Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Sviken av en vän

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Måste skriva av mig. Jag har en en vän som jag känt i 3 år och relationen har varit ganska bra. För några dagar sen så frågade han mig om jag kunde hjälpa han med att ansöka om ett lån då han ska resa och har inte så stor resekassa och ville egentligen bara låna några tusen.

anledningen varför han behöver hjälp med att ansöka är för att han har sjukt dålig svenska.
Så jag översätter egentligen bara och går vidare i stegen.

jag frågade han hur mycket behöver du?
Inte så jätte mycket kanske 5000-10 000 Max.

kan jag få dom idag? Jag sa men ja det kan du nog få beroende på vilket snabblån vi väljer.

innan vi gjorde ansökan så frågade jag honom om han har några problem med att vi ansöker om ett högre belopp då jag också behöver lite så splittar vi på månadskostnaden?

ja säger han och då ansökte jag om 25k på ferratum istället för dom 10
Som han ville ha i början.

lånet är godkänt och betalas ut inom 15 min.

det är nu som det blir lite tokigt.

jag ringer han och säger nu så ska pengarna ha kommit. Han kollar sin bank och mycket riktigt så har pengarna kommit. Då så kommer 100 ursäkter om varför han inte kan skicka och bla bla bla och jag sa men du sa ju okej och vi kom överens.
Du vet ju att jag har lite knapert..

nu har han duckat mig i 1 dag och de klart jag avslutar vänskapen men Fyfan. Vad hade ni gjort?

Hej!
Måste skriva av mig. Jag har en en vän som jag känt i 3 år och relationen har varit ganska bra. För några dagar sen så frågade han mig om jag kunde hjälpa han med att ansöka om ett lån då han ska resa och har inte så stor resekassa och ville egentligen bara låna några tusen.

anledningen varför han behöver hjälp med att ansöka är för att han har sjukt dålig svenska.
Så jag översätter egentligen bara och går vidare i stegen.

jag frågade han hur mycket behöver du?
Inte så jätte mycket kanske 5000-10 000 Max.

kan jag få dom idag? Jag sa men ja det kan du nog få beroende på vilket snabblån vi väljer.

innan vi gjorde ansökan så frågade jag honom om han har några problem med att vi ansöker om ett högre belopp då jag också behöver lite så splittar vi på månadskostnaden?

ja säger han och då ansökte jag om 25k på ferratum istället för dom 10
Som han ville ha i början.

lånet är godkänt och betalas ut inom 15 min.

det är nu som det blir lite tokigt.

jag ringer han och säger nu så ska pengarna ha kommit. Han kollar sin bank och mycket riktigt så har pengarna kommit. Då så kommer 100 ursäkter om varför han inte kan skicka och bla bla bla och jag sa men du sa ju okej och vi kom överens.
Du vet ju att jag har lite knapert..

nu har han duckat mig i 1 dag och de klart jag avslutar vänskapen men Fyfan. Vad hade ni gjort?
Har ni upprättat någon typ av avtal?
Om inte, släpp det och gå vidare, hur du vill hantera vänskapen är väl svårare att besvara utifrån så lite fakta.

Står han själv på ansökan eller är du medsökande?
Förutom den genialiska idéen att låna till en reskassa så behövde han säkerligen pengarna till annat.
Eller så litade han inte på dig helt enkelt.
Hela upplägget är bäddat för krångel.
Bara att gå vidare.

Har ni upprättat någon typ av avtal?
Om inte, släpp det och gå vidare, hur du vill hantera vänskapen är väl svårare att besvara utifrån så lite fakta.
Nej tyvärr inte men man blir bara så sjukt förvånad om hur människor förändras så fort pengar kommer in i bilden! Jag har typ bara vart till hjälp för den här killen så chockad att man sabbar en vänskap för 15k…. -.-

Står han själv på ansökan eller är du medsökande?
Förutom den genialiska idéen att låna till en reskassa så behövde han säkerligen pengarna till annat.
Eller så litade han inte på dig helt enkelt.
Hela upplägget är bäddat för krångel.
Bara att gå vidare.
Ja han står själv.. ja det förstår jag med. En till detalj. Vi har ett lån ihop så det där med inte lita på köper jag inte utan nu är det tvärtom!

Man skall aldrig (eller åtminstone undvika) blanda affärer och pengarutbyte med släkt och vänner. (föräldrar undantagen)

Nej tyvärr inte men man blir bara så sjukt förvånad om hur människor förändras så fort pengar kommer in i bilden! Jag har typ bara vart till hjälp för den här killen så chockad att man sabbar en vänskap för 15k…. -.-
Det är ju du som sabbar vänskapen?
”nu har han duckat mig i 1 dag och de klart jag avslutar vänskapen men Fyfan”

Om du behöver lån, ta eget lån. Om du inte kan få ett eget lån borde du inte heller pressa dina vänner att låna ut till dig.

Han får ju betala för hela lånet själv så är ju inget jätte stort problem egentligen. Han valde att inte låna ut till dig till slut men då behöver du ju inte betala tillbaka ngt heller..

Det är ju du som sabbar vänskapen?
”nu har han duckat mig i 1 dag och de klart jag avslutar vänskapen men Fyfan”

Om du behöver lån, ta eget lån. Om du inte kan få ett eget lån borde du inte heller pressa dina vänner att låna ut till dig.
Haha nej killen kan istället säga att han inte vill för man ska väll kunna vara ärlig mot sin vän.
Varför säga ja sen inte betala ut när vi kommit överens.

hur som helst så tycks du inte ha så
mycket där uppe som inte förstår min frustration.

Hoppas du hamnar i en överenskommelse och sedan bangar din motpart och duckar dig. Inte fin gest direkt..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp