Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

SMSlån som INTE lämnat ränteuppgifter

Hur får jag reda på dröjsmålräntor, avbetalningsplansräntor som jag betalat till inkassobolagen/kronofogden?

Gothia är det enda inkassobolag som rapporterat för mig saknar Svea och Intrum. Det du kan göra är att ringa eller mejla dem du saknar ifrån och be om uppgifterna skriftligt om Skatteverket vill se uppgifterna du lagt till i din deklaration.

Gothia är det enda inkassobolag som rapporterat för mig saknar Svea och Intrum. Det du kan göra är att ringa eller mejla dem du saknar ifrån och be om uppgifterna skriftligt om Skatteverket vill se uppgifterna du lagt till i din deklaration.

Är det alldeles säkert att man får dra av dröjsmålsräntor?

Är det alldeles säkert att man får dra av dröjsmålsräntor?

Räntor som inte är avdragsgilla:

Räntor som lagts till en skuld – t.ex. dröjsmålsräntor och övertrasseavgifter – är inte avdragsgilla.( Detsamma gäller förskottsränta som betalts för kommande räntekostnader hänförliga till senare taxeringsår. Beträffande förskottsinbetalningar av räntor får endast den del dras av som avser kostnader fram till sista januari det år som deklarationen ska lämnas in)

Som vi ser är det MÅNGA som inte lämnat in kontrolluppgifter till Skatteverket iform av ränteutgifter. Vad säger lagen om detta? vad är ev straffet?

Syftar mer på att det är lag att lämna in innan 31:a januari och oavsett om vi ändrar i våra deklarationer för att vi ska återfå återbäringen på vår ränta så slipper ju även dessa vidriga bolag att betala skatt på "inkomst" av ränta.....

Bolagen slipper inte ta upp ränteinkomsterna till beskattning bara för att de inte skickar in kontrolluppgifterna. Kontrolluppgift är en sak, oberoende av vad som lämnas som kontrolluppgift ska bolagen sköta sin redovisning, annars är det bokföringsbrott.

Räntor som inte är avdragsgilla:

Räntor som lagts till en skuld – t.ex. dröjsmålsräntor och övertrasseavgifter – är inte avdragsgilla.( Detsamma gäller förskottsränta som betalts för kommande räntekostnader hänförliga till senare taxeringsår. Beträffande förskottsinbetalningar av räntor får endast den del dras av som avser kostnader fram till sista januari det år som deklarationen ska lämnas in)

Vart har du fått fram detta? I SKV 373 på sidan 19 står det att dröjsmålsränta ska inkluderas i kontrolluppgiften om även annan ränta tagits ut under året. Jag tolkar detta som att dröjsmålsränta är avdragsgill, men att det är upp till bolaget att välja om de ska rapportera in dröjsmålsräntan på kontrolluppgift i de fall då endast dröjsmålsränta tagits ut.

http://www.skatteverket.se/download/18.46ae6b26141980f1e2d4245/1384874962501/37327.pdf

Alla rapporter här om att bolagen inte rapporterat in räntorna, är ni säkra på att det t.ex. inte beror på att dessa bolag kör "räntefritt", bara tar en uppläggningsavgift. Väldigt dåligt, men finns väll vissa sådana fortfarande.

Och sedan diskussionen om det blir granskning om man ändrar i räntebelopp etc. i deklarationen. Jag tror snarast att skatteverket uppskattar detta, det ger ju dem information om vilka bolag som inte sköter sig. Ge dock namn på bolagen, då kan skatteverket kanske se att det inte är isolerade misstag om många gör så.

Dinfinans skickat in till skattemyndigheten

Kollade på min deklaration nu och chief financial har skickat in ränteuppgifter till skattemyndigheten nu. Så kolla era deklarationer!!!

ELCF Sweden är Nano Invest&Finans såg det i min deklaration idag. Så ni som lagt till detta gå in och kolla så det inte blir dubbelt rapporterat.

ELCF Sweden är Nano Invest&Finans såg det i min deklaration idag. Så ni som lagt till detta gå in och kolla så det inte blir dubbelt rapporterat.
Loppan det var jag som skrev detta har du fått från alla nu eller saknar du någon fortfarande? Du vet väl att du kan ändra i din deklaration ända fram till Skatteverket beslutat om din slutliga skatt så även om du skickat in den kan du ändra och godkänna den igen.

Jag har fått från alla nu! Dom enda som inte har avdragsgill ränta är Pengapungen, märkligt.. Nåväl! Okej, visste inte man kunde ändra efter man godkänt men då vet jag, tack :)

Usch jag är så rädd att bli granskad och inte få pengarna i Juni, då ställer det till det rejält, mina planer spricker. Har en del reseavdrag med så det blir en nätt summa att få tillbaka. Nervös....

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp