Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Slutlön efter uppsägning

Hallå gott folk, jag hade tänkt säga upp mig från min fasta anställning imorgon, vilket således innebär att min sista arbetsdag är innan nästa månads slut.
Vad jag vet så har jag 1 månads innestående lön (tog ut full semester i augusti och det betalades ut på september lönen)

Till min fråga, får jag isådanafall slutlön på novemberlönen (månadslönen + semesterersättning (17 semesterdagar) eller betalar dom vanligtvis ut ytterligare en månad senare?
Transport kollektivavtal, min löneperiod är från 1e till sista dagen i månaden.

Hallå gott folk, jag hade tänkt säga upp mig från min fasta anställning imorgon, vilket således innebär att min sista arbetsdag är innan nästa månads slut.
Vad jag vet så har jag 1 månads innestående lön (tog ut full semester i augusti och det betalades ut på september lönen)

Till min fråga, får jag isådanafall slutlön på novemberlönen (månadslönen + semesterersättning (17 semesterdagar) eller betalar dom vanligtvis ut ytterligare en månad senare?
Transport kollektivavtal, min löneperiod är från 1e till sista dagen i månaden.
Din sista lön kommer i november mest troligen.

Din sista lön kommer i november mest troligen.
Det står däremot löneperiod 1e till 30e september på min lönespec för september månad, och avvikelser tom 31e augusti, då är det ej efterskottslön eller är jag helt ute och cyklar?

Det står däremot löneperiod 1e till 30e september på min lönespec för september månad, och avvikelser tom 31e augusti, då är det ej efterskottslön eller är jag helt ute och cyklar?
Det finns en del variabler att ta hänsyn till.

1. har ni innestående lön? (Fick du lön samma månad som du började så har du inte innestående)
2. Hur går erat semesterår? 1/4-31/3?
3. som du skriver ovan så tolkar jag det som att du inte har inneståendelön. Så då får du ut lön samma månad som du jobbar och avvikelser hanteras månaden efter.
Exempel: Du jobbar februari månad och mars månad. Under februari hade du ingen frånvaro och får du full lön i mars. I mars däremot hade du 1 sjukdag, då får du karensavdraget på lönen i april. Dvs full lön i mars men mindre i april.

Om man har det som exemplet ovan och tjänar in semester i "förskott" mellan 1/4-31/3 så har du tjänat in semester i 7 månader. Har du 25 dagars semester så har du tjänat in ~15 dagar. Dessa dagarna blir utbetalda månaden efter du slutat dvs November månad om du har din sista anställningsdag i oktober.

Det finns en del variabler att ta hänsyn till.

1. har ni innestående lön? (Fick du lön samma månad som du började så har du inte innestående)
2. Hur går erat semesterår? 1/4-31/3?
3. som du skriver ovan så tolkar jag det som att du inte har inneståendelön. Så då får du ut lön samma månad som du jobbar och avvikelser hanteras månaden efter.
Exempel: Du jobbar februari månad och mars månad. Under februari hade du ingen frånvaro och får du full lön i mars. I mars däremot hade du 1 sjukdag, då får du karensavdraget på lönen i april. Dvs full lön i mars men mindre i april.

Om man har det som exemplet ovan och tjänar in semester i "förskott" mellan 1/4-31/3 så har du tjänat in semester i 7 månader. Har du 25 dagars semester så har du tjänat in ~15 dagar. Dessa dagarna blir utbetalda månaden efter du slutat dvs November månad om du har din sista anställningsdag i oktober.
Fick dubbellön när min timanställning gick över till fastanställning så verkar som att det är en förskottslön.
Semesteråret stämmer, har tjänat in 15 semesterdagar from nästa lön.

Jag kommer troligtvis inte kunna säga upp mig imorgon utan tisdag tidigast då jag behöver förhandla kontraktet osv med min nya arbetsgivare, låt säga jag säger upp mig 1/10, blir då min sista arbetsdag 1/11? Hur fan blir det isåfall med lön/slutlön?

Maila/ring lönekontoret och fråga efter du sagt upp dig. Det är en av anledningarna att dom finns för att kunna besvara lönefrågor.

Fick dubbellön när min timanställning gick över till fastanställning så verkar som att det är en förskottslön.
Semesteråret stämmer, har tjänat in 15 semesterdagar from nästa lön.

Jag kommer troligtvis inte kunna säga upp mig imorgon utan tisdag tidigast då jag behöver förhandla kontraktet osv med min nya arbetsgivare, låt säga jag säger upp mig 1/10, blir då min sista arbetsdag 1/11? Hur fan blir det isåfall med lön/slutlön?
Har du en månadsuppsägningstid så blir din sista arbetsdag den 1/11 om du säger upp dig den 1/10.
Men! Som du säger, säg inte upp dig innan det nya avtalet är signerat :)

Uppsägningstiden kan ju också vara längre än en månad beroende på hur länge du jobbat och om det finns ett kollektivavtal på platsen.
Och det kan ju också vara så att din arbetsgivare släpper dig den siste om du säger upp dig den 1:e eller också säger du upp dig den 3/10 så har du sista anställningsdag söndag 3/11 (om du nu har en månad).

Har du en månadsuppsägningstid så blir din sista arbetsdag den 1/11 om du säger upp dig den 1/10.

Uppsägningstiden kan ju också vara längre än en månad beroende på hur länge du jobbat och om det finns ett kollektivavtal på platsen.
Och det kan ju också vara så att din arbetsgivare släpper dig den siste om du säger upp dig den 1:e eller också säger du upp dig den 3/10 så har du sista anställningsdag söndag 3/11 (om du nu har en månad).
Ja men 1 månad är det, tror dom är schyssta nog och släpper mig sista september för att underlätta för alla parter, men om dom mot förmodan inte släpper mig och ber mig arbeta den 1/11, hur blir det då med lön/slutlön? Ren och skär huvudvärk för mig detta försöker planera och få ihop det, vad är fördelen med att säga upp sig den 3e i detta fallet?

Nja, from 1 okt till 1 november är väl mer än en månad?
1-31 okt en månad.

Nja, from 1 okt till 1 november är väl mer än en månad?
1-31 okt en månad.
Ja fast det räknas inte så när man säger upp sig. Säger du upp dig den 31/1 så har du sista anställnings dag den 28(29)/2 . Jag gör inte reglerna haha. Brukar underlätta för mig själv och säga upp mig lite tidigare och meddela sista slutdatum.

Med exempelvis en månads uppsägningstid menas att om du säger upp dig till exempel den 15 mars, så upphör din anställning vid arbetsdagens slut den 15 april. Om motsvarande datum saknas i efterföljande månad, så löper uppsägningstiden ut den sista dagen i den månaden. Det innebär att om du har en månads uppsägningstid och säger upp dig den 31 januari, så blir din sista anställningsdag den 28 (29) februari.

-unionen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp