Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Snart slut på skuldsaneringen, tjänat för mycket

Är som ett lotteri....
Lasseman, senior här på Låneforum; förklarade; rör inte i din skuldsanering; har man inget viktigt att berätta utan det handlar om mindre eller tillfälliga föländringar upp/ner så skippa att röra till det...en anmälan av högre inkomst och sen mister du den och beslutet står kvar, och då har du inget betala med, speciellt i denna lågkonjunktur...mina fordringsägare gör kreditupplysning en gång per år och that´s it, KFM kollar inget själva om inte den som har skuldsanering eller fordringägarna begär ompröving...sedan löper Skuldsaneringen ut av sig själv...håll dig inom rimliga ramar upp/ned i överskott och ligg lågt, väck inte en mynighet till liv, det är ingen som tackar dig för det...sköt det själv, sköt det snyggt, men var inte dum-naiv och kontakta KFM...det är överkurs...känns som någon fått en sjkuskrivning med sjukintyg av läkare godkänd av FK; men då ringer individen och säger att "jag kan jobba"...ungefär så...man måste vara lite street-smart för att överleva; myndigheter är fyrkantiga; berätta inte ur hjärtat om smådetaljer , de begärs inte och du har inget för det!

Lasseman, senior här på Låneforum; förklarade; rör inte i din skuldsanering; har man inget viktigt att berätta utan det handlar om mindre eller tillfälliga föländringar upp/ner så skippa att röra till det...en anmälan av högre inkomst och sen mister du den och beslutet står kvar, och då har du inget betala med, speciellt i denna lågkonjunktur...mina fordringsägare gör kreditupplysning en gång per år och that´s it, KFM kollar inget själva om inte den som har skuldsanering eller fordringägarna begär ompröving...sedan löper Skuldsaneringen ut av sig själv...håll dig inom rimliga ramar upp/ned i överskott och ligg lågt, väck inte en mynighet till liv, det är ingen som tackar dig för det...sköt det själv, sköt det snyggt, men var inte dum-naiv och kontakta KFM...det är överkurs...känns som någon fått en sjkuskrivning med sjukintyg av läkare godkänd av FK; men då ringer individen och säger att "jag kan jobba"...ungefär så...man måste vara lite street-smart för att överleva; myndigheter är fyrkantiga; berätta inte ur hjärtat om smådetaljer , de begärs inte och du har inget för det!
KFM myndigheten kan inte hantera ens SS om man meddelar förändringar hela tiden. KFM vill att du skall klara din SS. de är toleranta och medmänskliga, till skillnad från FK som ett tag nekade sjukpenningar över 6 månader till 90% av ansökningarna. 90%! idag när avslagen nere på 40%. varje myndighet har sina olika sidor; KFM och löneutmätning är stentuff varje månad. SS är en långsiktig överenskommelse; ramarna tillåter ganska schyssta villkor; men varje gång du har pengar över; spara dem; men ligg lågt; den gången nu går back , ja då kan inte KFM hjälpa dig, det funkar åt båda hållen outtalat. endast i ditt fall viktiga förändringar skall/behöver anmälas till ompröving ( och långvariga). jag var likadan innan; man är "låg" och vill vara super-hederlig; men det skapa bara kaos.

Var inte riktat till dig och fiffla var bara en synonym till att chansa, låta bli att ompröva.
Nej, vår ekonomiska situation är något annat men saneringen ska ju vara ekonomisk rehabilitering och då tänker jag att man ska ompröva om inkomsten springer iväg.
Tråden handlar om att inte ompröva då den nya inkomsten inte syns förrän efter avslutad sanering.
men det gäller ju alla avtal och förhållanden; man behöver inte göra någon MORALISK pröving, den rent ekonomiska gäller, inget annat...

oavsett vilken moral du har så gäller samma regler för alla.

fordringsägarna kan bara se ditt sista års inkomster i efterhand , SKV har sekretess på dina månatliga inkomtser och varifrån de kommer

jag hade inte chansat men i sammanhanget mindre belopp som en lönehöjning ; ja man kan välja mellan att begära ompröving just i slutklämmen på SS och röra till det i onödan eller ja, bara flyta på....

känns lika onödigt som att dö i ett krig på den sista dagen...

det är en teoretisk fördel man har, men man har ju klarat av nästan 5 år av ett liv helt utan konsumtion mer än det mest basala; att alla "system" inte klaffar 100% och om det kan "gynna" dig en enstaka gång, hantera det snyggt, men rör inte till det, var inte klåfingrig; KFM vill inte ha dessa omprövingar, de vill bara ha stora förändringar;

det finns den praktiska sidan; de har inte tid att hantera det

alltför många uppgifter som ändrar hit och dit rör till det; KFM-SS bryr sig inte lite uppåt eller nedåt; vad som tar 5 minuter för dig att räkna ut hemma ; det kan ta en veckas heltidarbete eller mer för en KFM anställd, som sen kanske måste gå vidare till chefen/arbetsgrupppen och få det verifierat...det är det perspektvet du måste ha! sköt det snyggt - men tyst!

dealen man gör är; du får 5 års existensminimum och sedan är du fri; det är gynnsamt, , speciellt med två månader per år där du får betala överskottet; men det är OK!

man får också ta med en sak i beräkningen; olika myndihetspersoner gör FEL. de kan ge dig betalningskrav som är alldeles för höga och vad gör du då?

min ekonomiska rådgivare på kommunen hade helt fel om CSN studielån/bidrag, hen menade att det var inkomst, vilket det inte är! men det fick jag ha reda på själv.

Men det höll på att kosta mig dyrt!

detta och andra fel från handläggre m.fl har orsakat en beteendeförändring;

jag väljer att vara en u-båt; jag har har rent mjöl i påsen och sköter allt snyggt, men med minimal, helst ingen kontakt med KFM eller andra myndigheter

ofta får jag intrycket här att kvinnor, eller personers kvinnliga, moderliga, stenhederliga sida kommer fram, med Luteransk supermoral allt sånt fint, men som i sammanhanget blir det närmast ett självskadebeteende...

man kan ju förorsaka ett för egen del irreparibelt lidande i värsta fall....

Senast ändrad:
Hej!
Min skuldsanering avslutas nästa år i april, däremot har jag under året ansökt om att få betala mer vilket kf beslutade om. Nu har jag arbetet mycket övertid samt sålde min semester i sommar vilket kommer resultera i hög årsinkomst, jag har räknat ut att om jag får min normala inkomst till årets slut kommer jag i snitt ha känts 6000:- mer varje månad än min månadslön. Detta kommer först synas efter min skuldsanering tagit slut. Nu till min fråga, kan borgenärer ansöka om omprövning efter skuldsaneringen tagit slut när dom ser att min inkomst är högre?

Bästa ANNA! När skuldsaneringen, efter 5 års stenhård disciplin är SLUT så är den SLUT!

"END OF STORY"

Du är fri!

Jag känner igen dina moraliska grubblerier, man är "låg", "hederlig 24/7", men det är ÖVER.

Du har inte begått något brott, du har enligt lagen fullföljt den motprestation som krävts, det är OK!

Jag skulle en mycket stor, livslång ångest, moralisk skuld, om det var privatpersoner eller en liten förening som jag varit skyldig pengar; men jag har bara storbanker som fordringsägare; de går knappast under; de fem största gör tillsammans 100 Miljarder i vinst bara 2a kvartalet i år!

Någonstans måste man acceptera att man endast har ekonomiska skyldigheter, inte moraliska; dina motparter i detta; myndigheter och storbanker, de tar kål på folk dagligen, utan betänkligheter!

Vänta med att deklarera nästa år via papper. Delvis deklarera inte via bank id på första deadline för att få pengarna till påsk. Utan skriv på precis efter avslutad sanering i april hade jag gjort och få ev pengar till midsommar.

Men mest pga att inkomsten detta år hinner inte synas i deklarationen/kreditupplysning före din sanering är avslutad. Efter avslutad sanering kan dom inte ompröva och kontroll spelar ingen roll.
Väldigt bra inlägg; UC uppdateras varje annan månad; så lämnar man in sin deklaration sista dagen, 2023 var det 2 maj, blir den (kanske) inte tillgänglig offentligt förrän i augusti, istället för i juni. det kan vara viktigt att veta för de som kan tänkas påverkas.

Jag hade nån liknande situation som dej sista året. Hade högre inkomst 2021. Inte pga att jag fått nån hög löneökning utan pga extrapass o engångsutb av semesterdagar.
Min sanering tog slut maj-22. Jag valde att deklarera sent så inkomsten för 2021 uppdaterades först i juni-22. Är jag då fifflare?? Må så vara.
Flera olika system påverkar en i en SS.;
Inflationen ökar till att ett tag vara över 12,3%, men lönerna hänger inte alls med -det minskar ett rent minimalt konsumtionsutrymme till kanske en ohållbar situation- du missgynnas, man får bara "hänga med", inget att göra!

samma gäller för detta, fast då positivt; det står inte i "instruktionsboken"; i båda fallen det står utanför systemens kontroll och i slutändan blir det så i alla system samhället har.

Det är inte "fiffel", omständigheterna bara gynner dig just då, liksom de kan missgynna dig på de mest förödande sätt vid ett annat tillfälle!

35 dagar kvar på min skuldsanering och fortfarande inte fått svar på min omprövning trots att det gått en och en halv månad sedan handläggaren ringde upp mig.
Grand finale uteblir känns det som och olusten tar över.
Vad är det som har hänt?

Vad är det som har hänt?
Jag omprövade i juni när jag fick veta vad årets lönerevision blev. I början av september började de titta på min omprövning, handläggaren började kolla tillbaka till januari vad jag tjänat och räknade ut ett snitt på det, jag fick bemöta det då det var mer än det som jag omprövat förra gången i december. Jag kan inte veta 100 då jag ibland kan få övertid på några timmar och det varit en del sånt under året. Handläggaren kom ej med något beslut och sen slutade han och lämnade över det till en annan handläggare som inte heller kommit med ett beslut.

Jag omprövade i juni när jag fick veta vad årets lönerevision blev. I början av september började de titta på min omprövning, handläggaren började kolla tillbaka till januari vad jag tjänat och räknade ut ett snitt på det, jag fick bemöta det då det var mer än det som jag omprövat förra gången i december. Jag kan inte veta 100 då jag ibland kan få övertid på några timmar och det varit en del sånt under året. Handläggaren kom ej med något beslut och sen slutade han och lämnade över det till en annan handläggare som inte heller kommit med ett beslut.
Jag tror inte att du behöver vara orolig. Jag hade liknande vid en av mina omprövningar. De tittade bakåt x antal månader och då hade det varit något högre än rapporterat. De frågade varför, och jag förklarade likt dig att jag har ojämn inkomst pga beordringar inom vården och kan inte veta i förväg vad jag tjänar ett år, kan bara uppskatta. Förklarade också att jag bland annat haft reparationskostnader på bilen och behövs besöka tandläkaren så ökad inkomst har använts till det. Handläggaren skrev med detta i omprövningen bara för att det ska dokumenteras, men det lades ingen större vikt vid det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp