Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Spara pengar från normalbeloppet under utmätning?

Att KFM kan göra tillgångsundersökning vet vi, men frågan är om det hänt någon när löneutmätningen väl är igång?
Absolut. Jag hade den här hemma för någon månad sedan. Och har haft löneutmätning sedan september förra året. Det ena utesluter inte det andra.

Är skicka till en familjemedlem det enklaste/bästa sättet att spara på? Eller funkar det att köpa krypto eller nåt annat?

Ja det har hänt flera här på forumet. Och sen har det inget med löneutmätningen att göra.
Jag vet att det inte har med löneutmätning att göra, men i de flesta fall sker det väl en tillgångsutredning i samma veva som man utreds för löneutmätning, så det jag funderade på var hur vanligt det är att det görs förnyade tillgångsutredningar på folk som har löneutmätning. Men då är det alltså något som förekommer, vilket ju tyvärr minskar incitamentet att försöka spara ihop en buffert.

Jag vet att det inte har med löneutmätning att göra, men i de flesta fall sker det väl en tillgångsutredning i samma veva som man utreds för löneutmätning, så det jag funderade på var hur vanligt det är att det görs förnyade tillgångsutredningar på folk som har löneutmätning. Men då är det alltså något som förekommer, vilket ju tyvärr minskar incitamentet att försöka spara ihop en buffert.
Spara i madrassen.

De ju bara o skicka till ens partner eller familjemedlem om man får överskott. De kan ju inte gå in på deras banker?

Det jag gör nu iaf innan löneutmätningen börjar. Att jag skickar till min partner så hon kan lägga en buffert för mig när utmätningen är igång

Ja, det är väl det man får göra, men det är ju inte alltid helt lätt att omsätta kontanter i dagens samhälle.
Håller med. Men oavsett så är det tryggt med en sparad slant. Behöver man betala nåt så kan man ju alltid sätta in igen. Mat kan man ju handla med kontanter.

Jag kan också intyga att kfm utmätte kontanter från mitt privatkonto under pågående löneutmätning. När det hände blev jag både förvånad och arg.
Efter att jag läst på och satt mig in i de lagar och regler som gäller så förstår jag varför de utmätte mina "sparade" pengar trots att jag har löneutmätning. Om jag minns rätt så fick jag inget brev eller annat meddelande från KFM , syndes endast på kontoutdraget.

Har man pengar över kan man ju alltid ta ut dem och handla mat för, eller kanske som nån föreslog betala räkningar eller hyra i förskott.

Dock tror jag att man ska akta sig för ta ut exempelvis 1500kr i mån under ett års tid och sätta in en klumpsumma via insättningsautomat för att köpa nåt man vill ha, jag har svårt att det kan ses som något positivt vid eventuell utredning eller vid genomgång av ens ekonomi vid ansökan om skuldsanering. Att pengar studsat in och ut från ens konto lika snabbt. Det sistnämnda är helt och hållet mina egna tankar och antaganden. Jag har varken bevis för eller emot.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp