Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Spara pengar från normalbeloppet under utmätning?

Kan och kan men gör de det och om det är ditt förbehållsbelopp får de det? Det är väll den viktiga frågan? Har de bestämt vad du får behålla till mat, hyra, el osv så finns det inget som säger att det är något som betalas månadsvis. Mycket betalas kvartalsvis eller årsvis. Behövs nog mycket under fötterna för att få gå in och dra av det som motsvarar det man får behålla. Men visa gärna en paragraf som säger att kronofogden får gå in och dra sparade pengar som kommer från det de själva beslutat att du får behålla.

Jag vill väldigt gärna veta svaret på detta. Men om det inte finns något glasklart om detta så känns det ju bättre att vara på säkra sidan.

Men ponera att jag sparar 3000 i månaden från normalbeloppet. Efter ett år skulle det då ligga 36k inne på sparkontot, skulle dom verkligen inte norpa dessa då?

Kan och kan men gör de det och om det är ditt förbehållsbelopp får de det? Det är väll den viktiga frågan? Har de bestämt vad du får behålla till mat, hyra, el osv så finns det inget som säger att det är något som betalas månadsvis. Mycket betalas kvartalsvis eller årsvis. Behövs nog mycket under fötterna för att få gå in och dra av det som motsvarar det man får behålla. Men visa gärna en paragraf som säger att kronofogden får gå in och dra sparade pengar som kommer från det de själva beslutat att du får behålla.
Jag har varit med om att dem gått in på mitt konto 2 gånger och tagit lite pengar. 5000 ena gången och 2-3000 andra. Så ja dem gör det! Sen ska man kanske ha lite otur men är inte orimligt att det händer

Jag vill väldigt gärna veta svaret på detta. Men om det inte finns något glasklart om detta så känns det ju bättre att vara på säkra sidan.

Men ponera att jag sparar 3000 i månaden från normalbeloppet. Efter ett år skulle det då ligga 36k inne på sparkontot, skulle dom verkligen inte norpa dessa då?
100% om dem gör tillgångsundersökning

Du har fel, stort fel.

Det är glasklart. Vid en tillgångsutredning kan dom ta sparade pengar. Punkt.

Jag har varit med om att dem gått in på mitt konto 2 gånger och tagit lite pengar. 5000 ena gången och 2-3000 andra. Så ja dem gör det! Sen ska man kanske ha lite otur men är inte orimligt att det händer
Jag har oxå fått kontot utmätt.

Normalbeloppet ligger på cirka 6000kr.

Om jag bara lägger 2000kr på mat och 1000kr på diverse annat så finns det ju 3000kr kvar.

Kan jag då varje månad skicka de till en familjemedlem och spara på det viset?
Du kan skicka det till en familjemedlem, eller ta ut det i kontanter. Har du ett sparkonto med pengar på kommer dem ta det vid exempelvis en tillgångsutredning eller när dem ser det. Det är ett överskott så det ryker direkt om de får nys om det.

Att KFM kan göra tillgångsundersökning vet vi, men frågan är om det hänt någon när löneutmätningen väl är igång?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp