Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sparande, söker bra tips

Jag själv kör sparkonto på sbab. Har bra ränta och snygg app. Också en fördel att spara där man har möjligheter med bolån eller lån med rak amortering.

Hade kört fonder. En globalfond, Sverigefond och någon spets.

Kan rekommendera sparkonto på Resurs Bank, ger nu 4.1% ränta med insättningsgaranti, fria uttag och utan avgifter.

Jag har satt in drygt 174 000kr på avanza, har 3500kr på SAVR och har 20 000 i buffert.

Jag har absolut inte levt på luft, jag har levt ganska väl. Men jag har ju prioriterat sparandet över allt annat man kan vilja köpa.

Hur menar du när du säger att det är 25h kvar?
De opponerar sig ingenting att du har runt 200k i spar ? Tänker på borgenärerna

Om inte jag har läst fel så får man göra vad man vill för pengarna under skuldsanering. Men inte under löneutmätning
Man får göra vad man vill med sina pengar under pågående löneutmätning.
Kontanta medel som överstiger förbehållsbeloppet kan dock utmätas, men det har ingenting med löneutmätning att göra.

Man får göra vad man vill med sina pengar under pågående löneutmätning.
Kontanta medel som överstiger förbehållsbeloppet kan dock utmätas, men det har ingenting med löneutmätning att göra.

Säg att man lyckas spara 2000 kr per månad på det? Kan man låta dom växa eller räknas dom med till nästkommande månad?

Rekommenderat brukar vara 2-3 månadslöner på kontot så man inte känner någon stress över hur börsen går på ett tag. Så börja att spara på kontot säg 60.000

Efter det så är det bara börja spara. Kanske 75% i stor fond. 25% i något med högre risk med möjlighet till högre utdelning: vad du känner för, småbolag, bolag med utdelning, områdes specific fond, crypto.

säg att du sparar 13000 varje månad. Sätt 10.000 i en större fond eller index varje månad. Sen 3000 varje månad på vad du vill egentligen.

En bra regel att förhålla sig till med aktier är dock att fördela sig efter marknadsvärde. Säg att du vill ha aktier i elektroniska fordon.

Då kan du sorters dom efter storleksordning:

1. Tesla
2. Li Auto
3. Rivian
4. Nio
5. Xpeng
6. Lucid

Sen sortera innehaven efter det. Så du har mer i Tesla än i Li Auto och mer Li Auto än Rivian. Högre marknadsvärde = Lägre risk och mer likviditet i aktien. Lägre marknadsvärde = högre risk och lägre likviditet, men också högre uppsida om det skulle ta fart.

Samma i crypto: säg att du vill ha bitcoin, ethereum och matic. Då har du mer i bitcoin än ethereum och mer i ethereum än matic.

Men oavsett mest i en väl vald fond. På så sätt - genom att sortera i storleksordning så skyddar man sig alltid lite mot nedsidan men har potential och en hedge för att vara med på uppsidan om en bubbla skulle uppstå.

Sen när det gäller fonder: det är verkligen superviktigt att ha koll på avgifterna, många mindre fondförvaltare rånar man där 20% vinst helt plötsligt bara blir 12% i portföljen och 15% förlust blir 20% förlust.

Sen är vissa aktier också väldigt sässongsbaserade. Vill man exempel ta kortare trades kan man köpa solcellsaktier november - mars och sälja i juli-augusti. Deras rapporter brukar vara horribla på vintern och över förväntan på vår/sommaren. Men även där gäller regeln att största innehavet i största bolaget, mindre innehav i storleksordning på bolag med lägre marknadsvärde

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp