Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Starta AB om man har skuldsanering.

Det kommer från sockertillverkning som en biprodukt, vilket också honing är, om man tänker efter.

Borde gå utmärkt att starta AB under skuldsanering, ingen kreditprövning av bildandet görs, särskilt om du ”bara” ska omvandla EF till AB. Låt lönen rulla på så går det nog omärkt förbi, de 25tkr till eget kapital borde ingen heller anmärka på om du fått skuldsanering med EF, alla tillgångskollar är ju redan genomförda och ett AB är det nog svårt att göra anspråk på efter godkänt beslut.
Studier/eget AB måste vara två av de bättre alternativen vid skusan tänker jag, lite mer rörelseutrymme så att säga.

Hej.

Jag har en enskild firma inom hantverkar branschen. Jag funderar på att ev omvandla det till AB framåt våren/sommaren. Dock så har jag precis blivit beviljad skuldsanering.

Är det nån som har startat/omvandlad till AB under en skuldsanering. Jag har läst till mig att det i regel inte finns nått förbud mot det men att bankerna kan bråka gällande start av företagskonto? Notera att jag idag har ett vanligt konto för mina in och utgifter. När kunderna betalar en faktura så blir det alltså en banköverföring.
Nån med erfarenhet/kunskap som kan tipsa om hur man ska gå till väga?

Tack.
Hur går det för dig?

Någon annan som startat eget AB eller även enskild firma under skusen?

När det gäller företagskonto så det går bra med Lunar. Qred eller i det värsta fall med Revolut Business dock rekommenderar inte när svenska kunder ser ett konstigt IBAN nummer.

Hej gott folk!
Det har nu gått ett år sedan jag blev beviljad skuldsanering, och jag måste säga, det är bland det bästa som har hänt mig ekonomiskt.

Det bästa med skuldsaneringen är ju de betalningsfria månaderna i juni och december, då man faktiskt kan spara ihop lite extra till buffert eller investeringar. En enorm skillnad mot tiden med löneutmätning – där var allt bara stress.

Och det fina är att även om man får en liten löneökning på 2–3 tusen kronor, så krävs oftast ingen omprövning. Det gör att man kan spara, bygga buffert och planera framåt.

Jag börjar själv fundera på att starta eget, kanske till och med ett aktiebolag (AB) längre fram.

Att lägga undan 25 000 kr till startkapital känns inte alls orimligt längre. Inga nya lån, inget företagslån i mitt fall.

Men här kommer frågan jag verkligen vill få svar på

Q1: Måste man ha särskilt godkännande från Kronofogden för att starta ett AB under pågående skuldsanering?

Q2: Och gäller samma sak för enskild firma – alltså om man inte tar ut någon lön eller utdelning, utan bara låter pengarna stanna i företaget för att utveckla det?

Q3: Finns det någon här som faktiskt har startat eget under skuldsanering (AB eller enskild firma)?

Q4: Hur reagerade Kronofogden eller Skatteverket i ert fall?

Dela gärna era erfarenheter – tror många i samma situation undrar samma sak

Q2: Du kommer nog inte kunna starta enskild firma alls pga grundkraven för F-Skatt.
EDIT: Detta kan ha ändrats sedan jag kollade sist!

Senast ändrad:
Qred eller i det värsta fall med Revolut Business dock rekommenderar inte när svenska kunder ser ett konstigt IBAN nummer.
Jag tror inte dessa utfärdar bankintyg för AB.
Med betalningsanmärkningar är inte Enskild Firma aktuellt då du mest troligen inte får F-Skatt.

Skandia går bra vid enskild firma dom gör inte en kontroll. Wise, Lunar osv inte några problem alls med AB.

Skandia går bra vid enskild firma dom gör inte en kontroll. Wise, Lunar osv inte några problem alls med AB.
Inte banken som avgör om F-Skatt. det är skatteverket. Har man inte skatteskulder eller andra skulder till stat så kanske F-Skatt beviljas.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp