Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

spelmissbrukare... Berätta

Va? Man säger inte "take a relapse". Snarare"have" som i just "få".
Nej, man säger relapsing eller suffer a relapse, så det finns ingen direkt översättning. Första gången jag reagerade var att jag trodde när jag läste böcker, forskningsrapporter, såg på filmer e t c , var att det var taskig översättning, men det var det inte. I engelskan har man t o m fler ord lapse, relapse och freelapse.

igår var den absolut längsta dagen i mitt liv. Jag och sambon klev av från samma tunnelbana och möttes vid spärrarna. Jag sa inte ett ord, hon log med en trygg blick och gav mig en kram sen gick vi hem och pratade. Att hon kan vara så otroligt pedagogisk, lugn och klartänkt även fast hon är förbannad är en utav hennes bästa egenskaper. vi pratade länge och beslöt oss för att tillsammans åka hem till mina föräldrar. Vi la upp en plan på hur vi ska lösa det ekonomiska samt psykiska, sedan åkte vi raka vägen hem, gick igenom alla lån och kontaktade alla krediter angående livstids spärr på lån och uttag av krediter. bytte lösenord på bankid, delad kivra etc. Lyckades även försova mig till jobbet idag, tror min hjärna o kropp behövde återhämtning. För första gången på år känner jag faktiskt en lättnad över att alla korten ligger på bordet, och jag mår faktiskt rätt bra, jag känner hopp inför framtiden, vilket jag inte kan minnas senast jag kände så
Grymt!

Välkommen in i gänget, som består av sjuka människor som vågat berätta det mörkaste om sig själva för sina nära och kära.

Det kommer lösa sig, inte idag,inte i morgon, men om ett tag! Håll i, håll it och framförallt - håll avstånd till spel, krediter och lån.

<3

hoppas det löser sig!
Tack.

Vi är så många i samma situation som dig.
Det är tungt och mörkt bitvis men de som står bredvid, man lär sig verkligen uppskatta dem och det lilla i livet som gör skillnad!

Att prata med andra här på forumet har hjälp mig enormt

Här har du min tråd, förstår helt vad du går igenom också behövt berätta upprepade gånger och det är sjukt jobbigt men brukar ju ändå lösa sig till slut.

grymt att du berättat. Viktigt att inte släppa garden och att hitta sätt att påminna sig själv om hur dåligt man mådde när man mådde som värst. Inte hålla på att klandra sig själv och vara elak men är bra att påminna sig själv eftersom vi inte vill tillbaka dit.

Ditt ordval signalerar att du tycker att spelmissbruk inte kan klassas som ett sjukdomstillstånd. Man har full kontroll över det, det är bara en viljesak. Annars förstår jag inte varför du betonar att man aktivt TAR ett återfall.
Man bör säga ’Tar’ och inte ’Får’ oavsett om man tror de är sjukdom eller inte. Så jag uppfattat det också.

Det är ett komplicerat område. Tror rent psykologisk det har betydelse. Säger man ’Får’ tar man mindre ansvar själv och missbrukare är/har varit generellt dåliga på att ta ansvar för sina handlingar utan har alltid goda anledningar (min upplevelse och erfarenhet själv). Säger man ’Tar’ ser man sig inte som ett offer och äger återfallet. När det är ens eget fel kan man faktiskt jobba med det för då kan man börja se vad man kan göra annorlunda för att förändra sin situation. Anser man att det är Grannens fel exempelvis att man tar ett återfall kan man ju inte göra så mycket själv, utan gnäller, jävla granne och tycker synd om sig själv.

Sjukdomen gör att vi bland annat är impulsiva och har bristande konsekvenstänk vilket gör att vi kanske inte alltid tar de bästa besluten men det är ändå vi som tar dom och det är viktigt att säga det och erkänna det och förstå att det finns saker man kan göra oavsett externa omständigheter.

Man bör säga ’Tar’ och inte ’Får’ oavsett om man tror de är sjukdom eller inte. Så jag uppfattat det också.

Det är ett komplicerat område. Tror rent psykologisk det har betydelse. Säger man ’Får’ tar man mindre ansvar själv och missbrukare är/har varit generellt dåliga på att ta ansvar för sina handlingar utan har alltid goda anledningar (min upplevelse och erfarenhet själv). Säger man ’Tar’ ser man sig inte som ett offer och äger återfallet. När det är ens eget fel kan man faktiskt jobba med det för då kan man börja se vad man kan göra annorlunda för att förändra sin situation. Anser man att det är Grannens fel exempelvis att man tar ett återfall kan man ju inte göra så mycket själv, utan gnäller, jävla granne och tycker synd om sig själv.

Sjukdomen gör att vi bland annat är impulsiva och har bristande konsekvenstänk vilket gör att vi kanske inte alltid tar de bästa besluten men det är ändå vi som tar dom och det är viktigt att säga det och erkänna det och förstå att det finns saker man kan göra oavsett externa omständigheter.

exakt som du skriver! Grymt formulerat precis så jag menar! Att säga få är som
Att det kommer från ingenstans och man har inget ansvar för det vilket man har, medans säger man tar är man medveten om sitt återfall tar ansvar för det och jobbar med det varför det blev som det blev. Så det inte sker igen! Utan att ha på sig samma gamla offerkofta som man har som missbrukare.

Sen ingår det att ta återfall i tilllfrisknadet det händer alla. Antingen tar man ansvar för det lär
Sig en läxa eller så fortsätter man i samma beteende mönster. Sjuk eller inte så är allt upp till än själv ingen annan. Bara än själv kan påverka...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp