Slopas amorteringen eller vad tror ni?

Jag amorterar nästan 12000’ i månaden på bolånet, det känns lite saftigt då jag har blancolån dessutom. Att få ner amorteringen till 6000’ skulle kännas behagligare.

nu har ju högerblocken gått till val med en översyn eller slopad amortering så de är nog tvungna att gå på den linjen. Blir nog svårt att backa på den bollen nu..

Bara ett räkneexempel:
Om en sänkning av din amortering med 50 % medför att riksbanken måste höja din ränta med 1 %. Vad blir den totala effekten för dig?

Vid lån på 2,5 mnkr blir räntehöjning ca 2500 kr/månad. Det innebär en kostnadsökning på knappt 2k/månad, medan sänkt amortering medför en utgiftssänkning (minskat sparande) med 6k/månad. Är det värt att ta 2k i kostnad för att minska tvångssparandet?
(Ovan är bara ett exempel)

Den högre amorteringen gäller ett lån på 1 miljon, resterande lån är låst på 1.30 i ränta till 2025.
Så ja, det skulle vara skönt med en sminket av amorteringen.

Den högre amorteringen gäller ett lån på 1 miljon, resterande lån är låst på 1.30 i ränta till 2025.
Så ja, det skulle vara skönt med en sminket av amorteringen.
Utifrån det läget förstår jag att det blir bäst för dig :)
Bra ränta, riktigt bra!

ja det gjorde du, Helt sant, bara jag som är tjatig ;-) Ber om ursäkt för det!
Det blir ju onekligen lite svårt för M att krångla sig ut detta som Kristersson stått och pratat.... Men, man vet aldrig med politiker.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp