man inte kan betala tillbaka.

Man ska inte jämföra banklån med dessa sketna snabblån.

Turnaround: Det funkade för er. Men jag och många jag känner har det tufft just nu pga dessa lån. Visst, vi blev inte påtvingade dessa lån. Men hade dessa lån inte existerat så är jag ganska säker på att en majoritet av de som har ekonomiska bekymmer idag, haft en lättare vardag. Räntorna är skyhöga! Vi blir rånade på våra löner varje månad!

Blunda inte för statistiken. KFM kommer med nya rapporter varje år om att det är tufft för en stor del av Sveriges befolkning.

Om dessa lån hade hjälpt mig men förstört för 2 andra familjer. Ja, då vill jag absolut inte vara egoistisk och vara för att dessa lån ska få finnas kvar. Har man inte pengar så har man inte det. Alternativet ska inte vara att ta en massa snabblån som man inte kan betala tillbaka.

Man ska inte jämföra banklån med dessa sketna snabblån.

Missförstå mig inte, vi blir också rånade varje månad. Räntor och amorteringar äter upp 14000 av lönen varje månad, men det är inte smslånens fel, utan kreditkort och lån från "mellansegmentets" aktörer som Cash2you/Nettofinans (som tjänar grova pengar på oss).

Återigen vill jag dra parallellen till Systembolaget. Fungerar din mening där? "Om dessa alkoholhaltiga drycker hade kunnat hanteras av mig men förstört för 2 andra familjer. Ja, då vill jag absolut inte vara egoistisk och vara för att dessa alkoholhaltiga drycker ska få finnas kvar." Är inte det samma sak? Personligt ansvar?

Det är väl ändå inte så att man tar 10 SMS-lån och upptäcker nästa månad att man inte hade råd att betala tillbaka över 30 000 på ett bräde?

Senast ändrad:
Man kan lätta komma upp i flertalet smslån om man inte kan betala det första.pga avgifterna som läggs på.månaden efter tar man nytt lån för att betala nästa och sen tar man nytt igen men denna gången högre belopp eftersom extra avgiften ökar.ekorrhjulet heter det.
För mig som jag trodde hadde bra ekonomi då tog ett lån pga en utgift kämpade jag med i över halvår att betala tillbaka.
Man har ett ansvar absoult.har man inte dålig ekonomi tar man inte dessa lån.alla med dålig ekonomi som inte får vardagen att gå runt tar dessa lån för att rädda situationen.och man vet att man får lånen.

Sen om man väljer ta smslån för att kunna köpa saker och då sätta sig i skuld ja då får man skylla sig lite själv.men blir man arbetslös sjukskriven eller på annat sätt utsätts för ekonomiskt bakslag som man inte kan råda över det är liksom inget man kan bestämma över ja då gör man allt för att rädda räkningarna.jag själv blev omplaserad på jobbet som jag inte ville men hadde inget val.lönen sjönk med par tusen men jar har ju fortfarande samma hyra samma räkningar ja vad gör jag då jo tar smslån på smslå för att rädda boendet elen allt.
Detta är ett hett ämne.men ändå kan jag tycka att ja smslånen ska bort om de inte kan se över sina avbplaner. för smslånegivare är de första att skicka till kfm utan en chans att få komma överens om avb fasst man VILL betala.man bönar och ber att FÅ betala men summan på 300 är för lite herregud.inga summor godkänns.
Har själv utmätning och smslån var de första att åka till kfm andra kreditgivare och banker ville hjälpa med avb planer o det var jättebra tills jag kontaktade smslåbegivarna och de vill ha avb på 1500-2000 kr beroende på summan man lånat.
Nej så efter några år av kämpande så släppte jag allt till kfm och nu har jag ju t om pengar över.
Nej kan man kan sitta här och berätta om sina anledningar men i det hela kan man se att alla tar smslån för att rädda sin situation.

Missförstå mig inte, vi blir också rånade varje månad. Räntor och amorteringar äter upp 14000 av lönen varje månad, men det är inte smslånens fel, utan kreditkort och lån från "mellansegmentets" aktörer som Cash2you/Nettofinans (som tjänar grova pengar på oss).

Återigen vill jag dra parallellen till Systembolaget. Fungerar din mening där? "Om dessa alkoholhaltiga drycker hade kunnat hanteras av mig men förstört för 2 andra familjer. Ja, då vill jag absolut inte vara egoistisk och vara för att dessa alkoholhaltiga drycker ska få finnas kvar." Är inte det samma sak? Personligt ansvar?

Det är väl ändå inte så att man tar 10 SMS-lån och upptäcker nästa månad att man inte hade råd att betala tillbaka över 30 000 på ett bräde?

Det är inte övervägda och hälsosamma beslut som ligger bakom om man tar ett tiotal lån som man inte kan betala tillbaka. Därtill går ju pengarna till någonting, alltså finns det för en stor andel ett beroende eller ett missbruk bakomliggande, som beror på psykiska faktorer i många fall. Så felet kan inte läggas på alla dessa personer enbart. Bolag som är seriösa bör göra vad dom kan för att dels arbeta förebyggande mot detta som jag beskrivit i tidigare inlägg, sen försöka hjälpa dom som det gått snett för, inte bestraffa dom. Man kan exempelvis nöja sig med kapitalbeloppet, försöka kommunicera om detta under en längre tid, kanske förslagsvis ett halvår, med öppna betalningsmöjligheter på så lågt belopp som någonsin är möjligt (kapitalbelopp och vissa avgifter) så bägge parter blir av med denna historik snabbast möjligt vilket bägge parter rimligtvis vinner på om man har seriösa intentioner. Då skulle man kunna få igen många lån på beloppen man faktiskt lånat ut och kanske en mindre summa utöver det. Man borde till och med i gott syfte och som goodwill kunna efterskänka vissa avgifter när man inser skadan som skett och att man haft en icke fungerande verksamhetsmodell. Man borde kunna göra någonting, man får då även igen sina pengar snabbare istället för kanske aldrig. Det är man inte intresserade av, man gör som sagt ingenting för dom som hamnat i svåra skulder på grund av sms-lånen. Det är ansvarslöst och odugligt och det ska dom få höra också!

Utöver det tar man oftast inte flera lån på en gång. Man börjar oftast med ett, sen blir det ett till när man inte kan betala tillbaka. Sen lånar man om och det blir ett till. Då är det fortfarande en relativt oskyldig summa på några tusen. Sen fortsätter det på samma sätt och en dag inser man att det inte håller längre. Redan då bör man helst släppa allt till KFM om ingen annan lösning finns. Det drar sig dom flesta för att göra, utan man fortsätter i spåret man inlett. Den relativt lilla summan har nu växt och man täcker gamla lån om och om igen, plötsligt har man 20 sms-lån och har panik över skulder på kanske uppåt 100.000:-, man är desperat och fortsätter ett tag till innan man helt enkelt inte kan betala längre och allt hamnar hos Kronofogden med ofta tiotals betalningsanmärkningar. Det är så det går till, inte något annat. Grundsumman det börjat med kan vara helt oskyldig på ett par tusen kronor, vägen efter kan orsaka sådan enorm skada att det blir hundratusentals kronor. Det faktiskt lånade beloppet vid skulder på över 100.000:- hos Kronofogden är förmodligen under hälften av summan. Så jävla illa och hemskt är det!

Tycker du Ladbrokes och Bet365 ska göra reklam och skriva på spelberoende-sidor? Här kryllar det uppenbart av folk med stora skulder hos Kronofogden och ännu fler som desperat försöker hålla det flytande med 50-talet lån aktiva som dom lånar om, vilket är ett vansinne dels för den egna hälsan, tiden det tar och att skulderna förvärras än mer av detta. Detta uppmuntras ju av dessa bolag, även om dom ibland skriver motsatsen, affärsidén går ju ut på just att folk ska ta nya lån, gärna snabbt och direkt när man betalat tillbaka och får ett nytt erbjudande.

Blunda inte för verkligheten, siffrorna och skulderna talar för sig själva.

Senast ändrad:
Det slutar ofta i en nästan ideologisk debatt. Antingen tycker man liberalt och att "individen" själv får stå för sina handlingar och att staten m.m ska hålla tassarna borta från friheten att "välja själv". Därav argument likt: Man får väl skylla sig själv om man tagit dessa lån eller det borde finnas denna möjlighet om jag så vill det. Eller så har man den mer kollektiva synen på det hela att det är samhällets/statens uppgift att värna om sina medborgare och därmed "strypa" sms lånen, för att de bevisligen orsakar svårigheter för en stor andel människor.

Personligen anser jag att de borde förbjudas, av den anledningen att det är några enskilda personer som blir snuskigt rika på att mjölka en grupp i samhället som inte får lån nån annan stans och att en stor del av dessa sedan hamnar i betalningssvårigheter.

Den verkliga "boven" är dock UC som sätter en betalningsanmärkning i 3 ÅR !!!! oavsett om personen betalt skulden. Det är oerhört hårt straff. Knäppt exempel men med tanke på att hyra bil, skaffa olika abonnemang, lägenhet m.m...så kommer du "lindrigare" undan om du gjort 3 mån på fängelset för misshandel än om du missat betala en räkning.

Jag är på intet sätt övertygad åt något håll, mer än att det fungerat och hjälpt oss med SMS-lån de gånger det krisat.

Däremot tycker jag det är märkligt att det är just den här företeelsen som man vill förbjuda. Är det för att den är såpass ny?

Vi förbjuder inte sprit trots att alkohol förstör liv.
Vi förbjuder inte spel trots att folk blir beroende och spelar bort allt och mer där till.
Vi förbjuder inte snabbmat trots att vi blir allt fetare.
Vi förbjuder inte socker trots att det leder till sjukdomar.
Vi förbjuder inte bensin eller företag att pumpa ut vissa gifter trots att det förpestar miljön.

Ja, jag tror min poäng går fram.

Det viktigaste tror jag är att man styr upp kreditkontrollen bättre så att det inte blir möjligt att gå till alla aktörer på en gång.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp